مشخصات این پایان نامه:
 
امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 195
نوع فایل: word کد Psy038
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

5-1- مرور مختصر بر مساله ، هدف و چگونگی اجرای تحقیق

هدف اصلی این پژوهش امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در کشور بود، که با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و پرسشنامه محقق ساخته اجراشد، بدین منظور ابتدا مولفه ها و شاخص های تحقیق از مصاحبه خبرگان مشخص شد و احصا شد و سپس این شاخص ها به صورت مولفه ها گردآوری گردیده و در اختیار خبرگان قرار گرفت که برآیند ایده ها به صورت گویه ها و شاخص های محصول محور مشخص شده است . پرسشنامه حاوی 14 شاخص و 34 مولفه ها است که در چهار مقوله فرصت ، تهدید ، قوت و ضعف سازمان عنوان شده است. جامعه آماری در میان پژوهش شامل مدیران اجرایی به تعداد 239 نفر می باشند که از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. در زیر به طور خلاصه نتایج حاصله در قالب سوالات تحقیق ارائه خواهد شد .

نتایج تحقیق در پژوهش حاضر سه سوال اصلی محور اصلی تحقیق قرار گرفت .

این سوالات عبارتند از :

1 - فرصت ها و تهدیدهای آموزش های مهارتی محصول محور کدام است ؟

2 - قوت ها و ضعف های آموزش های مهارتی محصول محور کدام است ؟

3 - مهم ترین نیازها و الزامات الگوی آموزش، تولید ، بازاریابی و فروش چیست ؟

نتایج به دست آمده در خصوص هریک از سوالات فوق به شرح زیر می باشد.

بررسی سوال اول تحقیق :

فرصت ها و تهدید های آموزش های مهارتی محصول محور کدام است؟ براساس بررسی و تحلیل گسترده داده ها و منابع در دسترس در ادبیات پژوهش و همچنین یافته های توصیفی حاصل از بررسی دیدگاههای مدیران اجرایی نشان داد که اعتبار شاخص ها از نظر مدیران اجرایی مورد تایید بوده است . نتایج تفضیلی برخاسته از پژوهش در راستای فرصت ها و تهدید های محیطی آموزش های مهارتی محصول محور به قرار زیر است. فرصت های محیطی آموزش های مهارتی محصول محور سه شاخص اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در پرسشنامه امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور، به عنوان فرصت های محیطی آموزش های مهارتی محصول محور مورد بررسی قرار گرفت که برای آنها گویه های متفاوتی ( اقتصادی 6 گویه ، سیاسی 3 گویه ، اجتماعی 1 گویه ) در نظر گرفته شده است .

شاخص اقتصادی ظرفیت سازی در بازار و حجم سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی و همچنین مشارکت بخش های دیگر جامعه از جمله بخش خصوصی و توسعه این آموزش ها را به عنوان مولد اقتصادی در کشور مورد سنجش قرار دادند و نیز شاخص سیاسی ، وجود قوانین و حمایت دولت را از مشاغل آموزش های مهارتی محصول محور و شاخص اجتماعی ، وجود زیر ساخت های لازم در توسعه پروژه آموزش های مهارتی محصول محور را مورد سنجش قرار دادند .

بر طبق داده های گرد آوری داده شده از پرسشنامه سه عامل اقتصادي، سياسي و اجتماعي به يك اندازه برفرصت‌هاي موجود در آموزش هاي مهارتي محصول محور در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشوراهميت دارند. طبيعي است که هر پروژه ی اجرا می شود عامل اقتصادی یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت آن پروژه محسوب می شود ، به ویژه از لحاظ شاخص های مالی آن . که در درجه اول نیازمند مشارکت بخش دولتی و از جهتی نیازمند مشارکت بخش خصوصی می باشد از سوی دیگر در حالی که دولت از تولیدات ساخته شده حمایت نکند و یا حتی ظرفیت سازی در بازار جهت جذب نیروی کار ماهر را انجام ندهد احتمال موفقیت پروژه بخصوص در پروژه محصول محور که شامل هر چهار فرایند آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش می باشد بسیار پایین است.

توجه به این عوامل نشان دهنده تاثیر مهم شاخص اقتصادی به عنوان عامل برون سازمانی می باشد. اهمیت شاخص سیاسی از جهت حمایت دولت است هم از بعد مالی که همه پروژه ها نیازمند حمایت مالی دولت هستند و پروژه محصول محورنیز از این قاعده مستثنی نیست و هم از جهت عرضه محصولات که دولت با امکاناتی که در اختیار دارد می تواند با رویه های قانونی از تولیدات این پروژه حمایت کند .

اهمیت عامل اجتماعی را می توان در وجود زیر ساخت های لازم در این پروژه تعریف کرد . زیر ساخت ها نقش اثرگذاری در رشد یک پروژه دارند يکي از بزرگترين چالش هاي پيش روي پروژه هایی که به نوعی با عدم موفقیت مواجه شده اند عدم توانايي در توسعه زيرساخت هاي اصلي و مهم بويژه از بعد مالي مي باشد. پس می توان گفت که توسعه و کارائی یک پروژه در گرو توسعه زیر ساخت های آن می باشد .

تهدیدات آموزش های مهارتی محصول محور دومين محور بحث اين پرسشنامه تهديدهاي موجود در آموزش هاي مهارتي محصول محور در سازمان فني و حرفه اي كشور است كه براي سنجش به چهار شاخص اقتصادي (2گويه)، اجتماعي(2گويه)، سياسي(يك گويه) و مراكز علمي ( 2 گویه )تقسيم شد ، که شاخص اقتصادی پایین بودن سهم پروژه آموزش های مهارتی محصول محور و ترک نیروهای متخصص پس از گذراندن دوره های آموزشی ، و شاخص سیاسی عدم وجود سیاستهای حمایتی دولت از تولیدکنندگان داخلی، شاخص اجتماعی سطح آگاهی نامطلوب جامعه از مزایای این پروژه و ذهنیت منفی نسبت به کیفیت کالاهای ساخت داخل و همچنین مراکز علمی عدم رشد متناسب نهادهای آموزشی و پژوهشی و کمبود پشتوانه پژوهشی برای اجرای این پروژه را مورد سنجش قرار دادند که بر طبق اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، چهار عامل ذيل تهديدها به لحاظ اهميت با يكديگر متفاوت هستند تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که در بین عوامل مطروحه درتهدیدها که شامل چهار شاخص اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و مراکز علمی می باشند .

بر طبق آزمون فریدمن مهم ترین عامل مربوط به مراکز علمی می باشد . به دنبال برنامه ریزی و تلاش برای اجرای پروژه ها، پشتوانه تحقیقاتی امری ضروری به نظر می رسد زیرا اگرپروژه ای با صرف هزینه مالی و هزینه فرصت اجرا شود درحالی که پشتوانه پژوهشی برای آن وجود نداشته باشد یا نهاد های آموزشی متناسب با نیاز دنیای واقعی رشد نکنند این موجب زیان های اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی می شود در اینجا نیز ، پژوهش محوری در آموزش های مهارتی محصول محور از الزامات و پیش نیازهای اثر گذاری این آموزش ها می باشد زیرا دستیابی به مهارت های نوین نیازمند پژوهش محوری در آموزش های فنی و حرفه ای است به شکلی که با آینده پژوهشی مشاغل و فناوری ها بتوان مهارت های مورد نیاز آنها را شناسایی و برای برگزاری آموزش های آن برنامه ریزی نمود .

بررسی سوال دوم تحقیق :

قوت ها و ضعف های آموزش های مهارتی محصول محور کدام است ؟ در این مورد نیز ضمن مطالعه منابع در دسترس در ادبیات پژوهش ، داده های میدانی حاصل از بررسی های توصیفی مدیران اجرایی پروژه آموزش های مهارتی محصول محور شاخص هایی به عنوان قوت ها و ضعف های داخلی آموزش های مهارتی محصول محور مورد تایید قرار گرفته است نتایج تفضیلی برگرفته از پژوهش به قرار زیر است : نقاط قوت آموزش های مهارتی محصول محور متغیرهای مورد بررسی در خصوص نقاط قوت آموزش های مهارتی محصول محور شاخص های نیروی انسانی ، مدیریت دانش ، فناوری و سیستم می باشد. این شاخص ها دارای گویه های متفاوتی از جمله شاخص سیستم دارای 4 گویه ، شاخص مدیریت دانش دارای 3 گویه و شاخص های نیروی انسانی و فناوری هرکدام دارای 1 گویه می باشند ، که شاخص سیستم تهیه و تامین مواد مصرفی و سطح برگزاری این دوره ها همچنین تبلیغات به منظور ورود کارآموزان و پشتیبانی از کار آموزان آموزش دیده را مورد سنجش قرار می دهد.

شاخص نیروی انسانی و فناوری هرکدام به ترتیب وجود نیروی انسانی متخصص در زمینه آموزش کار آموزان این پروژه و بهره گیری از تجهیزات و فناوری نوین ، شاخص مدیریت دانش نیز استفاده از ظرفیت های موجود در راستای رشد این پروژه ، دیدگاه مدیران و تصمیم گیران استان در خصوص به کارگیری این پروژه ، آگاهی و شناخت عمومی مناسب در زمینه کاربردهای این پروژه را مورد ارزیابی قرار می دهد. طبق داده های گردآوری شده از این پرسشنامه ، چهار مولفه ذيل قوت‌ها به لحاظ اهميت با يكديگر متفاوت هستند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که در بین عوامل مطروحه در قوت ها که شامل چهار شاخص، نیروی انسانی ، مدیریت دانش ، فناوری و سیستم می باشند.طبق آزمون فریدمن مهم ترین عامل مربوط به نیروی انسانی می باشد .

امروزه این موضوع که عامل عمده تغییر در سازمان های پیشرفته نیروی انسانی می باشد یک واقعیت عینی است نیروی انسانی متخصص مهمترین عامل در موفقیت هر سازمان است در پروژه محصول محور نیز نیروی انسانی ماهرکه برون داد این دوره های آموزشی هستند بواسطه آموزش توانمند می گردند بنابراین نیروی انسانی متخصص مهمترین سرمایه این پروژه می باشند که نحوه بکارگیری آن موجب کارائی و بهره وری بهتر این پروژه می باشد.

نقاط ضعف آموزش های مهارتی محصول محور متغیرهای مورد بررسی در خصوص نقاط ضعف در پرسشنامه امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور سه مولفه يا عامل با نام‌هاي عامل سيستم (چهار گويه)، مراكز علمي (دو گويه) و عامل اقتصادي(دوگويه) می باشد که عامل سیستم عدم وجود پشتوانه قانونی و رویه های مشخص در حمایت از این پروژه ، عدم وجود بسته های مورد نیاز برای بهره گیری از متخصصان خارج ازهر استان، عدم وجود ارتباط سیستمی بین متولیان این پروژه و عدم حمایت از کارآموزان آموزش دیده پس از پایان دوره های آموزشی ، عامل اقتصادی عدم تطابق بین محصولات تولید شده در این پروژه با نیاز بازار ، عدم بومی سازی رشته های اجرا شده این پروژه با نیاز بازار کار هر استان و مراکز علمی حجم اندک پروژه های آموزشی و تحقیقاتی قبل از اجرا شدن رشته های آموزش های مهارتی محصول محور در هر استان و عرضه نامناسب نتایج تحقیقات پروژه آموزش های مهارتی محصول محور را مورد سنجش قرار دادند.که طبق اطلاعات به دست آمده از نتایج پرسشنامه ، سه عامل ذيل ضعف‌هاي مورد بررسي به لحاظ اهميت با يكديگر متفاوت هستند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات شان می دهد که در بین عوامل مطروحه در ضعف ها که شامل سه شاخص ، سیستم ، مراکز علمی و ضعف اقتصادی می باشند. طبق آزمون فریدمن مهم ترین عامل مربوط به ضعف اقتصادی می باشد . امروزه تاثیرات عامل اقتصادی در پروژه ها واضح و روشن است یکی از عوامل اقتصادی مهم ، نیروی انسانی است اما توجه به این نکته ضروری است که آموزش نیروی انسانی در صورتیکه مطابق با بازار کار صورت گیرد می تواند به عنوان عامل توسعه مطرح گردد . در این پروژه نیز اگر تولیدی انجام بگیرد که متناسب با نیاز بازار نباشد به عنوان عامل ضعف درون سازمانی می تواند تاثیر زیادی بر روی پروژه داشته باشد.

بررسی سوال سوم تحقیق : مهم ترین نیازها و الزامات الگوی آموزش، تولید ، بازاریابی و فروش چیست ؟ الگوی محصول محور از چهار فرایند آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش تشکیل شده است ، که برای اندازه گیری اثرگذاری عامل در وضعیت موجود از طیف لیکرت در پرسشنامه استفاده شده است بدین صورت که سوالات به صورت پنج گزینه ای می باشند(از 1 تا 5 امتیاز گرفته اند) ، نحوه امتیاز دهی سوالات در اثبات یا رد گویه ها به صورت زیر است .

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.