مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: مقایسه ویژگی‌های شخصیت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و دانشجویان عادی
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 115
نوع فایل: word کد Psy285
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

- مقدمه ارزش یابی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی عوامل مرتبط با آن یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی بویژه در دانشگاه‌ها می‌باشد این امر در تدوین برنامه آموزشی بهتر، ارتقای کیفیتی آموزشی و نهایتاً در اصلاح و بهبود کارآئی مسئولین مربوطه تأثیر به سزایی دارد.

توجه به این امر چیزی است که درتمام دنیا در رأس برنامه‌های توسعه آموزش مدنظر قرار می‌گیرد به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک‌ها و متغیرهای مناسب از جمله عمده‌ترین حوزه‌های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی وروانشناسی در آن فعال می‌باشد تحقیقات بسیاری در زمینه پیش بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است وضعیت اقتصادی اجتماعی سطح تحصیلات، آموزش و نمرات آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و هوش از جمله شاخص‌های است که محققان از آن جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده می‌نمایند.

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان مددجو و عادی دانشگاه ‌های دره شهر بود. در ادامه يافته‌‌هاي پژوهش به ترتيب ارائة فرضیات در بخش مقدمه، بررسي مي‌شود.

فرضیه اول: بین عملکرد تحصیلی (معدل) دانشجویان مددجو و عادی، تفاوت معنا داری وجود دارد. فرضیه دوم: بین دانشجویان موفق و ناموفق به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی تفاوت وجود دارد فرضیه سوم: بین ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان مددجو رابطه معنی دار وجود دارد .

فرضیه چهارم: بین ویژگی‌های جمعیتی دانشجویان (جنسیت) و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد.

فرضیه پنجم: به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی بین دانشجویان مددجو وعادی تفاوت وجود دارد.

فرضیه ششم: دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام از مشکلات شخصیتی بیشتری برخوردار هستند.

یافته‌های پژوهش: از 189 آزمودنی این پژوهش 7/48 درصد گروه نمونه از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) انتخاب و 3/51 درصد نیز از دانشجویان عادی می‌باشند از این تعداد 86 نفر مذکر و 103نفر مونث می‌باشند.

برای تعیین موفق و ناموفق بودن دانشجویان نمره معدل در نظر گرفته شد بر این اساس دانشجویان به دو گروه موفق و ناموفق تقسیم شدند (نقطه برش نمره معدل 15 می‌باشد). نتایج پژوهش فوق نشان می‌دهد که 4/44 درصد دانشجویان در طبقه دانشجویان موفق و 6/55 درصد در طبقه دانشجویان ناموفق قرار دارند.

میانگین معدل افراد موفق 53/16 و افراد ناموفق 3/13 می‌باشد.

از 92 نفر آزمودنی مددجو 36 نفر موفق و56 نفر ناموفق و از 97 آزمودنی عادی 48 نفر موفق و 49 ناموفق می‌باشند. نتايج ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشانگر عدم ارتباط واضح و مستقيمي بين 5 مقیاس و 30 خرده مقیاس شخصيتي نئو با عملكرد تحصيلي دانشجويان مددجو و عادی می‌باشد و نتایج آزمون t گروه‌های مستقل (05/0 P<) بیانگر نبود تفاوت معنی دار بین عملکرد تحصیلی دوگروه می‌باشد (معدل درسی مددجویان 57/14 وعادی 88/14). علاوه برآن مشخص گردید دانشجویان موفق وناموفق به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی تفاوتی با هم نداشته و بین جنسیت وعملکرد تحصیلی ارتیاط معنی دار وجود ندارد.

با توجه به وجود تفاوت معنی دار در دو مقیاس نئو (A وC) می‌توان گفت به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی بین دانشجویان مددجو وعادی تفاوت وجود دارد، اما با توجه به نیمرخ‌های شخصیتی ترسیم شده نمی‌توان گفت که مددجویان از مشکلات شخصیتی بیشتری برخوردار هستند.

ذكر اين نكته ضروري است كه تجزيه و تحليل داده‌‌هاي بدست آمده به تنهايي براي يافتن پاسخ پرسش‌هاي پژوهش كافي نيست، تعبير و تفسير اين داده‌ها نيز لازم است تحقيقات آستين (1972)، اكلند (1964) ایونس (1970)؛ اندرسون (1976) بر اين نكته تأكيد دارند كه افت تحصيلي ارتباط بسيار قوي و نزديكي با ويژگي‌‌هاي خانوادگي دانشجویان دارد. به عبارت كلي‌تر وضعيت اجتماعي ـ اقتصادي خانواده رابطه معكوسي با افت تحصيلي دارد.

نتایج تحقیق حاضر نشان داده که بین شرایط اقتصادی خانواده وعملکرد تحصیلی ارتباطی وجود ندارد زیرا عملکرد تحصیلی دانشجویان مددجو با دانشجویان عادی به لحاظ آماری تفاوتی ندارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج تحقیق رفعتی و ضیغمی (1383) مبنی بر پيشرفت تحصيلي افراد متأثر از وضعيت رواني آنها است.

مطابقت ندارد. نتیجه تحقیق لایدرا، پولمن و آلیک (2007) نشان دهنده رابطه منفی نوروز گرایی با پیشرفت تحصیلی است. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. پرموزیک و فورهام (2003) بیان می‌کنند که پیش بینی پیشرفت و عملکرد تحصیلی از طریق نوروز گرایی حتی از امتحان نهایی ودیگر پیش بینی کننده‌ها نیز نیرومندتر است. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق پرموزیک وفرهام همخوانی ندارد.

در این زمینه، کنراد (2006) وفارسیدس و وودفیلد (2003) بیان می‌کندکه مقیاس بازبودن نسبت به تجربه با موفقیت و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارد. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

واگرمن و فاندر (2007) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که رابطه مثبتی بین وظیفه شناسی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد. نتایج بدست آمده در این پژوهش نتایج تحقیق فوق را رد می‌کند. ديست (2003 بيان كرد كه روان رنجورخويي مي‌تواند اثر مثبت يا منفي بر عملكرد تحصيلي به همراه داشته باشد. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق مطابقت ندارد. مسگراو ماركوارت، براملي و دالي (1997)، روابط مثبت و معناداري بين پيشرفت تحصيلي و عامل‌‌هاي گشودگي، وظيفه شناسي و روان رنجورخويي يافتند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

دفرويت و مرويلد (1996) از يك طرف بر رابطه منفي و معنادار بين روان رنجورخويي و عملكرد تحصيلي، و از طرف ديگر بر رابطه مثبت بين وظيفه شناسي و گشودگي با عملكرد تحصيلي تأكيد كردند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. نتايج مطالعات ديست و مك كينزي، نقل از ديست (2003)، نيز بر رابطه منفي روان رنجورخويي و عملكرد تحصيلي تأكيد كرد. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق نیز همخوانی ندارد.

ونكوسكي (2003)، از رابطه منفي بين عامل برون گرايي و پيشرفت تحصيلي خبر داد و در تبيين اين يافته خاطر نشان كرد كه برون گرايي فرد را علاقه مند به شركت در فعاليت‌‌هاي فوق برنامه می‌کند. نتایج بدست آمده در این پژوهش نتایج تحقیق فوق را رد می‌کند.. لایدرا، پولمن وآلیک (2007) گزارش کرده اند که پیشرفت تحصیلی با روا ن نژندي رابطه منفی ولی بامقبولیت رابطه مثبتی دارد.

نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. نتایج پژوهش آتش روز، پاکدامن و عسگري (1387) نشان دادند که پیشرفت تحصیلی با رگه‌‌هاي شخصیتی برونگرایی، مقبولیت و وظیفه شناسی یا مسئولیت پذیري همبستگی مثبت ولی با روان نژندي همبستگی منفی دارد. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

نتایج بررسی تابع بردبار (1391) نشان داد که میان ویژگیهای شخصیت دانشجویان دوره‌های آنلاین و سبک‌های یادگیری با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. نوروزگرایی و توافق پذیری از ابعاد شخصیت و سبک یادگیری همگرا از ابعاد سبکهای یادگیری توانسته اند در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشجویان این دوره‌ها اثرگذار باشند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

در همین راستا چری و نورای (1993) روابط معناداری میان ویژگی‌های شخصیت و عملکرد تحصیلی گزارش کردند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. يافته‌ها تحقيق جعفري نژاد و همکاران (1391) نشان داد كه رابطه بين ويژگي شخصيتي روان رنجور ي با پيشرفت تحصيلي منفي، رابطه بين ويژگي‌‌هاي شخصيتي برونگرايي، سازگاري، وظيفه شناسي با پيشرفت تحصيلي مثبت، و بين ويژگي شخصيتي گشودكي با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد.

همچنين نتايج رگرسيون چند متغيره حاكي از آن بود كه ويژگي‌‌هاي شخصيتي وظيفه شناسي، روان رنجوري و برون گرايي توان پيش بيني پيشرفت تحصيلي را دارا مي باشند نتایج بدست آمده در این پژوهش تنها با عدم ارتباط بین مقیاس گشودگی و پیشرفت تحصیلی تحقیق فوق همخوانی دارد پژوهشگراني چون هيگوس و همكاران (1987) نتايج معناداري بين متغير‌هاي صفات شخصيتي و عملكرد تحصيلي نيافته اند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی دارد.

نتايج تحقیق فخاری وهمکاران (1381) با عنوان بررسي ارتباط بين صفات شخصيتي و عملكرد تحصيلي دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبریز نشان داد ارتباط واضح و مستقيمي بين 5 شاخص شخصيتي عمده و عملكرد تحصيلي دانشجويان وجود ندارد. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی دارد. نتایج پژوهش حکیمی (1389) نشان داد که ویژگیهای شخصیتی (بجز عامل گشودگی به تجربه) و سبکهای شناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار دارند.

نتایج بدست آمده در این پژوهش صرفا با عامل گشودگی تحقیق فوق همخوانی دارد. نتايج تحقیق قلندري (1391) نشان داد كه: بين ويژگي‌‌هاي شخصيت و عملكرد تحصيلي همبستگي مثبت معناداري وجود دارد و ويژگي‌‌هاي شخصيت (مسئوليت پذيري، انعطاف پذيري، روان نژندي و برونگرايي) مي‌تواند 50 درصد عملكرد تحصيلي را تبيين كند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

نتایج تحقیق اشرف آبادی و کریمی (1392) داد که پیشرفت تحصیلی با روانرنجوری همبستگی منفی معنادار، و باسازگاری و وظیفه شناسی همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون مشخص کرد که ویژگی‌های شخصیتی وظیفه شناسی، روانرنجوری و برونگرایی پیش بینی کننده‌های معدل (پیشرفت تحصیلی) می‌باشند که در مجموع توانستند 54/0 واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می‌کنند.

نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. کاردوم وکراپیک (2001) روابط مثبت و معناداري بين پيشرفت تحصيلي و عامل‌‌هاي پذيرش، وظيفه شناسي و روان رنجورخويي يافتند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. نتايج مطالعه کرتکوف (2004) از يك طرف بر رابطه منفي و معنادار بين روان رنجورخويي و انگيزش تحصيلي، و از طرف ديگر بر رابطه مثبت بين وظيفه شناسي و پذيرش با عملكرد تحصيلي تأكيد كردند.

نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. تمنائي‌فر، سلامتی ودشتیان زاده (1391) نتايج نشان داد كه پيشرفت تحصيلي با رگه‌‌هاي برونگرايي، گشودگي، مقبوليت و وظيفه شناسي همبستگي مثبت و با روان آزردگي همبستگي منفي دارد. نتايج رگرسيون گام به گام نشان داد كه دو رگه برون گرايي و روان آزردگي حدود 21 درصد واريانس عملكرد تحصيلي را تبين مي‌كنند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق مطابقت ندارد. فرهاد اشرف آبادی، بهروز کریمی (1392) نتایج همبستگی نشان داد که پیشرفت تحصیلی با روانرنجوری همبستگی منفی معنادار، و باسازگاری و وظیفه شناسی همبستگی مثبت و معنادار دارد.

نتایج رگرسیون مشخص کرد که ویژگی‌های شخصیتی وظیفه شناسی، روانرنجوری و برونگرایی پیش بینی کننده‌های معدل (پیشرفت تحصیلی) می‌باشند که در مجموع توانستند 54/0 واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می‌کنند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. نتیجه تحقیق لایدار، پولین والیک (2008) نشان دهنده رابطه منفی روان رنجوری با پیشرفت تحصیلی است.

نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. نتایج پژوهشي بارتن و نلسون (2007) نشان داد صفت شخصيتي وظيفه شناسي با پيشرفت تحصيلي ارتباط معناداري دارد و به طور كلي در اين پژوهش كليه صفات شخصيتي توانستند پيشرفت تحصيلي را پيش بيني نمايند. نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد. واگرمن و فاندر (2008) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند كه رابطه مثبتي بين وظيفه شناسي با پيشرفت تحصيلي وجود دارد.

نتایج بدست آمده در این پژوهش باتحقیق فوق همخوانی ندارد.

5-2- نتیجه گیری

این نتایج مي‌تواند بیان كننده اين باشد كه اصولاً ارتباط مستقيمي بين ویژگی شخصيتي دانشجویان (مددجو وعادی) و عملكرد تحصيلي آنان وجود ندارد يا حداقل مي‌توان گفت ویژگی شخصيتي تنها عامل مداخله گر در عملكرد فرد نبوده و عوامل مختلف ديگري نيز وجود دارد كه بر عملكرد تحصيلي فرد مؤثر واقع مي‌شود.

5-3- محدویت‌های پژوهش

1- معدود بودن تحقیقاتی از نوع پژوهش حاضر سبب شده تا امکان مقایسه نتایج بدست آمده با نتایج تحقیقات دیگر بطور دقیق و مناسب فراهم نگردد. محقق علی رغم مراجعه مکرر به مجلات علمی، اینترنت و کتابهای مختلف نتوانست به تحقیقاتی از این نوع به مقدار کافی دست یابد.

2- در مورد تعمیم نتایج به پایه‌های تحصیلی و جامعه‌های آماری دیگر باید احتیاط را در نظر گرفت. زیرا این پژوهش فقط بر روی دانشجویان دانشگاه‌های دره شهر صورت گرفته است.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.