مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 112
نوع فایل: word کد Psy082
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

در این مطالعه تلاش شده است تا تاثیر ادراک از خدا وهویت اجتماعی را بر روی مولفه‌هاي مختلف سبک زندگی مانندسلامت جسمانی،ورزش وتندرستی،کنترل وزن وتغذیه،پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی،سلامت معنوی،سلامت اجتماعی،اجتناب از داروها ومواد مخدر،پیشگیری ازحوادث،وسلامت محیطی دربین دانشجویان وکارکنان دانشگاه آزاد شهرستان دره شهر نشان داده شود .

برای این منظور چند فرضیه مطرح شد که در مجموع سه فرض کلی ذیل خلاصه وعنوان گردیدند. بين مولفه هاي مختلف سبك زندگي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا رابطه وجود دارد. بين هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.بین سبک زندگی وادراک از خدا رابطه وجود دارد. پس از مطالعه در مورد یافته هایی ونتایج تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق وجمع بندی نتایج پرسشنامه‌هاي توزیع شده در بین جامعه آماری وتجزیه وتحلیل داده ها نتایج ذیل بدست آمد :

درخصوص میانگین گونه‌هاي پرسشنامه در بین 120 نفر پاسخگو میانگین مولفه سلامت جسمانی 96/2، ورزش و تندرستی 12/3، کنترل وزن و تغذیه 08/3، پیشگیری از بیماری 06/3، سلامت روانشناختی 19/3، معنویت 03/3، سلامت اجتماعی 68/2، اجتناب از داروها و مواد مخدر 87/2، پیشگیری از حوادث 34/3 و سلامت محیطی 03/3 است. بیشترین میانگین متعلق به مولفه پیشگیری از حوادث و کمترین آن مربوط به سلامت اجتماعی است.میانگین متغیر سبک زندگی 11/3، هویت 34/3 و ادراک از خدا برابر 57/2 است. بیشترین میانگین متعلق به متغیر هویت اجتماعی و کمترین آن مربوط به ادراک از خدا است.

متغیر سبک زندگی و هویت اجتماعی دارای رابطه خطی معنادار و مثبت هستند در حالی رابطه خطی متغیرهای سبک زندگی و ادراک از خدا از نظر آماری معنادار نیست. در همه مولفه ها غیر از مولفه پیشگیری از حوادث سطح¬ معنی¬داری مشاهده شده به این معنا که مولفه¬های متغیر سبک زندگی با متغیر هویت رابطه خطی معنادار و مثبت دارند. به این معنا که با افزایش نمره هویت فرد نمره سبک زندگی او در سطح مولفه¬های فوق افزایش می¬یابد.در بین این مولفه¬ها بیشترین همبستگی مشاهده شده مربوط به سلامت روانشناختی و کمترین آن مربوط به سلامت محیطی است.

به عبارتی مي‌ توان گفت شدت رابطه خطی بین سلامت روانشناختی و هویت اجتماعی از همه مولفه ها بیشتر و بین سلامت اجتماعی و هویت از همه مولفه¬ها کمتر است. هیچ یک از مولفه¬های متغیر سبک زندگی با متغیر ادراک از خدا رابطه خطی معنادار ندارند. متغیر هویت و ادراک از خدا دارای رابطه خطی معنادار و مثبت هستند. بین همه مولفه¬های سبک زندگی و هویت به غیر از مولفه پیشگیری از حوادث رابطه معنادار است. به عبارتی با 95 درصد اطمینان می¬توان گفت بین میانگین این مولفه¬ها و متغیر هویت تفاوت وجود دارد.

بین همه مولفه¬های سبک زندگی و ادراک از خدا تفاوت معنادار است. به عبارتی با 95 درصد اطمینان می¬توان گفت بین میانگین این مولفه¬ها و متغیر ادراک از خدا تفاوت وجود دارد. همانطور که در این تحقیق بیان شد، سبک زندگی در حکم مفهوم اجتماعی وفرهنگی است که ارتباط نزدیک وپیچیده ای با مفاهیمي‌ مانند فرهنگ مصرف ،تغییرات اجتماعی دارد. امایکی از مفاهیمي‌ که ضمن ارتباط تنگاتنگ با سبک زندگی تاثیر بسزایی درآن مي‌ پزیرد مفهوم هویت است .

در بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق که بررسی رابطه بین ادراک از خدا وهویت اجتماعی وتاثیر آن بر روی سبک زندگی بوده،در ابتدا گمان میرفت بین ادراک از خدا وسبک زندگی رابطه مثبت وجود دارد اما نتایج تحقیق نشان داد که این دومولفه رابطه قابل توجهی با هم ندارند وشاید سبک زندگی هر فرد به مولفه هایی غیراز این مانند :فرهنگ اجتماعی، دانش فردی وسایر مقوله هایی نظیر آن بستگی داردوشاید هم باتوجه به اینکه جامعه پژوهش یک جامعه ای بوده که مذهب درآن به عنوان ساخت حاکم در آن مطرح است ، مقاومت هایی در خصوص گویه‌هاي مرتبط به بخش ادراک از خدا وجود داشت که گاه یا آزمودنی ها پاسخ نمي‌ دادند ویا باتلاش مصاحبه گران وپرسشگران وتوجیه آنها،پاسخ داه مي‌ شد که خود این نیز فرایند وقت گیر بود واحتمالا بر نتایج تحقیق اثر گذاشته است.

همچنین مشخص شد که بین هویت اجتماعی وادراک از خدا رابطه مثبت وجود دارد در واقع نتایج نشان داد بین همه مولفه‌هاي سبک زندگی غیر از پیشگیری از حوادث وهویت اجتماعی رابطه وجود دارد بنابراین مشخص است که با برنامه ریزی برروی مقوله هویت اجتماعی وارائه آموزشهای لازم نتایج مثبت آن رابتوان به طور ملموس در جامعه مشاهده نمود.همچنین بااستفاده ازآراگیدنزدرخصوص ارتباط متغیرهای فوق با متغیر هویت اجتماعی وادراک از خدا مي‌ توان گفت که جوانان در عصر حاضر کسب تجربه به واسطه ی شکل گیری خودآگاهی در خود به بازاندیشی در ابعاد مختلف زندگی دست مي‌ زنند، زیرا بنا بر تعریف گیدنز دنیای تجدد دنیایی است که وجود نظامهای بازاندیشانه در زندگی روزمره یکی از ویژگیهای اساسی آن بشمار مي‌ آید، از طرف دیگر از آنجایی که سبک زندگی کرداری است که در جریان عادی زندگی روزمره تبدیل شده است، جریانهایی که در لباس پوشیدن،غذا خوردن ،شیوه‌هاي کنش ومحیط دلخواه برای ملاقات کردن دیگرا جلوه میکند.

امروزه شاهد آن هستیم که در نتیجه باز اندیشی صورت گرفته ودر این اعمال بازتاب دهنده هویت‌هاي شخصی ،گروهی واجتماعی با توجه به عناصر بنیادین پدیده‌هاي مرتبط با سبک زندگی شکل مي‌ گیرد وجوانان با تجمل گرایی وبا نمایش آن در قالب هایی چون مدیریت بدن سبک زندگی، اوقات فراغت والگوی خرید و...به طرز فعالانه وتشویق این ارزشها ی مادی گرایانه توسط فنآوری‌هاي نوین سهم دیگرنیروهای اجتماعی ومنابع هویت ساز مانند طبقه اجتماعی،اشتغال، مذهب،تحصیلات و. تا اندازه ای کاهش یافته است.

به بیان دیگر از آنجایی که علاقه مندی به کامل جلوه کردن کنترل داشتن نسبت به بدن، تنوع وخلاقیت نسبت به زندگی، ومصرف گرایی و.. در جامعه معاصر بیشتر مورد توجه قرار مي‌ گیرد در جامعه مدرن خلق تمایزات اجتماعی از طریق مصرف وسبک وسیاق استفاده از کالای بخصوص آن دسته از کالاهای ممتاز قلمداد مي‌ شود .یکی از نشانه‌هاي کلیدی هویت ونیز سلاحی ایده آل واستراتژی‌هاي تمایز است .این امر تا جایی پیش رفته است که در مدرنیته متاخر هویت انسان بیشتر در فرهنگ بصری یا دیداری ونمودهای عینی آنان معنا پیدا کرده است .(ابراهیمي‌ 1389 ) در نتیجه این اشکال بخصوصی از هویت در فرایند مدرن شدن شکل مي‌ گیرد که بیشتر ناشی از مادی شدن سبک زندگی ومصرف گرایی است ،در پایان مي‌ توان گفت که در عصر حاضر تحلیل تازه ای از ارتباط بین سبک زندگی وهویت اجتماعی ارائه شده است که در این مقاله با توجه به فرضیات تایید شده وبا توجه به نظرات مطرح شده در زمینه ادراک از خدا هویت اجتماعی وسبک زندگی تلاش شده قدرت تاثیر گذاری ادراک از خدا هویت اجتماعی برسبک زندگی مشخص شود .

درنهایت باید اذعان داشت که در چند هویت اجتماعی قابلیت پذیرش مقوله‌هاي جدید وبرخی مقوله‌هاي سنتی رادارد اما باید درزمینه احیا وبازسازی هرچه بیشتر این هویت ها اقدام گردد، زیرا مسله هویت یکی از چالشهای مهم دوره اجتماعی است وچنانچه افراد از نگرش وباور پویا وپایدار فرهنگی وتهی شوند نمي‌ توانند دنیای درونی ذهن خود را با ارزشها بادوام تجهیز کنند ودر نتیجه دچار انفعال،انزوا ،بی انگیزگی وبدبینی به جامعه مي‌ شود .

همانطور که نتایج مقاله حاضر نشان میدهد بین سبک‌هاي زندگی وهویت اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد وجهت بالا بردن وتقویت هویت اجتماعی در جامعه مورد مطالعه ارزش دهی وتقویت عناصر ی چون زبان، لهجه،پوشاک وغذاهای سنتی واستفاده از پتانسیلهای موجود وخرده فرهنگهای بومي‌ وقومي‌ وپرهیز از تحقیر وتمسخر سبک زندگی قومیتها از عوامل مهم وموثر در حفظ وبازسازی سبک زندگی جامعه وتقویت هویت اجتماعی محسوب مي‌ شود، به علاوه به نظر مي‌ رسد، تاکید بر عناصراجتماعی وفرهنگی وهنجارسازی آنها انجام تحقیقات کاربردی هر چه بیشتر جهت شناسایی دقیق سبک زندگی برمولفه‌هاي هویتی در این شهر وپرکردن اوقات فراغت با منابع فرهنگی وهویتی وبومي‌ نیز دارای اهمیت بسزایی مي‌ باشد .

نتایج این تحقیق همسو با تحقیات ذوالفقاری و سلطانی(1389) مي‌ باشد آنها به این نتیجه رسیدند که سبک زندگی، میزان تحصیلات و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت ارتیاط معنی داری وجود دارد. همچنین کفاشیان و همکاران(1389) در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی به این نتیجه رسیدند که بین مولفه‌هاي سبک زندگی و هویت اجتماعی همبستگی وجود دارد.

این نتایج با تحقیق رحمت آبادی و آقا بخشی(1389) با عنوان سبک زندگی و هویت اجتماعی همسو درآمد. نتایج اینگونه مطالعات حاکی از آن است که سبک زندگی به عنوان یکی از مولفه‌هاي مهم در بخش‌هاي با هویت دارای رابطه است. همچنین (پانو 2007وتابرت 2008)در تحقیقی نشان دادند سبک زندگی میتواند باعث سلامت جسمانی وتندرستی شود واز طرفی بین سبک زندگی وسلامت روان رابطه وجود دارد.نتایج تحقیق برعکس یافته‌هاي هرل ودوناهی (2009) که اعتقاد دارنند بین سبک زندگی وادراک از خدا رابطه وجود دارد مي‌ باشد .

طبق نتیجه تحقیق رمضانی( 1391) و صفایی و همکاران (1390) ، کریک پاتریک و شیور(1990) بری و همکاران(2007)( به نقل از نجات ، شهبازی زاده و بناب، 1390) حس مثبت و ارزشمندی از خود در دوران کودکی و شکل گیری شخصیت افراد با تصور از خدا مرتبط مي‌ باشد. همچنین نقش تصور از خدا بر تصور از خود معنادار شد. نتایج تحقیق همسو با تحقیق جمالی که بین نگرش مذهبی واحساسات معنا بخش بودن زندگی رابطه معنی دار وجود دارد به عبارت دیگر نگرش مذهبی به افراد کمک مي‌ کند تا با شناخت بهتر از هدفها به معنای زندگی دست یابد .(جمالی1388) خانی( 1392) بابررسی تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دین داری بر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تریت معلم، به رابطه بیشتر متغیر دین داری با سبک زندگی دانشجویان در مقایسه با پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنان اشاره کرده است.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


برای مطالعه کامل این پایان نامه لازم است فایل آن را خرید کنید

قیمت : 15900 تومان
پس از پرداخت انلاین وجه، بلافاصله دانلود فایل ظاهر می شود.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.