مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 160
نوع فایل: word کد Psy090
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه: خلاصه تحقیق هدف عمده این پژوهش تبيین ارتباط بين مولفه هاي كيفيت زندگي كاري وسلامت سازماني با تعهد سازماني در بين كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز بود.

از این رو تعداد 100 نفر از کارکنان بیمارستانهای غیر دولتی شهر شیراز به روش تصادفی خوشه ای از میان مراکز موجود انتخاب و با پر کردن پرسشنامه های مربوط مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.در این فصل نتایج بدست آمده بر اساس فرضیه های مطرح شده مورد بررسی قرار می گیرند. جمع بندی یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق همانطور که ملاحظه گردید ،فرضیه ی اصلی این تحقیق بیان می داشت که بين كيفيت زندگي كاري و سلامت سازماني با تعهد سازماني در بين كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز رابطه معناداري وجود دارد.

با توجه به نتایج بدست آمده در می یابیم که بین کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی رابطه معنی دار است اما بین سلامت سازمانی با تعهد سازمانی رابطه قوی تری وجود دارد. بین کیفیت زندگی کاری و مولفه های تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد اما از میان این سه مولفه، رابطه کیفیت زندگی کاری با تعهد عاطفی نسبت به دو مولفه دیگر قوی تر می باشد.میان سلامت سازمانی و مولفه های تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد که از میان این سه مولفه، رابطه سلامت سازمانی با تعهد عاطفی نسبت به دو مولفه دیگر قوی تر است.در کل رابطه معنی داری سلامت سازمانی با مولفه های تعهد سازمانی نسبت به رابطه معنی داری کیفیت زندگی کاری با مولفه های تعهد سازمانی در سطح بالاتری قرار دارد.

این یافته با نتایج تحقیق نصیري پور و همکاران(1392)،فردوسی و همکاران(1391)،فتاحي و همکاران(1391)،فخرپور و همکاران(1391)، ساعدي و همکاران(1391)، بردسیری و همکاران(1391)، پادالا(2011)،نورمالا(2012)، سبحان (1390)، مصطفوي راد و همکاران(1390)، جعفري و همكاران (1390)،تسوکواك وهمکارانش (2010)، حيدري و همكاران( 1389 )، حاتمي و همكاران (1389)،نیرویی (1389)،ليونگ (2009)، لوييس (2009) ،حسيني و همكاران (1387)، ذوالقدر نسب و همكاران (1387)، محمدي( 1387 )، هانون (2008)هماهنگ می باشد. در تبیین این یافته ها اینگونه اظهار می شود که کیفیت زندگی کاری منجر به افزایش تعهد سازمانی کارمندان نیز می شود، با بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان از قبیل افزایش زمینه های مشارکت، سطح معناداری کار، رشد و امنیت آنان بتوان تعهدسازمانی را در میان کارکنان به نحو شایسته بالا برد. بهبود کیفیت زندگی کاری به هر فعّالیّتی اتلاق می شود که در هر سطحی از زمان به وقوع می پیوندد و هدف آن افزایش کارآمدی سازمان از طریق بالا بردن مقام و منزلت و فراهم نمودن امکانات رشد و ترقی در افراد می باشد.

از سویی دیگر، در پژوهش حاضر مشاهده شد که بین سلامت سازماني و تعهد سازماني رابطه وجود دارد. در تبیین این یافته ها اینگونه اظهار می شود که مفهوم سلامت سازمانی مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه می دهد تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمان های سالم، کارمندان متعهد و وظیفه شناس و سودمند هستند و از عملکرد و روحیه بالایی برخوردارند. به نظر مایلز سلامت سازمانی عبارت است از دوام و بقای سازمان در محیط خود و سازگاری با آن و ارتقا و گسترش توانایی خود برای سازگاری بیشتر.

سازمان های سالم باعث ایجاد انگیزش، علاقه مندی به کار و افزایش روحیه اعضای سازمان گردیده و از این طریق، کارآیی افراد را افزایش می دهند و از آنجا که داشتن کارکنان متعهد و مسئولیت پذیر و دارای انگیزه قوی از نیازهای اصلی و ضروری هر سازمان میباشد، ضرورت بررسی وضعیت سلامت سازمانی نه فقط به لحاظ بهبود شرایط کار و پویایی سازمان بلکه به جهت افزایش تعهد سازمانی کارکنان، اعتماد اعضای سازمان به یکدیگر و مدیریت سازمان اهمیت دارد. سازمان ها به کارکنانی نیازمندند که فراتر از شرح وظایف مقرر و معمول خود به کار و فعالیت بپردازند؛ چنین نیرویی در هر اداره و سازمان باعث افزایش تعهد سازمانی می شود. از نظر مایر و آلن(1997) تعهد حالتی روانی است که نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت اشتغال در یک سازمان فراهم می آورد و منجر به کاهش غیبت، تأخیر و جابه جایی می شود و باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان و تجلّی هر چه بهتر اهداف سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی خواهد شد و تمام این عوامل سبب باروری و بهبود یک سازمان می شود.

در خصوص فرضیه فرعی اول که بیان می داشت مولفه هاي سلامت سازماني پيش بيني كننده معني دار تعهد سازماني در بين كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز مي باشد. با توجه به نتایج بدست آمده در می یابیم که تمام مولفه های سلامت سازمانی پیش بینی کننده معنی داری برای تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های غیر دولتی شیراز می باشد. از میان هفت مولفه سلامت سازمانی مولفه های یگانگی نهادی، ساخت دهی و روحیه از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بوده و مولفه های حمایت منابع، تاکید علمی و رعایت از درجه اهمیت پائین تری برخوردار هستند. این یافته با نتایج تحقیق نصیري پور و همکاران(1392)،فردوسی و همکاران(1391)، سبحان (1390)، جعفري و همكاران (1390)، تسوکواك وهمکارانش (2010)، ليونگ (2009)، ذوالقدر نسب و همكاران (1387)، هوی و میسکل(2007)هماهنگ می باشد.

از میان مولفه های سلامت سازمانی مولفه یگانگی نهادی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است یگانگی نهادی یعنی توانایی براي تطابق با محیط و سازش با روش هایی است که سلامت را حفظ می کند و به طور موفقیت آمیزي با نیروهاي بیرونی مخرب سازش می کند. از آنجا که غالب کارکنان مورد مطالعه افرادي تحصیلکرده بوده و در یک محیط رقابتی به کار می پردازند، این موضوع قابل توجیه است. روحیه و ساخت دهی نیزدر رتبه بعدی از نظر همبستگی با تعهد کارکنان قرارگرفت. روحیه در روابط انسانی اهمیت خاصی دارد. زیرا می تواند نمایانگر وضع کلی روابط انسانی در یک سازمان باشد. روحیه مجموعه اي از احساسات، عواطف و طرز تفکرآدمی است.

روحیه ممکن است مثبت یا منفی باشد، روحیه مثبت را از آن کسانی می دانند که از کار و حرفه خود راضی هستند و فکر می کنند که خدمت آنها براي جامعه مفید و موثر بوده و با افراد شایست هاي در محیط کار خود ارتباط می باشند. با توجه به رابطه معنی دار بین سلامت سازمانی و تعهد کارکنان، تلاش در جهت سالم سازي سازمان از طریق ایجاد یگانگی نهادي با اقداماتی از قبیل حمایت از کارکنان در رویارویی با مشکلات محیطی و تقدیر از ایده هاي خلاق و همچنین تقویت روحیه آنان با تدابیري چون ایجاد جو صمیمی، توام با تشریک مساعی و احترام و پرهیز از تبعیض می تواند نقش مؤثري در افزایش تعهد سازمانی کارکنان داشته باشد.

فرضیه ی فرعی دوم بیان می داشت که مولفه هاي کیفیت زندگی کاری پيش بيني كننده معني دار تعهد سازماني در بين كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز مي باشد. با توجه به نتایج بدست آمده در می یابیم که میان مولفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی رابطه واحد و بالائی وجود ندارد. از میان این مولفه ها، پرداخت منصفانه و کافی، قانون گرائی در سازمان ،توسعه قابلیت های انسانی و محیط کار ایمن و بهداشتی می توانند پیش بینی کننده معنی داری برای تعهد سازمانی باشند ولی مولفه هائی مانند یکپارچگی و انسجام اجتماعی و فضای کلی زندگی هیچ عنوان پیش بینی کننده معنی داری برای تعهد سازمانی نیستند. این یافته با نتایج تحقیق فخرپور و همکاران(1391)،بردسیری و همکاران(1391)،پادالا(2011).نورمالا(2012)، مصطفوي راد و همکاران(1390)، حيدري و همكاران( 1389 )، هانون (2008)هماهنگ می باشد.

یکی از مولفه های کیفیت زندگی کاری که در این پژوهش نقش پیش بینی کننده بیشتری نسبت به بقیه مولفه های داشت قانون گرایی در سازمان بود؛قانون گرایی در سازمان اشاره به فراهم بودن زمینه آزادی سخن بدون واهمه از عکس العمل مقام بالاتر و نافذ بودن سلطه قانون نسبت به سلطه انسانی دارد.به این مهنی که اگر در سازمان ضوابط قانونی حاکم باشد،رفتار افراد بر طبق علایق فردی کاهش می یابد،دیگر کسی نمی تواند بنا به نظر شخصی تصمیم گیری نماید و کارهای نهادینه می شود و افراد نیز بدون واهمه از انتقام های بعدی حرف های خود را می زنند و سلطه قانونی به جای سلطه انسانی نافذ خواهد بود؛مولفه پرداخت منصفانه و کافی که به معنی پرداخت مساوی برای کار مساوی و نیز تناسب پرداختها با معیارهای اجتماعی و معیارهای کارکنان و نیز تناسب آن با دیگر انواع کار می باشد.

به این دلیل اهمیت دارد که اگر نظام پرداخت بتواند کارکنان خوب را متقاعد سازد که از لحاظ درون سازمانی بر مبنای مساوات بوده و از لحاظ برون سازمانی قابل رقابت است،آنان با میل بیشتری به کار تن داده و از این منظر کارکنان خوب را نگهداری می کند.همچنین پرداخت منصفانه و کافی با در نظر گرفتن پاداش هایی برای بهروری ،می تواند در کارکنان انگیزه به وجود آورد. فرضیه ی فرعی سوم بیان می داشت که متغيرهاي جمعيت شناختي پيش بيني كننده معني داري براي تعهد سازماني كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز است. با توجه به نتایج بدست آمده در می یابیم که متغيرهاي جمعيت شناختي پيش بيني كننده معني داري براي تعهد سازماني نیستند. این یافته با نتایج تحقیق بردسیری و همکاران(1391)هماهنگ می باشد.

فرضیه ی فرعی چهارم بیان می داشت که مولفه هاي كيفيت زندگي كاري و مولفه های سلامت سازماني پيش بيني كننده معني دار برای تعهد سازماني كاركنان بيمارستان هاي غیر دولتی شيراز است. با توجه به نتایج بدست آمده در می یابیم که مولفه های کیفیت زندگی کاری همانطور که انتظار می رفت ازضریب همبستگی بالایی برخوردار است. از میان این مولفه ها پرداخت منصفانه و کافی ،قانون گرائی در سازمان کار ،از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بوده و مولفه های محیط کاری ایمن و بهداشتی و توسعه قابلیت های انسانی از درجه اهمیت متوسط و مابقی از درجه اهمیت پائینی برخوردار هستند. برای مولفه های سلامت سازمانی، تمام مولفه های دارای ضریب همبستگی بالائی هستند و به خصوص مولفه های روحیه ،ساخت دهی و یگانگی نهادی به خوبی پیش بینی کننده معنی داری برای تعهد سازمانی می باشند.

این یافته با نتایج تحقیق ساعدي و همکاران(1391)،بردسیری و همکاران(1391)،پادالا(2011)،نورمالا(2012)، جعفري و همكاران (1390)، مصطفوي راد و همکاران(1390)، تسوکواك وهمکارانش (2010)، حيدري و همكاران( 1389 )، حاتمي و همكاران (1389)،نیرویی (1389)،لوييس (2009) ،حسيني و همكاران (1387)،محمدي( 1387 )، هانون (2008)، هوی و میسکل(2007)هماهنگ می باشد. محدودیت ها - همکاری ضعیف پاسخ دهندگان که گاهی باعث مراجعات مکرر پژوهشگر به بیمارستان می شد. - محدودیت دیگر این پژوهش این است که نتایج و یافته های بدست آمده تنها قابل کاربرد در جامعه آماری پژوهش حاضر می باشد و نمی توان آن را به جامعه آماری دیگر تعمیم داد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.