مشخصات این پایان نامه:
 

الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 185
نوع فایل: word کد Psy249
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق فنون آماری و بررسی سئوالات تحقیق، محقق باید با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادات خود را ارائه دهد. هدف از این فصل، تفسیر نتایج و یافته های تحقیق است که با توجه به آنچه در فصل چهارم به دست آمده است با تئوری ها و مطالعه پیشینه تحقیق ترکیب شده و مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این فصل پیشنهادها مطرح شده و محدودیت های پژوهش مورد اشاره قرار گرفته است.

5-1- جمع بندی

در فصل اول کلیات تحقیق شامل تشریح و بیان مسئله، اهداف تحقیق، سئوالات تحقیق و قلمرو تحقیق شرح داده شد. هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. بدین منظور شناسایی وضعیت کنونی ارزیابی عملکرد کارکنان، مولفه ها و شاخص های اصلی این الگو به عنوان سئوالات فرعی مطرح شدند. در فصل دوم با مطالعه ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، الگوی مفهومی پیشنهادی تحقیق ارائه شد. الگوی اولیه تحقیق برای ارزیابی عملکرد کارکنان، دو مؤلفه رفتار و عملکرد را در بر می گیرد.

در این الگو، مؤلفه رفتار شامل 11 شاخص مسئولیت پذیری، صداقت، شهامت و شجاعت، تعهد و صمیمیت، صبر و پایداری، اعتماد به نفس، اخلاق، ارتباطات، انعطاف پذیری، نظم و انضباط، و شاخص ادب و احترام و مؤلفه عملکرد شامل 9 شاخص رهبری(فرماندهی)، خلاقیت و نوآوری، آموزش، مدیریت در امور، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف استخراج شد. در فصل سوم نوع و روش تحقیق، جامعه آماری و روش نمونه گیری، ابزار گرد آوری داده ها شرح داده شد و پرسش نامه ای به منظور جمع آوری اطلاعات طراحی شد.

در فصل چهارم برای بررسی روایی محتوا، ابتدا پرسش نامه در اختیار استاد راهنما و مشاور قرار گرفت و روایی محتوا پرسش نامه مورد تأیید قرار گرفت، سپس پرسش نامه برای تأیید مولفه ها و شاخص های اصلی الگوی اولیه تهیه و در اختیار 20 نفر از خبرگان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ارتش قرار گرفت که مؤلفه ها و شاخص ها از نظر این خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسش نامه دارای روایی سازه و پایایی مطلوب است. در ادامه با استفاده از روش های آماری، داده های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق 162 پرسش نامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.

5-2-خلاصه نتایج

5-2-1- پرسش نامه خبرگان نتایج پرسش نامه نشان دهنده ضرورت وجود مولفه رفتار و عملکرد بعنوان مولفه های اصلی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش می باشد به طوری که تمامی افراد نمونه آماری تحقیق به میزان100درصد این ضرورت را مورد تأیید قرار دادند.

همچنین پاسخ دهندگان با 5/97 درصد ضرورت وجود شاخص های اصلی الگوی اولیه را تأیید کردند.

5-2-2- خلاصه نتایج

با توجه به سئوالات تحقیق یافته های زیر قابل ذکر می باشد: سئوال اول تحقیق: وضعیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش چگونه است؟ با توجه به یافته های بدست آمده (جداول 4-12 و 4-13) در مولفه رفتار شاخص نظم و انضباط دارای بالاترین میانگین(52/3=µ) و شاخص شهامت و شجاعت دارای پائین ترین میانگین(78/2=µ) می باشد. همچنین میزان در نظر گرفتن شاخص ها در الگوی ارزیابی عملکرد فعلی به ترتیب شامل شاخص نظم و انضباط(52/3=µ)،ادب و احترام(51/3=µ)، اخلاق(26/3=µ)، تعهد وصمیمیت(14/3=µ)، صداقت(13/3=µ)، اعتماد به نفس(06/3=µ)، صبر و پایداری(02/3=µ)، ارتباطات(93/2=µ)، مسئولیت-پذیری(88/2=µ)، انعطاف پذیری(83/2=µ) و شهامت و شجاعت(78/2=µ) می باشد. ضمنا در مولفه رفتار شاخص های نظم و انضباط، ادبو احترام، اخلاق، تعهد و صمیمیت، اعتماد به نفس و صبر و پایداری دارای میانگین بین 3 الی 52/3بوده و شاخص های ارتباطات، مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری و شهامت و شجاعت دارای میانگین کمتر از 3 می باشند.

در مولفه عملکرد شاخص کمیت وظایف انجام شده دارای بالاترین میانگین(98/2=µ) و شاخص خلاقیت و نوآوری دارای پائین ترین میانگین(42/2=µ) می باشد. همچنین میزان در نظر گرفتن شاخص ها در الگوی ارزیابی عملکرد فعلی به ترتیب شامل شاخص کمیت وظایف انجام شده(98/2=µ)، کیفیت وظایف انجام شده(96/2=µ)، آموزش(95/2=µ)، مدیریت در امور(9/2=µ)، برنامه ریزی(76/2=µ)، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری(76/2=µ)، رشد و توسعه(72/2=µ)، رهبری(63/2=µ) و خلاقیت و نوآوری(42/2=µ) می باشد. ضمنا در این مولفه تمامی شاخص ها از میانگین کمتر از 3 برخوردار می باشند.

در نهایت در بین مؤلفه ها، مؤلفه رفتار از میانگین(09/3=µ) بالاتر نسبت به مولفه عملکرد (78/2=µ) برخوردار می باشد. سئوال دوم تحقیق: عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کدامند؟ عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش شامل دو مولفه رفتار و عملکرد می باشد که براساس یافته های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند.

سئوال سوم تحقیق:

معیارها و شاخص های موثر در الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کدامند؟ با توجه به یافته های بدست آمده(جداول 4-14 و 4-16) در مؤلفه رفتار شاخص صداقت دارای بالاترین میانگین (45/4=µ) و شاخص انعطاف پذیری دارای کمترین میانگین(17/4=µ) می باشد. همچنین در مولفه رفتار تمامی شاخص ها از میانگین بالای 4 برخوردار بوده که نشان دهنده میزان اهمیت این شاخص ها در الگوی ارزیابی عملکرد در وضعیت مطلوب می باشد. در مولفه عملکرد شاخص کیفیت وظایف انجام شده دارای بالاترین میانگین(38/4=µ) و شاخص کمیت وظایف انجام شده دارای کمترین میانگین (12/4=µ) می باشد. همچنین در مولفه عملکرد تمامی شاخص ها از میانگین بالای 4 برخوردار بوده که نشان دهنده میزان اهمیت این شاخص ها در الگوی ارزیابی عملکرد در وضعیت مطلوب می باشد.

همچنین با توجه به یافته های بدست آمده از طریق تحلیل عاملی تأییدی(جداول 4-22 و 4-25) تمامی شاخص های الگوی پیشنهادی سطح معناداری را ایجاد نموده و الگوی پیشنهادی تأیید گردید. بدین ترتیب دو مولفه رفتار و عملکرد بعنوان مهمترین مولفه های الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان مشخص شدند و شاخص های مسئولیت-پذیری، صداقت، شهامت و شجاعت، تعهد و صمیمیت، صبر و پایداری، اعتماد به نفس، اخلاق، ارتباطات، انعطاف پذیری، نظم و انضباط و ادب و احترام مربوط به مولفه رفتار و شاخص های رهبری(فرماندهی)، خلاقیت، آموزش، مدیریت در امور، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، کمیت وظایف انجام شده، کیفیت وظایف انجام شده مربوط به مولفه عملکرد بعنوان شاخص های موثر در الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش می باشند.

سئوال چهارم تحقیق:

وزن مؤلفه ها و شاخص های کلیدی در الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش چیست؟ با توجه به یافته های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی سطح دوم و بارهای عاملی(جداول4-28و4-29)، در مؤلفه رفتار شاخص شهامت و شجاعت بالاترین بار عاملی(747/0) و بیشترین وزن را دارا بوده و شاخص-های اخلاق با بار عاملی707/0، تعهد و صمیمیت با بار عاملی677/0، مسئولیت پذیری با بار عاملی644/0، صداقت با بار عاملی 629/0، نظم و انضباط با بار عاملی 625/0، ادب و احترام با بار عاملی 609/0 ، ارتباطات با بار عاملی 582/0، صبر و پایداری با بار عاملی 569/0، انعطاف پذیری با بار عاملی 566/0، اعتماد به نفس با بار عاملی 572/0 رتبه های بعدی از نظر وزن شاخص ها را کسب کردند. در مولفه عملکرد شاخص مدیریت در امور بالاترین بار عاملی(696/0) و بیشترین وزن را دارا بوده و شاخص های رهبری با بار عاملی 662/0، برنامه ریزی با بار عاملی 661/0، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری با بار عاملی 639/0، رشد و توسعه با بار عاملی 625/0، آموزش با بار عاملی 615/0، خلاقیت و نوآوری با بار عاملی 557/0، کمیت وظایف انجام شده با بار عاملی 538/0، کیفیت وظایف انجام شده با بار عاملی 506/0 رتبه های بعدی از نظر وزن شاخص ها را کسب کردند.

سئوال اصلی تحقیق:

الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران چیست؟ الگوی مناسب ارزیابی عملکرد شامل دو مولفه رفتار و عملکردو20 شاخص می باشد. 11شاخصِ مولفه رفتار به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل شهامت و شجاعت، اخلاق، تعهد و صمیمیت، مسئولیت پذیری، صداقت، نظم و انضباط، ادب و احترام، ارتباطات، صبر و پایداری، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس می-باشد.

9شاخصِمؤلفه عملکرد به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شاملمدیریت در امور،رهبری(فرماندهی)، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، آموزش، خلاقیت و نوآوری، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف انجام شده می باشد.

5-3- نتیجه گیری و بحث

با توجه به یافته های حاصل از این تحقیق، الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو مولفه رفتار و عملکرد و 20 شاخص(11 شاخص رفتار و 9 شاخص عملکرد) ارائه گردید. براساس نتایج تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور می توان یافته های حاصل از این تحقیق را با آنها مقایسه کرد. براساس تحقیقات انجام شده (جدول 2-10) پژوهشی با عنوان الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی توسط یادگاری در سال 87 انجام گردید. الگوی ارائه شده شامل 6 معیار و 30 شاخص می باشد.

در این تحقیق مولفه روابط انسانی به عنوان مهمترین مولفه شناخته شد و مولفه توسعه حرفه ای به عنوان کم اهمیت ترین مولفه شناخته شد.در پژوهش دیگری با عنوان طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد مدیران در پلیس پیشگیری که توسط علیرضا جزینی در سال 1390انجام گردید، شامل دو بعد(رفتاری و نتایج عملکردی) و 10 معیار و 44 شاخص می باشد که مولفه سرمایه انسانی به عنوان مهمترین مولفه و مولفه انسان محوری کم اهمیت ترین مولفه و شاخص های تعهد و شایستگی مهارتی بعنوان مهمترین شاخص ها و شاخص های انگیزش و کیفیت خدمات بعنوان کم اهمیت ترین شاخص ها شناخته شدند.همچنین تحقیقی با عنوان طراحی مدل ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر الگوهای مدیریت عملکرد توسط سقاپور در سال 1389 انجام گردید.

مدل ارائه شده دارای 9 بعد، 25 مولفه و 76 شاخص می باشد. مهمترین مولفه ها شامل تلاش فرد در ارتباط با مشتریان سازمان، میزان دستیابی به اهداف شغلی، تحقق اهداف، مدیریت فرآیند مالی، دستیابی به نتایج و مسئولیت اجتماعی می باشند. در پژوهش دیگری با عنوان نظام ارزیابی عملکرد کارکنان بازرسی کل کشور توسط ماندنی تونکه نژاد در سال 1390 انجام گردید. در این پروژه مدل ارزیابی عملکرد کارکنان بازرسی کل کشور ارائه گردید.

این مدل شامل سه بعد(صفات، رفتار و نتایج )، 23 معیار و 100 شاخص می باشد. معیارهای این مدل شامل: صبر پایداری، مسئولیت پذیری، شهامت، عدالت، امانت داری، صداقت، تعهد، برنامه ریزی، مدیریت تغییر، رهبری، مدیریت منابع، ارتباطات، ادراک، خلاقیت و نوآوری، رشد و توسعه، کارتیمی و مشارکت پذیری، نگرش سیستمی، دانش قوانین و مقرارات عام، دانش قوانینو مقررات خاص، دانش کار ستادی، قدرت حل مسئله، کمیت نتایج ، کیفیت نتایج می باشد. همچنین تحقیقی با عنوان طراحی مدل ارزیابی عملکرد کارکنان براساس مدل شایستگی با رویکرد منطق فازی و AHPتوسط محمد کسائی در سال 1390 انجام گردید.

در این تحقیق مدل ارائه شده شامل 4 معیار (خروجی کار، دانش، مهارت و فوق برنامه) و 14 شاخص(اثربخشی، کمیت، کیفیت، وقت شناسی، دانش عمومی، دانش تخصصی، مهارت فنی، مهارت بین فردی، مهارت مدیریتی، مهارت شغلی، مهارت زمینه ای، مهارت ادارکی وانجام فعالیت های خارج از وظایف که برای سازمان) می باشد. با توجه به نتایج تحقیقات فوق و یافته های حاصل از این تحقیق می توان گفت که برخی از مولفه ها و شاخص های الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران با مولفه ها و شاخص های سایر الگوهای ارائه شده در سایر سازمان ها همخوانی داردو مولفه ها و شاخص های الگوی ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در سایر الگوها و تحقیقات نیز تأیید شده اند و تنها تفاوت موجود وزن شاخص های تأیید شده در این الگو می باشد که در سایر تحقیقات انجام شده، مولفه ها و شاخص ها از اهمیت متفاوتی برخوردار می باشند که دلیل مربوط به نوع سازمان یا جامعه مورد تحقیق می باشد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.