مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال پایان نامه: بررسی پرورش تک بعدی دانش آموزان تیزهوش و تاثیر آن در ناکارآمدی عملکردهای رفتاری و مهارت های زندگی و روابط اجتماعی آنان
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 21 صفحه
نوع فایل: word شماره 36
برای دانلود این پروپوزال باکیفیت به ادامه مطلب بروید...

بیان مساله: از اواخر دهه 1960 تاکنون اکثر منابع این فکر را گسترش داده اند که هر کودکی باید حتی الاامکان در یک محیط آموزشی باز و نامحدود رشد و پرورش یابد. از این رو، در خلال چهار دهه گذشته توجه شایانی به مساله عادی سازی و اخیرا به آموزش فراگیر به منزله یک خط و مشی عمومی در زمینه فراهم کردن تعلیم و تربیت، رفاه و خدمات انسانی مناسب برای افرادی که دارای نیازهای ویژه هستند معطوف شده است. عادی سازی فراهم کردن امکانات آموزشی و پرورشی و اجتماعی و رفاهی در شرایط عادی و معمولی برای کلیه افراد در جهت رسیدن به رشد همه جانبه تا حداکثر توان و ظرفیت است. با این همه مخالفان عادی سازی بر آن که مساله را از نظر علمی زیر سوال می برند آن را جریانی در جهت سوق دادن به همگن سازی اجباری می دانند و به لزوم اجرای برنامه های آموزش ویژه و آموزش انفردای با توجه به تفاوت های فردی تاکید می ورزند (لورمن و همکاران، 2005).

در ارتباط با کودکان تیزهوش، ویلیامز (1988، ترجمه به پژوه و همکاران 1386) بر این باور است که این قبیل کودکان دارای استعداد برجسته ای هستند. این کودکان به طور معمول به عنوان کودکان با بهره هوشی بالا شناخته شده اند. اما اخیرا کودکانی که از پیشرفت بالایی برخوردار هستند و در یک یا چند زمینه خاص توانایی بالقوه ای دارند، کودکان تیزهوش قلمداد می شوند. این زمینه ها بیشتر شامل توانایی هوش عمومی، استعداد تحصیلی خاص، تفکر خلاق، توانایی رهبری، هنرهای دیداری و اجرایی و توانایی روانی-حرکتی است. این کودکان ممکن است به آموزش ویژه و یا خدمات ویژه، فراتر از موارد عادی که برای شناخت استعداد های خاص آنها فراهم می شود، نیاز داشته باشند. سه روش کلی برای آموزش ویژه کودکان تیزهوش پیشنهاد شده است: تسریع، غنی سازی و کلاس های ویژه. تسریع عبارت است از جابه جا کردن دانش آموز در یک یا چند زمینه از برنامه درسی، جلوتر از همسالان خود(هالاهان و کافمن، 2005؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1390).

رنزولی و همکارانش (2001) الگوی غنی سازی را براساس این عقیده ارائه کرده اند که کودکان رفتارهای تیزهوشانه را درباره موضوع ها و فعالیت های خاصی نشان می دهند که خلاقیت، تعهد به تکلیف و توانایی بالاتر از متوسط خودشان را در آنها به کار برده باشند (هالاهان و کافمن، 2005؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1390). کلاس های ویژه مخصوص دانش¬آموزان تیزهوش است جهت پروش استعدادهای درخشان با معلمین و امکانات خاص در نظر گرفته می¬شود (نادری و نراقی، 1392).

ورای تسریع و غنی سازی، نوجوانان دارای تیزهوشی یا استعداد ویژه، برای انتقال موفقیت آمیز و رضایت بخش به بزرگسالی و اشتغال، نیازمند توجه به تحول اجتماعی و فردی هستند(هالاهان و کافمن، 2005؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1390).

بسیاری از روش های تربیتی و آموزشی که برای کودکان تیزهوش در نظر گرفته می شود به صورت تک بعدی می باشد و تنها جنبه های شناختی این دانش آموزان تاکید دارند و سایر جنبه ها مانند هیجانی و اجتماعی را نادیده می گیرند. طی سالهای اخیر، با پذیرش تفاوت های فردی پرتنوع بین افراد تیزهوش، اغلب پژوهشگران و نظریه پردازان، به سمت دیدگاهی اقتضایی که در آن بر شرایط زندگی، تحصیل، نیازها و ویژگی های افراد به مثابه عوامل اصلی تعدیل کننده نقش تیزهوشی بر رفتار و عوامل اجتماعی و هیجانی تاکید شده، پیش رفته اند (جکسون ، 1998؛ گوست و کراس ، 1997).

براساس این دیدگاه، اگر در زندگی تحصیلی، همراه با دیگر شرایط زندگی بین نیازها و ویژگی های افراد تیزهوش تناسب و هماهنگی وجود داشته باشد، تیزهوشی می تواند برای دیگر جنبه های رفتاری فرد تبعات مثبت به دنبال داشته باشد. شواهد پژوهشی ارائه شده از سوی پژوهشگرانی چون چان (1988)، کولوف (1989) و نیهارت (1999) حاکی از آن است که وقتی نوجوانان تیزهوش به جای زندگی معمول و متعارف خود، شبیه دیگران، مجبور می شوند تا در مراکز تمام وقت و حتی شبانه روزی، جدای از دیگر افراد هم گروه و هم پایه خود که دارای هوش و استعداد عادی هستند به سر ببرند، از بسیاری تجارب روانی و اجتماعی مثبت و مطلوب به قیمت پرورش استعدادهای شناختی و ذهنی خود از طریق برنامه های ویژه محروم می شوند. نتایج پژوهش های چان (1988) و کولوف (1989) حاکی از آن است که تیزهوشان مقیم در مراکز آموزشی و تحصیلی شبانه روزی، نسبت به همتایان خود در مراکز پاره وقت، تضعیف خودپنداره و احساس شایستگی اجتماعی را تجربه می کنند.

این امر به باور پژوهشگرانی چون نیهارت (1999) به این علت است که علاوه بر محروم سازی این افراد از تجارب زندگی با افراد عادی، متمرکز کردن افراد تیزهوش در مدارس یا مراکز خاص، زمینه تجربه استرس، ناکامی و حتی محرومیت به علت فضای کاملا متمرکز بر یادگیری و پیشرفت، به خوبی فراهم می شود. با توجه به تحقیقات بالا نتایج برخی از تحقیقات که در موقعیت ها و فضاهای آموزشی گوناگون و متفاوت صورت گرفته است یافته های متناقضی را به دنبال داشته است.

به عنوان مثال، لاندو و اشنایدر (1997) در پژوهشی به بررسی و مقایسه رفتار اجتماعی –هیجانی چهار گروه آزمودنی در چهار موقعیت آموزش پرداختند. چهار گروه آزمودنی مورد مطالعه عبارت بودن از الف-دانش آموزان تیزهوش شاغل به تحصیل در برنامه ویژه تمام وقت ب- دانش آموزان تیزهوش در برنامه ویژه پاره وقت ج-دانش آموزان تیزهوش در برنامه عادی د- دانش آموزان غیر تیزهوش (عادی) در برنامه عادی. یافته های این پژوهش نشان داد که گروه اول بالاترین میزان رفتار اجتماعی-هیجانی را دارا بودند.

 

شماره 36


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.