مشخصات این پایان نامه:
 
هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روش ماتریکس بر کاهش رفتارهای پرخطر جنسی مردان معتاد بود که متناسب با انواع رفتارهای پرخطر جنسی و در راستای اهداف پژوهش در این رابطه سه سوال مطرح شد.
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 90
نوع فایل: word کد Psy022
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

بحث ونتیجه گیری:

هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روش ماتریکس بر کاهش رفتارهای پرخطر جنسی مردان معتاد بود که متناسب با انواع رفتارهای پرخطر جنسی و در راستای اهداف پژوهش در این رابطه سه سوال مطرح شد که به ترتیب به تشریح و تبیین نظری و پژوهشی آن‌ها پرداخته می‌شود و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه باگروه کنترل بود. باتوجه به یافته های به دست آمده در مورد آزمون سوال اول با استفاده از تحلیل کوواریانس مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین نمرات گروه آزمایش در رفتارهای پرخطرجنسی پایین¬تر¬ از گروه کنترل بوده است.

این یافته به این معناست که روش ماتریکس گروهی توانسته است باعث کاهش معنی دار رفتارهای پرخطرجنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود. این نتیجه بانتایج پژوهش های کلدوی(1390)؛ شاپ تاو ، راوسون، مک کان و ابرت(1994)؛ ابرت ، لاندون ، و راوسون (2002) و رل ، راوسون، لینگ و شاپ تاو(2009) همسواست.

و همچنین در بررسی بیان زاده، بوالهری، عاطفی وحید، نوری قاسم آبادی، فتحعلی لواسانی و همکاران(1386) با هدف بررسی نقش مداخلات دارویی و روانشناختی معمول در کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد در معتادان زندانی انجام شده است، نشان داده شده است که این درمان¬ها در کاهش تزریق مشترک، تزریق با وسایل غیر استریل تاثیر معنادار داشته است اما در زمینه کاهش رفتارهای پرخطر جنسی در قبل و بعد مداخله در گروها هیچگونه تفاوتی دیده نشده است. در تبیین این یافته می توان به اهداف این مدل اشاره کرد؛ هدف مدل ماتریکس ایجادچارچوبی بوده است که در آن سوء مصرف کنندگان محرک ها و مواد و افراد دارای رفتارپرخطر می توانند به این اهداف نایل شوند:

1) توقف مصرف مواد و رفتارهای پرخطرجنسی

2) نگه داشتن درمان

3) یادگیری مسایلی که برای اعتیاد و بازگشت بحرانی هستند،

4) دریافت راهنمایی و حمایت از درمانگر

5)آشنایی با برنامه های خودیار. یکی از مبانی روش ماتریکس احترام به خود مختاری فرد است(کلیچمن، 2000).

متخصصان مختلفی بیان کرده اند که احترام به خودمختاری و حق انتخاب می تواندتسهیل کننده تغییر رفتارهای بهداشتی باشد(راوسن، 1995؛ راوسن، مک کان، هابرو و شاپ تاو، 1999) بنابراین احتمالاًیکی از متغیرهای مؤثر درکاهش رفتارهای پرخطرجنسی احترام به خودمختاری مراجعان در طی انجام روش ماتریکس است.

یکی از اصول اساسی روش ماتریکس که احتمالاً باعث کاهش رفتارهای پرخطرجنسی در شرکت کنندگان گروه آزمایش شده است کمک به مراجعان در شناخت ارج گذاری به ارتباط ثابت و سالم جنسی است. تحقیقات متعددی نشان داده است که ارتباط ثابت و سالم جنسی یکی از متغیرهای مهم شروع وادامه تغیررفتار و یک عامل انگیزشی مهم است(ابرت، لندون و راوسون ، 2002). با توجه به یافته های به دست آمده از تحلیل کواریانس بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین گروه آزمایش پایین¬تر از گروه کنترل بوده است. این یافته به این معناست که روش ماتریکس گروهی توانسته است باعث کاهش معنی دار تعداد شرکای جنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود. این نتایج نشان دادکه به کارگیری مدل ماتریسی موجب کاهش تعدادشرکای جنسی درگروه آزمایش شده است. به عبارت دیگرکاهش شرکای جنسی گروه آزمایش درپایان جلسات درمانی و مرحله پیگیری افزایش معناداری داشته است.

این نتیجه بانتایج پژوهش های کلدوی(1390)، راوسن، ابرت، مک کان و لینگ (1986)؛ راوسن(1995) هابر،لینگ و شاپ تاو(1997)؛ شاپ تاو، راوسون، مک کان و ابرت(1994)؛ راوسن، مک کان ؛ هابر و شاپ تاو(1999)؛ ابرت، لندون و راوسون(2002)؛ راوسون، مارینلی و آنجلین(2004)؛ و رل، راوسون، لینگ و شاپ تاو (2009) همسواست. و در مطالعه¬ای که بر روی 445 معتاد تزریقی در آلمان انجام گرفته معتادان تحت درمان نگهدارنده به¬طور معنی¬دار تزریقات پرخطر کمتری داشتند ولی بین قبل و بعد از درمان در زمینه رفتارهای پرخطر جنسی(تعداد شرکای جنسی و عدم استفاده از کاندوم) تفاوت معنی¬داری دیده نشد(بنسون و لفرت، 1998).

در تبیین این یافته نیز می توان به این موارد اشاره کرد: اول اینکه مدل ماتریکس به درمانگرانی نیازمند است که از ترکیبی از مهارت ها استفاده می کنند، این مهارت ها برای کارهمزمان به عنوان معلم و مربی مورد نیازهستند. درمانگر ارتباطی مثبت و دلگرم کننده را با بیمارپرورش می دهد و از آن ارتباط برای تقویت تغییرمثبت رفتاراستفاده می کند. تعامل میان درمان گر و بیمار واقعی و مستقیم بوده، ولی ستیزه جویانه و والدینی نیست.

درمان گران تلاش می کنند تا فرایند درمان را به عنوان تمرینی بنگرندکه عزت نفس، بزرگی، وقار و خودارزشمندی را افزایش خواهدداد. رابطه مثبت میان بیمار و درمان گرعنصراساسی برای حفظ بیماراست. دوم اینکه، مواد درمانی موجود درکتابچه های راهنما شامل برگه های کاربرای جلسات فردی، گروه های پیشگیری از بازگشت، جلسات مشترک، برنامه های12گام، تحلیل بازگشت وگروه های حمایت اجتماعی بود. از این رو، در این پژوهش نیز نتایج یافته های پیشین مبنی بر نقش مدل ماتریکس درکاهش رفتارهای پرخطرجنسی و از طرف دیگرپایداری و ثبات آن ها در مرحله پس آزمون و پیگیری موردتأیید قرارگرفت.

باتوجه به برسی پیشینه و تجربیات بالینی پژوهش های بیشتری لازم است تا از این نتیجه حمایت کند. روش ماتریکس توانسته است باعث کاهش معنی دار رفتارهای پرخطرجنسی و تعدادشرکای جنسی درگروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود. و همچنین به منظور بررسی بیشتر و مشخص شدن ماندگاری اثر روش ماتریکس برکاهش رفتارهای پرخطرجنسی و تعدادشرکای جنسی افراد معتادشرکت کننده در پژوهش حاضردو هفته بعد از پس آزمون پیگیری مداخله انجام گرفت که نشان داد رفتارهای پرخطرجنسی و تعدادشرکای جنسی هرچندکه در مرحله پیگیری نسبت به پس آزمون درگروه آزمایش افزایش پیداکرده است اما این تفاوت معنی دارنبوده است. باتوجه به یافته های به دست آمده جهت آزمون سؤال سوم مشخص شد که بین متأهل ها و مجردها در میزان رفتارهای پرخطرجنسی تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین این پژوهش با نتایج پژوهش کلیچمن (2000) همسو می¬باشد این محققان در پژوهش خود که به منظور استفاده از روش ماتریکس در کاهش رفتارهای پرخطر جنسی مردان دگرجنس خواه آفریقایی انجام گرفته است تعداد 17 نفر از این مردان را در گروه آزمایش و 17 نفر را در گروه کنترل قرار داده اند.

درتحقیق دیگری راوسون، هابر، ابرت، شاپ تاو و لینگ در2002 درمان مبتنی بر مدل ماتریکس را بر 114 بیمار با 2 تا 5 سال پیگیری انجام داد در این آزمایش شرکت کنندگان باگروه کنترل که درمان برای آنهاانجام نشد مقایسه شدند. تغییرمعناداری در استفاده مت آمفتامین و رفتارهای پرخطرکه توسط خود فرد مطرح شد در قبل از درمان(86/ .استفاده گزارش کردند)، تنهاپیش بینی کننده در پیگیری وضعیت ازدواج بودکه بیماران متأهل به احتمال بیشتری مت آمفتامین و رفتارهای پرخطر را استفاده نمی کردند. در تبیین این یافته می توان به این موارد اشاره کردکه سوءمصرف کنندگان معمولاًافکارشان شفاف نیست، حافظه ضعیفی دارند و تمرکزشان کم است.

اغلب رفتاراجتماعی ضعیفی دارند و عملکردشغلی و ارتباطات فردی آنها دستخوش مشکل می شود. مطالعات تصویربرداری مغز معتادان به موادمخدرنشان می دهد در بخش هایی از مغزآنهاکه مربوط به قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری وحافظه وکنترل رفتاراست، تغییرات فیزیکی رخ داده است(دفترمواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد،1382).

در تبیین کلی تر می توان گفت هدف از استفاده از مبانی و اصول تکنیک های اشاره شده در فوق، افزایش انگیزه درونی برای تغییررفتار و حفظ آن است و در واقع روش ماتریکس به دنبال افزایش انگیزه درونی در افراد برای تغییر رفتارمشکل ساز است و انگیزه درونی باعث می شود تا شخص شروع به تغییر رفتارمشکل سازکند و در ادامه تغییربیشترپشتکارداشته باشد(شاپ تاو، راوسون، مک کان و ابرت، 1994).

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.