شیوه رایج برای دریافت پاسخ های دلبستگی بیشتر از جانب همسر، بدون درخواست مستقیم از وی، تلاش برای مجبور کردن همسر برای نشان دادن رفتارهای دلبستگی است.

از مخرب ترین این شیوه ها، تلاش برای مجبور کردن همسر از طریق ایجاد شرم در وی است با برخی از شکل های آن همچون احساس گناه، حسادت یا افسردگی، تلاش برای ایجاد شرم در همسر به منظور اثرگذاری بر وی، در میان زوجها و از جمله زوج های دارای دلبستگی ایمن رایج است «تو که نمی خواه من به تنهایی همه ظرف ها را بشویم، می خواهی؟». اما در شرایط مخربتر، این عمل حكم تهدیدی ادارکی را پیدا نموده و مشکلاتی را در حيطه عزت نفس موجب می شود. بسیاری از زوج های ناایمن، نیازهای ارضا نشده خود را با انتقاد از دیگری و نشان دادن عصبانیت، ابراز می کنند. یک اعتراض غیربحرانی می تواند ابراز خشم باشد که تمرکز آن بر نیازهای فرد اعتراض گر است «من آنچه نیاز دارم را دریافت نمی کنم». وقتی پای انتقاد فردی در میان است: «نو همسر خوبی نیستی»، فرد اعتراض گر به منظور اجتناب از آسیب پذیر کردن خود از حیطه دلبستگی به حیطه عزت نفس تغيير جهت می دهد. نیازی به گفتن نیست که این راهبرد به ندرت مؤثر واقع می شود. همسر این شیوه بیان (انتقاد را در قالب تهدید، ادراک نموده، در برابر آن دفاعی برخورد خواهد کرد و به جای آن که در این اعتراض نسبت به نیازهای برآورده نشده همسرش آگاه حاصل کند، آن را به عنوان حمله ای به آنچه هست قلمداد می نماید. نحوه پاسخ گویی همسر مورد انتقاد قرار گرفته به تهدید عزت نفس اش از طریق اعتراض همسر انتقادگر، نقش مهمی را در تعیین ماهیت الگوی روابط آنها ایفا می کند. در اینجا چهار نوع پاسخ که همگی به مجموعه پاسخ های شرم ناتانسون (۱۹۹۲) مربوط می شوند، ارائه می شود. این پاسخ ها عبارتند از اجتناب، حمله به خود، کناره گیری و سرزنش گری (حمله به دیگری). وقتی همسری احساس ناامنی می کند (ادراک تهدید دلبستگی)، بعید است خود را آسیب پذیر ساخته و از همسرش درخواست کند تا نیازهای دلبستگی اش را برآورده سازد. ممکن است وی هیچ کاری انجام ندهد و فقط امید داشته باشد که همسرش بداند او چه نیازی دارد (شکلی از پاسخ مأيوسانه) یا ممکن است سعی کند به شیوه های غیرمستقیم درصدد واداشتن همسرش به ارضای نیازهای دلبستگی خودش برآید. برای مثال شیوه رایج، تشدید تلاش هایش برای توجه نشان دادن به نیازهای دلبستگی همسرش است، با این امید که آگاه همسرش از نیازهای او نیز افزایش یابد. اگر این شیوه به الگویی خشک و خشن تبدیل شود، آنگاه همسر مراقب به شدت بر نیازهای همسرش متمرکز خواهد شد در حالی که نیازهای خودش ارضا نشده باقی خواهد ماند. افراد ضمن فعال نگه داشتن این شیوه مراقبتی به جای منفعل بودن به مخفی کردن هراس های خود از بابت از دست دادن دلبستگی می پردازند؛ بنابراین مراقبت می تواند در زمره پاسخ های مأیوسانه درآید که در مورد آن بحث خواهد شد). فرد از اعتراض مستقیم خودداری می کند و به روشنی فاصله نیز نمی گیرد، بلکه درصدد برمی آید تا با تمرکز فعال بر نیازهای دلبستگی همسر خود اعتراضش را سرکوب سازد. وقتی این امر مؤثر واقع نمی شود همسر مراقب بیشتر افسرده یا رنجیده خاطر می شود.


پروپوزال روش تحقیق همراه با پنج فصل

مشخصات پروپوزال روش تحقیق و پروژه سمینار:
عنوان : نقش ابعاد دلبستگی در راهکارهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان با واسطه‌گری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی
قسمت های یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات پروپوزال: 46 صفحه
تعداد صفحات پنج فصل کامل پروژه سمینار با فهرست و پرسشنامه ها و منابع فارسی و لاتین : 220 صفحه


بعد از پرداخت ، پروپوزال به همراه پنج فصل پروژه همین پروپوزال بلافاصله قابل دانلود است.


کد فایل: zp64


قیمت این محصول :


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.