مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: مقایسه ی ابعاد کمال گرایی،سیستم های مغزی/ رفتاری و تاب آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 107
نوع فایل: word کد Psy288
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

یافته های این مطالعه نشان می دهد که : فرضیه اول : بین سطح کمال گرایی افراد بیمار و افراد سالم تفاوت وجود دارد . سطح کمال گرایی افراد بیمار و سالم تفاوت دارد .به عبارت دیگر ، تفاوت میانگین رتبه های متغیر کمال گرایی افراد بیمار و سالم معنادار است . بنا براین ، شواهد برای پذیرش فرضیه اول کافی است . درپژوهشی که توسط موذن و همکاران (1388) با شرکت 50 مرد متاهل با میانگین سنی 53 سال ، دارای تحصیلات دیپلم به بالا و مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب صورت گرفت .

در این پژوهش از مقیاس کمال گرایی هویت و فلت استفاده شده بود نتایج نشان داد که مردان مبتلا در دو بعد کمال گرایی خویشتن مدار و کمال گرایی دیگر مدار بطور معنی داری بیش از افراد سالم واجد ویژگیهای کمال گرایی بودند . یافته های این پژوهش ، نشان دهنده سطح بالای کمال گرایی منفی در بیماران کرونری قلب است و موید اثر منفی و زیان بار تفکر و رفتار کمال گرایانه بردستگاه قلبی – عروقی است که با پژوهش حاضر همخوانی دارد .

صابونچی و لاند ( 2003 ) در مطالعات خود به ارتباط مثبت و معنا دار کمال گرایی با شکایت های روان تنی مانند خواب آلودگی در ساعات روز ، سردرد ها ، تنش و بیخوای در زنان دست یافته اند . این احتمال وجود دارد که کمال گرایی به شکل مثبت و پاداش دهنده آغاز شود ؛ اما به چند دلیل ، مفرط ، منفی و مخرب گردد .

اولآ، در طول زمان رفتار کمال گرایانه مثبت به نتایج منفی از قبیل خستگی و فقدان تمرکز منتهی شود . ثانیآ، اگر رفتار کمال گرایانه مثبت نتواند به یک هدف بالاتر مانند عزت نفس دست یابد ، ممکن است فرد راهی را انتخاب کند که با عث شود ملاک های وی ، اثرات منفی به بار آورند . ثالثاٌ ، شرایط می توانند تغییر کنند و در نتیجه دستیابی به معیاری که سابقاٌ قابل دستیابی بود سخت گردد . نهایتا اینکه همواره باید این نکته را در نظر داشت که فرد ممکن است رفتاری را مثبت ارزیابی کند ، ولی اهمیت چندانی به اثرات منفی کمال گرایی بردیگران یا سلامت جسمانی و روانی خود ندهد ( اسلید و اوونز ، 1998) .

فرضیه دوم: بین سطح تاب آوری افراد بیمار و افراد سالم تفاوت وجود ندارد. بین سطح تاب آوری افراد بیمار و سالم تفاوت وجود ندارد .به عبارت دیگر ، تفاوت میانگین رتبه های متغیر تاب آوری افراد بیمار و سالم معنادار نیست . بنابراین ، شواهد برای پذیرش فرضیه دوم کافی نیست . در پژوهشی که با هدف رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان توسط دکتر محمد بشارت و همکاران (90-89)صورت گرفت .

نمونه مورد مطالعه 386نفر (211دختر،175پسر)که به صورت تصادفی طبقه ای از دانشکده های علوم انسانی ،کشاورزی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شوشتر انجام گرفت.ابزارپژوهش پرسشنامه فراشناختی،آزمون خلاقیت عابدی و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون بود.یافته ها نشان دادند که بین راهبرهای فراشناختی،خلاقیت و تاب آوری رابطه مثبت معنی دار چندگانه ای وجود دارد.با افزایش راهبرهای فراشناختی و خلاقیت، تاب آوری افزایش می یابد.

برای تبیین احتمالی می توان گفت شایستگی و استحکام شخصی یکی از مولفه های تاب آوری است (کانر و دیویدسون،2003).تاب آوری از طریق تقویت شایستگی و استحکام شخصی با شاخص های سلامت و آسیب پذیری روانشناختی مرتبط می شود و یافته ها از این جهت با پژوهش حاضر همخوانی دارد زیرا تاب آوری از طریق افزایش سطوح عواطف مثبت باعث تقویت حرمت خود و مقابله موفق با تجربه های منفی می شود (بونانو ، 2004) .

پژوهشی با هدف تاب آوری ،آسیب پذیری و سلامت روانی توسط حدادی و همکاران (90-89)صورت گرفت مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون ،مقیاس سلامت روانی ،مقیاس افسردگی بک ،مقیاس اضطراب بک و پرسشنامه سلامت عمومی در مورد 211 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران (97پسر،114دختر) اجراشد.

جامعه آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1383-1384)بودند.نتایج پژوهش نشان داده است که بین نمره تاب آوری و بهزیستی روانشناختی همبستگی مثبت معنادار و بین نمره تاب آوری و درماندگی روانشناختی ،افسردگی ،اضطراب و مشگلات سلامت عمومی همبستگی منفی معنادار وجوددارد.می توان نتیجه گرفت که تاب آوری شاخص های آسیب پدیری روانی و سلامت روانی را تحت تاثیر قرار می دهد .این یافته ها با نتایج پژوهش حاضر همخوانی دارد و میتوان این چنین تبیین کرد که مهارگری ، توانایی فرد در مهار و مدیریت شرایط ، یکی دیگر از مولفه های تاب آوری است (کانر و دیویدسون ،2003) .

این توانمندی به فرد تاب آور کمک می کند تا شرایط استرس زا را مدیریت کند و در مقابله با مصائب و ناملایمات زندگی ، نه تنها جان سالم بدر برد (بونانو،2004)که به سطحی جدید از تعادل و رشد مثبت دست یابد ، ویژگی هایی که با شاخص سلامت روانی مطابقت می کند . از آنجا در این پژوهش بیماران عروق کرونر از لحاظ کمال گرایی وسیستم مغزی/رفتاری با افراد سالم تفاوت داشتند می توان تبیین کرد که تاب آوری در این افراد در سطح طبیعی است ولی سطوح بالای کمال گرایی و تفاوت سیستم مغزی /رفتاری در این بیماران با توجه به جنسیت ، سطح نحصیلات و سن می تواند پیامدهای منفی را در پی داشته باشد .

تبیین احتمالی دیگری که برای یافته های این پژوهش مطرح می شود رابطه تاب آوری با شاخص های سلامتی و آسیب پذیری از طریق باورها و ارزش های معنوی است . معنویت ، به عنوان یکی از مؤلفه های تاب آوری (کانر ودیویدسون ،2003)، می تواند به مثابه سپر ، مقاومت فرد را در برابر استرس های زندگی افزایش دهد.اما فاکتورهای دیگر شخصیت می تواند فرد را در مقابل مشکل آسیب پذیر وشکننده کند وبه مرور زمان این استرس و اضطراب ها اگرچه که فرد را تاب آور نشان می دهد ولی در درون باعث بوجود آمدن بیماریها و اسیب پذیری جدی شود .

تاب آوری ویژگی یا خصلتی نیست که برخی دارای آن باشند و برخی آنرا نداشته باشند ، به بیان دقیق تر ، تاب اوری بیانگر تعاملی بین انسان و محیط است . تاب آوری اشاره به ایستادگی در برابر خطر دارد اما یک پدیده تدریجی است و انباشت خطر می تواند حتی تاب آورترین افراد را نیز مغلوب سازد . با توجه به اینکه شرکت کنندگان از نطر جنسیت یکسان بودند و با توجه به ادبیات پژوهش که گفته شد می توان چنین تبین کرد که : وضعیت اجتماعی / اقتصادی خوب ، حمایت اجتماعی خوب ، داشتن باورها و ارزش های معنوی ، حوادث استرس زای کمتر، کمک می کند تا تاب آوری افراد بالا برود اما داشتن صفات شخصیتی دیگر مثل کمال گرایی و یا داشتن سیستم بازداری رفتاری فعال که با عواطف منفی همراه است و یا داشتن سیستم جنگ و گریز که باعث گریز ، پرخاشگری دفاعی و بهت می شود ، می تواند تدریجا با انباشته شدن عوامل خطر حتی تاب آورترین افراد را از نیز مغلوب سازد و باعث آسیب های جسمی و روانشناختی شود .

فرضیه سوم: براساس مولفه های کمال گرایی (نگرانی درباره اشتباهات ، تردید نسبت به اعمال ، انتظارات والدین ، انتقاد والدین ، معیارهای فردی و نظم و ترتیب ) ،جنسیت ، سطح تحصیلات و سن می توان سلامت افراد را پیش بینی کرد . در این قسمت از رگرسیون لجستیک دو جمله ای استفاده شد که با توجه به مقادیر به دست آمده می توان نتیجه گرفت که مدل به دست آمده بین 4/25 درصد و 9/33 درصد از واریانس متغیر ملاک یعنی وضعیت شرکت کننندگان را پیش بینی می کند . براساس اطلاعات جدول بدست آمده متغیرهای پیش بین سن ، تحصیلات با متغیر ملاک رابطه منفی و معنادار دارند ، در عین حال ، متغیر های پیش بین تردید نسبت به اعمال ، انتظارات والدین و نظم و ترتیب با متغیر ملاک رابطه مثبت و معنادار دارند .

به عبارت دیگر ، براساس متغیرهای پیش بین می توان سلامت شرکت کنندگان را پیش بینی کرد . در نتیجه ، شواهد برای پذیرش فرضیه سوم تحقیق کافی است . در تحقیقی بر روی دانشجویان ، بین کمال گرایی مادران و دختران همبستگی معنادار وجود داشت ، ولی بین کمال گرایی پداران و دختران چنین ارتباطی معنادار نبود . بنابراین الگوهای کمال گرایانه و خواسته های افراطی والدین که از سوی مادر کمال گرا بر فرزند دختر وارد می شود ، ممکن است محیط مساعدی برای رشد و تحول کمال گرایی به وجود آورد .(فراست و هندرسون ، 1991؛ ویت و ترول ، 1999) .

این یافته ها با پژوهش حاضر همخوانی دارد زیرا همانطور که گفته شد متغیر های پیش بین تردید نسبت به اعمال ، انتظارات والدین و نظم و ترتیب با متغیر ملاک رابطه مثبت و معنادار دارند و می توان گفت که این متغیر ها با سلامتی در ارتباط هستند .افراد سالم در این متغیر ها نمرات بالاتری را کسب کرده اند . یافته های پژوهشی در زمیته ابعاد سه گانه کمال گرایی ، همبستگی این سازه ها را با ویژگی های شخصیتی ، رفتاری و مشکلات روانشناختی تأئید کرده اند ( هویت وفلت ،1991) .

کمال گرایی خویشتن مدار با مشخصه های مثبت تلاش و رقابت برای پیشرفت ، حرمت خود و خود شکوفایی ( فلت ، هویت ، بلانکشتین و موشر ، 1991؛ فلت ، هویت ، بلانکشتین و اوبراین ، 1991 ؛ فراست و همکاران ، 1993 )از یک سو ، و مشخصه های منفی خودشیفتگی ، سرزنشگر خود ، انتقاد از خود ، احساس گناه ، افسردگی و روان آزردگی ( هویت و فلت ، 1991؛ هویت ، فلت ، بلانکشتین ، 1991؛ آلدن و همکاران ، 1994 ) از سوی دیگر در ارتباط است . ابعاد کمال گرایی در بیماران عروق کرونر چون پیش و پس از ابتلا ، مجموعه ای از هیجان ها و عواطف منفی را تجربه می کنند در معرض استرس و اضطراب قرار می گیرند که می تواند به بروز و پیشرفت بیماری بیانجامد . کمال گرایی نشاندهنده متغیری شخصیتی همراه با ویژگیهای شناختی،رفتاری و شکلی از آسیب شناسی روانی تعریف شده بوسیله معیارهای شخصی بالامثل خود انتقادی شدید است(منصوری ،عدالت زاده،بخشی پوررودسری،1388) .

برای تبیین این فرضیه می توان گفت که هرچه سن و تحصیلات پایین تر باشد احتمال عروق کرونرکاهش می یابد .در مورد سن که قطعا هرچه سن پایین تر باشد سلولها جوان تر و مقاومت و ایمنی بدن بیشتر است ولی در مورد تحصیلات می توان عنوان کرد که تحصیلات پایین تر در نگرش و انتظارات فرد نسبت به خودش و جامعه ای که در آن زندگی می کند نقش به سزایی دارد زیرا که بین کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه وجود دارد . فلت و ساواتزکی و هویت (1995) نیز ، بین کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی بالا رابطه پیدا کردند . با توجه به یافته های پژوهش متغیر های تردید نسبت به اعمال ، انتظارات والدین و نظم و ترتیب با سلامتی در ارتباط است . افرادسالم در این متغیر ها نمرات بالاتری نسبت به بیمارکرونری قلب کسب کرده اند .

فرضیه چهارم : براساس مؤلفه های سیستم فعال سازی /بازداری رفتاری (مؤلفه بازداری رفتاری ، جنگ و گریز ، پاسخدهی در برابر پاداش ، کشاننده سیستم فعال ساری و تفریح طلبی فعال سازی ) می توان سلامت افراد را پیش بینی کرد . در این قسمت برای تجزیه و تحلیل از رگرسیون لجستیک دوجمله ای استفاده شد براساس شاخص های مختلف و سطح معناداری آنها می توان نتیجه گرفت متغیرهای پیش بین بازداری رفتاری و تفریح طلبی با متغیر ملاک رابطه منفی و معنادار دارند ، در عین حال ، جنگ و گریز با متغیر ملاک رابطه مثبت و معنادار دارد . به عبارت دیگر ، براساس متغیرهای پیش بین می توان سلامت شرکت کنندگان را پیش بینی کرد .

در نتیجه ، شواهد برای پذیرش فرضیه چهارم تحقیق کافی است از یافته های پژوهش می توان تبیین کرد که بازداری رفتاری اگر کاهش پیدا کند بیماری کرونری کاهش می یابد و همینطور در مورد تفریح طلبی هرچه بالاتر رود سلامتی هم افزابش می یابد یا به عبارت دیگر افراد سالم در این مؤلفه نمره بالاتری را کسب کرده اند . تفریح طلبی یکی از مؤلفه های فعال سازی رفتاری است .

در پژوهشی دیگر که توسط چوبدار و همکاران (1390) با موضوع رابطه نظام های مغزی / رفتاری و برخی عوامل جمعیت شناختی با ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی و جامعه آماری 122 نفر (62 نفر سالم و 60 نفر بیمار ) صورت گرفته است نتایج پژوهش نشان دهنده عدم تفاوت بین افراد سالم و بیمار در فعال سازی و تفاوت آنها در بازداری رفتاری بوده است .که با پژوهش حاضر همخوانی دارد . سیستم فعال سازی رفتاری در برابر علائم پاداش ، عدم تنبیه ، و رهایی از تنبیه حساسیت نشان می دهد. فعالیت این سیستم باعث شروع (یا افزایش ) حرکت شخص به سمت اهداف خود می شود . همچنین گری معتقد است که BAS مسئول تجربه احساس های مثبت از قبیل امید ، سرخوشی ، و شادمانی است (گری ، 1977 ، 1981 ، 1990 ، به نقل از کارور وایت ، 1994 ) .

در سطح تفاوت های فردی و شخصیت ، حساسیت بالاتر BAS مترادف است با آمادگی و تمایل بیشتر به درگیری با تلاش های معطوف به هدف و تجربه ی احساس های مثبت در شرایطی است که فرد با پاداش بلاواسطه مواجه است (کارور وایت ، 1994 ) . به اعتقاد کر (2008 ، ص ، 20 ) BAS سیستمی است که به تمامی محرک های خوشایند شرطی و غیرشرطی پاسخ می دهدو هیجان خوشایند امید به لذت پیش بینی شده را برمی انگیزد .

این سیستم شامل سه مولفه متفاوت به شرح زیر می باشد : پاسخ دهی در برابر پاداش : تلاش فرد برای بدست آوردن پاداش های جدید کشاننده : پی گیری فعال اهداف خوشایند تفریح طلبی : نشان دادن احساسهای مثبت به هنگام بدست آوردن پاداش ( کاوروایت ، 1994؛ کر ، 2008) . سیستم جنگ /گریز/بهت به محرک های غیر شرطی و شرطی با برون دادهای جنگ ، گریز و بهت پاسخ میدهد.پاسخ این سیستم در شرایطی که امکان جنگ یا گریز نباشد ، به صورت عدم تحرک (بهت) خواهد بود . یافته های پژوهش نشان میدهد که با افزایش مولفه جنگ و گریز ، با سلامت در ارتباط است .

با توجه به مقیاس کاروروایت FFFS زیر مقیاس برای BIS مطرح شده است درپژوهشی که توسط سمیه موذن و همکاران (1388) با موضوع مقایسه ابعاد کمال گرایی و سیستم مغزی / رفتاری در بیماران کرونر قلب با افراد عادی و با شرکت 50 مرد متاهل با میانگین سنی 53 سال ، دارای تحصیلات دیپلم به بالا و مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب صورت گرفت .در این پژوهش از مقیاس کمال گرایی هویت و فلت و مقیاس فعال سازی /بازداری رفتاری کارور وایت استفاده شده بود نتایج نشان داد که در مردان مبتلا به بیماری کرونری قلب ، فعالیت سیستم فعال ساز رفتاری ، بیشتر از افراد سالم است و تفاوتی مابین دو گروه از لحاظ فعالیت سیستم بازداری رفتاری مشاهده نمی شود . در تحقیق مزبور از پرسشنامه قدیمی کارور وایت استفاده شده است . درپژوهش حاضر درباره BAS می توان تبیین کرد چون در این پژوهش از مقیاس جدید کارور وایت استفاده شده است سیستم فعال ساز رفتاری شامل پاسخ دهی در برابر پاداش ، کشاننده وتفریح طلبی است .

پژوهش حاضر نشان می دهد که تفریح سازی فعال سازی با سلامتی در ارتباط است واز این جهت با پژوهش موذن وهمکاران همخوانی دارد . مکانیسم عملکرد سیستم مغزی رفتاری در هیجانات و ابراز آنها و اختلالات ناشی از هیجانها به اشکال مختلفی در نظر گرفته می شود که عبارتند از بیش فعالی و کم فعالی هریک از سیستم ها ؛ کارکرد بد یک یا بیش از یک سیستم ؛ ترکیب بیش فعالی و کم فعالی ؛ یا تعامل نادرست بین سیستم ها. جرم و همکاران (1999) نیز نشان داده اند که BIS با روان آزرده گرایی و عاطفه منفی ، و BAS با برونگرایی و عاطفه مثبت مرتبط است . گری (1990) نیز معتقد است فعالیت BIS با اضطراب و رفتارهای اجتنابی و فعالیت BAS با احساس امید و روی آورد گرایش همراه است .

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.