مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 121
نوع فایل: word کد Psy188
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

پس ازآزمون برروی گروه نمونه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارSpss&Jmpدر فصل چهارم، در این بخش به بررسی نتایج داده ها می پردازیم. همانگونه که درفصل اول مشاهده نمودید،در این پژوهش 5 فرضیه مطرح گردید که در این بخش یک به یک به تفسیر نتایج حاصل از داده های آماری در مورد این فرضیه ها می پردازیم. فرضیه1) کیفیت زندگی مبتلایان به درد مزمن براساس میزان تاب آوری ، شدت و مدت درد قابل پیش بینی است.

براي بررسي اين فرضيه¬ي پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. با توجه به نمودار ترسیم شده، تاب آوری و شدت درد به اندازه 40/0 و با سطح اطمینان 001/0 در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد مزمن سهم دارند ولی مدت بیماری نقشی در پیش بینی کیفیت زندگی ندارد. شییربل و همکارانش در سال 2011 کیفیت زندگی مبتلایان به التهاب روده را مورد بررسی قرار دادند. جامعه آماری این گروه شامل 334 فرد مبتلا بین سنین 80-18 سال بود.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آنچه به عنوان عامل اصلی تاثیر بر کیفیت زندگی این افراد است شدت درد موجود در هر فرد می باشد، چرا که جامعه مورد مطالعه این گروه شامل افرادی بودند که شدت درد در آنها متفاوت بود، به طوری که یکسری از افراد مورد مطالعه مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند که انجام عمل جراحی در این نوع بیماران منجر به کاهش درد در این افراد می شد که تنها در زنان باعث بهبود کیفیت زندگی شده بود.

در مطالعه ای که لیم، پیترز، ولاین، کلیف 2005، بر روی 1208 بیمار مبتلا به درد مزمن انجام دادند، از بیماران علاوه بر پرسشنامه های(MPQ3)،(PCCL4)،(5PCS)و(Rand list-36)،سایر اطلاعات دموگرافیک مانند شدت درد، مکان درد در بدن، علت درد گرفته شد.

نتایج پژوهش مشخص کرد که بین مدت زمان ابتلا به درد و کیفیت زندگی رابطه معنا داری وجود ندارد، اما نتایج پژوهش نشان داد که زمانی که بحث درمان باشد طول مدت درد می تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار باعث بالا رفتن کیفیت زندگی می شود. هچنین نتایج این پژوهش با مطالعات حیدری نژاد و همکارانش در سال 2011، باسینسکی و همکارانش2011، فرایبرگ وهمکاران 2005، لیم و همکاران همسو و منطبق است . فرضیه2) سلامت جسمانی مبتلایان به درد مزمن بر اساس میزان تاب آوری و شدت ومدت درد قابل پیش بینی است.

براي بررسي اين فرضيه¬ي پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. با توجه به نمودار ترسیم شده ، تاب آوری و شدت درد به اندازه 27/0 و با سطح اطمینان 001/0 در پیش بینی سلامت جسمانی بیماران مبتلا به درد مزمن سهم دارند ولی مدت بیماری نقشی در پیش بینی سلامت جسمانی ندارد. بارسلوز1 و همکارانش در سال 2010 بر روی زنان مبتلا به دردهای مزمن لگنی انجام شد، با بررسی 30 زن مبتلا به درد مزمن لگنی و 20 زن سالم در گروه کنترل، کیفیت زندگی این زنان را با پرسشنامه 36- SF مورد بررسی قرار دادند.

همچنین شدت درد در این افراد را با معیارهای قابل قیاس دیداری مد نظر قرار دادند که پس از بررسی نتایج حاصله پیشنهاد کردند که شدت درد و افسردگی در این بیماران رابطه معکوسی با کیفیت زندگی این افراد داشت بطوریکه افرادی که درد بیشتری داشتند نسبت به گروه کنترل از کیفیت زندگی کمتری برخوردار بودند و درمان شدت درد و افسردگی به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک بسزایی کرد.

در تحقیقی که (فرایبرگ وهمکاران2005)با هدف بررسی صحت پیش بینی مقیاس تاب آوری برای بزرگسالان RSA بر روی 42زن و38 مبتلا به دردهای مزمن با میانگین سنی 25 انجام دادند.به نتایج زیر رسیدند:

1.عامل تاب آوری بیشتر بر فشارهای روانی ذهنی تاثیر دارد تا دردهای روانی

2.افراد دارای تاب آوری بالا بیشتر به خودشان در برابر ناملایمتی ها و فشارهای روانی زندگی کمک میکنند

3. تاب آوری میتواند به سازگاری موفقیت امیز با چالشها کمک کند

4. تاب آوری باعث تطابق بیشتر وافزایش حفاظت در برابر موقعیتهای فشارزا میشود. هچنین نتایج این پژوهش با مطالعات الاندر و همکارانش در سال 2009، بارسلوز و همکارانش در سال 2010، حسيني 1388، همسو و منطبق است .

فرضیه 3) سلامت روانی مبتلایان به درد مزمن بر اساس میزان تاب آوری و شدت ومدت درد قابل پیش بینی است. براي بررسي اين فرضيه¬ي پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. با توجه به نمودار ترسیم شده ، تاب آوری و شدت درد به اندازه 45/0 و با سطح اطمینان 001/0 در پیش بینی سلامت روانی بیماران مبتلا به درد مزمن سهم دارند ولی مدت بیماری نقشی در پیش بینی سلامت روانی ندارد. حیدری نژاد و همکارانش در سال 2011، چگونگی کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان را مورد بررسی قرار دادند.

کل جامعه آماری آنها شامل 200 فرد مبتلای بالای 18 سال سن بود، برای بررسی کیفیت زندگی از پرسشنامه 30 QLQC – استفاده شد. نتایج نشان داد که آنچه بر کیفیت زندگی این افراد نقش عمده ایفا می کند، نوع درمان مناسب و شیوه های موثر درمانی می باشد، و این نوع مقابله با بیماری است که تاب آوری را در این افراد زیاد کرده و به بهبود زندگی شان کمک می کند. همچنین نتایج نشان داد که کیفیت زندگی در افرادی که درد نداشتند نسبت به بیمارانی که درد داشتند در سطح بسیار بالاتری بود. از طرفی آنالیز دادهها بیانگر رابطه چشمگیر بین نوع سرطان و شدت درد در ضعف و ناتوانایی این بیماران بود، در حالیکه سایر اطلاعات دموگرافیک نیز شامل: سن، تحصیلات، میزان درآمد و... ارتباط چشمگیری با کیفیت زندگی این بیماران داشتند. در سال 2011، باسینسکی و همکارانش اثر اعتقادات دینی را بر کیفیت زندگی و تاب آوری این بیماران بررسی کردند.

در این مطالعه 92 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت که شامل 37 زن و 55 مرد می شد، که کل جامعه مورد مطالعه 2 گروه را شامل بود، یک گروه شامل 57 نفر از بیمارانی بودند که به باورهای دینی پایبند بودند و گروه دیگر شامل 35 نفر از بیمارانی بودند که اعتقادی به باورهای دینی نداشتند. کیفیت زندگی این افراد با پرسشنامه 30 QLQC – مورد بررسی قرار گرفت و شدت درد نیز با معیارهای دیداری رده بندی شد. به دنبال آنالیز داده ها نتایج نشان داد افرادی که پایبند به باورهای دینی بودند از تاب آوری بالاتری برخوردارند. از طرفی در این مطالعه پس از مدتی برای کاهش درد بیماران هر دو گروه از داروهای مسکن استفاده کردند و دوباره کیفیت زندگی این دو گروه را بررسی کردند و مشاهده شد افراد با باورهای دینی که تحت درمان با داروی مسکن قرار گرفتند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار خواهند بود. هچنین نتایج این پژوهش با مطالعات، شییربل و همکارانش در سال 2011، هاكينگ، 1995 همسو و منطبق است.

فرضیه 4) سلامت اجتماعی مبتلایان به درد مزمن بر اساس میزان تاب آوری و شدت ومدت درد قابل پیش بینی است. براي بررسي اين فرضيه¬ي پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. با توجه به نمودار ترسیم شده ، تاب آوری به اندازه 26/0 و با سطح اطمینان 001/0 در پیش بینی سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به درد مزمن سهم دارند ولی مدت بیماری و شدت درد نقشی در پیش بینی سلامت اجتماعی ندارد. گراسو، کلمزی و تونینی در سال 2008، کیفیت زندگی 128 بیمار مبتلا به MS را مورد بررسی قرار دادند، 61 نفر از این بیماران از درد ناشی از این بیماری رنج می بردند، به دنبال بررسی اثر مدت زمان درد کشیدن در کیفیت زندگی، پس آنالیز اطلاعات حاصل از مطالعه مشاهده شد که هیچ تفاوت معنی داری بین کیفیت زندگی افراد مبتلا با مدت زمان های متفاوت در درد کشیدن وجود نداشت.

الاندر و همکارانش در سال 2009 کیفیت زندگی و رابطه آن با تاب آوری در 209 بیمار مرد مبتلا به هموفیلی که از درد مزمن مفاصل رنج می بردند را مورد بررسی قرار دادند. با بررسی نتایج بیان کردند که شدت درد نقش عمده ای در چگونگی کیفیت زندگی این افراد دارد. همچنین افراد تاب آور از میزان سلامت جسمی و روانی و کیفیت زندگی بالاتری برخوردار خواهند بود. هچنین نتایج این پژوهش با مطالعات، حسيني، 1388، میر ، 1387 همسو و منطبق است.

فرضیه 5) سلامت محیطی مبتلایان به درد مزمن بر اساس میزان تاب آوری و شدت ومدت درد قابل پیش بینی است. براي بررسي اين فرضيه¬ي پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. با توجه به نمودار ترسیم شده ، تاب آوری به اندازه 16/0 و با سطح اطمینان 001/0 در پیش بینی سلامت محیطی بیماران مبتلا به درد مزمن سهم دارند ولی مدت بیماری و شدت درد نقشی در پیش بینی سلامت محیطی ندارد. در تحقيقي كه ( كارولي و همكاران 2006) برروي 9759 بيمارمبتلا به درد مزمن انجام دادند كه 7352 افراد داراي ويژگی تاب آوری و 2407 نفر كه تاب آوری داشتند انجام دادند نتايج نشان دادند كه بين اين دوگروه از افراد ازنظر واكنش به درد و سن،جنس رابطه ي معناداري وجودندارد و فقط زنهاي مسن در هردو گروه به درد واكنش بيشتري دادند.

مقايسه تاب اورها و غير تاب اورها در مورد مقابله بادردنشان داد كه تاب اورها از نظرحفاظت بسيار پايين تر بودند و از نظر سلامت روان ، تداوم کار ووظایف ,گفتار درونی مثبت ، نادیده گرفتن بسيار بالاتر بودند. درمورد باورها و نگر شها نسبت به درد تاب اورها در كنترل در كنترل درد بسيار قوي تراز غيرتاب اورها بودند اما دراعتقاد به درمان پزشكي ،اعتقادناتواني و ترس ناشي از درد ،بسيار پايين تر بودند.در ضمن تفاوتي بين دوگروه ازلحاظ دريافت حمايت اجتماعي وجود نداشت اما پاسخ اجتماعي آنان به درد متفاوت بود و غيرتا اورها نسبت به دريافت درمان هاي جاري بيشتر علاقه داشتند و همچنين آنها ازنظر پيگيري پزشكي خيلي بيشتر از تاب اورها پيگيري دارند.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.