براساس طبقه بندی مازلو انسان ها دارای پنج دسته نیازهای فطری هستند. عموماً روان شناسان اجتماعی در تعریف احساس تنهایی بر سطح سوم نیازها یعنی نیاز به روابط اجتماعی و محبت تاکید دارند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
44 صفحه
کد:
831 mb


توضیحات:

براساس طبقه بندی مازلو انسان ها دارای پنج دسته نیازهای فطری هستند. عموماً روان شناسان اجتماعی در تعریف احساس تنهایی بر سطح سوم نیازها یعنی نیاز به روابط اجتماعی و محبت تاکید دارند. هانا آرنت علاوه بر این سطح به نیازهای عالی تر انسانی نیز توجه دارد و به این ترتیب علاوه بر این که می گوید در احساس تنهایی فرد نقصی در روابط خود با دیگران دارد، فرد در ارضای نیازهای سطح چهارم و پنجم خود یعنی نیاز به تایید و احترام و نیاز به خویشتن یابی نیز ناکام مانده است. در طبقه بندی کشورها ایران سهم بالایی از احساس تنهایی را از آن خود کرده است. احساس تنهایی اساساً مسئله ای روانشناختی و فلسفی است و از آن نوع آسیب های اجتماعی است که در واقع خود می تواند آغازگرو نقطه شروع دیگر آسیب های اجتماعی محسوب شود. یکی از نظریه هایی که در تبیین احساس تنهایی به کرّات توسط محققان به کار گرفته می شود، نظریه تعلق یا وابستگی است.

این نظریه ریشه احساس تنهایی را در برآورده نشدن نیازها به تعلق افراد در دوران کودکی و یا هر دورانی جست و جو می کند(52).

براساس مدلهای ارائه شده در خصوص احساس تنهایی، افرادی که احساس تنهایی را تجربه می کنند، به دلیل اینکه با انتظارات و پیش بینی های منفی وارد مسیر گفت و شنود می شوند و همچنین به دلیل فقدان مهارتهای اجتماعی لازم، در برقراری و تداوم روابط دوستانه نزدیک شکست می خورند. بنا بر آنچه گفته شد دو فرضیه در تبیین ارتباط بین احساس تنهایی و استفاده از اینترنت پیشنهاد شده است: اول اینکه استفاده افراطی از اینترنت به احساس تنهایی منجر می شود و دوم اینکه افراد تنها به احتمال قویتر به اینترنت و استفاده افراطی از آن گرایش دارند(53).

اینترنت یک شبکه بسیار عظیم و پیچیده متشکل از میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان است که همانند تار عنکبوت به هم اتصال دارند. از طریق اینترنت همه می توانند در هر نقطه جهان که هستند با هم ارتباط برقرار کنند، آخرین و تازه ترین خبرها را جستجو کنند، نرم افزارهای گوناگون موجود را دانلود کنند و از فایل های متفاوت صوتی و بصری استفاده کنند. امروزه در موسسات آموزشی در تمام سطوح استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای آموزش و پژوهش رواج یافته است، به طوری که دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و داشتن مهارت استفاده از آنها برای دانش آموزان و دانشجویان به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. از آنجایی که اینترنت، انبوهی از اطلاعات مثبت و منفی را ارائه می دهد، خطرهای بالقوه آن نیز بویژه برای نسل جوان بسیار نگران کننده است(54).

این نگرانی فزاینده که کودکان و نوجوانان، به عنوان گیرندگان منفعل پیام های رسانه ای، قربانیان بی گناه و بی دفاع رسانه ها هستند و همانند طلسم شدگان و آدم ماشینی ها، چشم بسته در معرض دامنه ی متنوعی از اعتیادها ( از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا اعتیاد به اینترنت و...) قراردارند، لزوم توجه بیشتر به این موضوع را به متخصصان در این زمینه و خانواده ها گوشزد می کند. از نوجوانان در دنیای فناوری های امروز با عنوان «نسل دیجیتال» نام برده می شود. نوجوانان می توانند به سرعت صاعقه برای دیگران پیام ارسال کنند، عکس ها و اطلاعات شخصی خود را در اینترنت به اشتراک بگذارند و وبلاگ مخصوص خود را داشته باشند. تمام این مهارت ها، نوجوانان را به آموزش مباحث و پیشرفت های گوناگون فناوری علاقه مند می کند(55).

اینترنت علاوه بر اینکه منبع بزرگ اطلاعات است، کاربردهای فراوان دیگری هم دارد. یکی از مهمترین این کاربردها، کاربرد اجتماعی اینترنت است، که با استفاده از ابزارهایی مثل ایمیل، اتاق های گفتگو و.... محقق می شود. با استفاده از اینترنت می توان با وابستگان و آشنایان ارتباط برقرار کرد، دوستان قدیمی را دوباره پیدا کرد و حتی دوستان جدیدی با علایق مشترک یافت. در اینترنت می توان با یک هزینه معقول با افرادی تماس حاصل کرد که بدون اینترنت هرگز نمی توان به آنها دسترسی داشت؛ مثلاً می توان با کسانی که از نظر مکانی خیلی دور هستند ارتباط برقرار کرد و با فرهنگ آنها آشنا شد.

بدین لحاظ می توان گفت اینترنت مثل گذرنامه ای است که کسانی که پولدار نیستند می توانند با آن به دور دنیا سفر کنند. از طریق اینترنت می شود چیزهایی را خریداری یا دانلود کرد که ممکن است از جای دیگری به این راحتی نتوان آنها را به دست آورد. اینترنت برای اوقات فراغت هم سرگرمی های فراوانی را در اختیار می گذارد، مثل انواع بازی های اینترنتی، گروه های مباحثه ، گروههای خبری ، وبلاگ و غیره(56).