مشخصات:
موضوع پروپوزال: مقایسه میزان اثربخشی«حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR)» و «هیپنوتراپی» در وضعیت روان شناختی و درمان اختلالات اعتیادی
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: آموزش پروپوزال و پایان نامه نویسی نویسی ، الگوی پایان نامه و پروپوزال نویسی قابل استفاده برای اساتید درس روش تحقیق، آشنایی با منابع آموزشی، آشنایی با اصول تحقیق وپروپوزال نویسی و....

کیفیت : عالی

تعداد صفحه: 21 صفحه
نوع فایل: word شماره 119
برای دانلود این نمونه پروپوزال به ادامه مطلب بروید...

اﻋﺘﻴﺎد ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و اﺧﻴﺮا اﻋﺘﻴﺎد ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻣﺤﺮك و ﻣﻮاد ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻫﻨﺪه ﺧﻠﻖ وﺧﻮ و رﻓﺘﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻳﻜﻲ از ﺑﺎرزﺗﺮﻳﻦ آﺳﻴﺐﻫﺎي رواﻧﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺑـﻪ راﺣﺘـﻲ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﺑﻨﻴﺎن زﻧﺪﮔﻲ ﻓﺮدي و ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ را از ﺑﻴﻦ ﺑﺮده و ﭘﻮﻳـﺎﻳﻲ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﻧﺴﺎنﻫﺎ و ﻧﻴﺮوي ﻛﺎر و اﻧﮕﻴﺰه و ﻋﻼﻳﻖ اﻓﺮاد را ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺮه اﻧﺪازد و اﻣﻜﺎﻧﺎت ﻣﺎدي و ﻣﻌﻨﻮي اﻓﺮاد و ﺟﻮاﻣﻊ را ﺻﺮف اراﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ اﻳﻦ اﻓﺮاد و ﺑﺎزﭘﺮوري آﻧﻬﺎ ﻛﻨـﺪ. ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎﻋﺚ از دﺳﺖ دادن ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ آن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷـﻮد. ﺳﻮءﻣـﺼﺮف ﻣﻮاد و واﺑﺴﺘﮕﻲ و اﻋﺘﻴﺎد ﺑﻪ آن اﺧﺘﻼل ﭘﻴﭽﻴﺪه اي اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑـﺎ ﻋﻠـﻞ و آﺛـﺎر زﻳـﺴﺘﻲ، رواﻧـﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻣﻌﻨﻮي ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ]4[.

ﻋﻮاﻣـﻞ دﺧﻴـﻞ در ﺷـﺮوع و اداﻣـﻪ و ﻋﻮد در اﺧﺘﻼل ﺳﻮءﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻨﻮع اﺳﺖ و ﻋﻮاﻣﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻓﺮدي، ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﭘﻴﺶ زﻣﻴﻨﻪﻫﺎي اﻋﺘﻴﺎد در ﻣﻌﺘﺎدان ﺷﺎﻣﻞ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﺷﺨـﺼﻴﺘﻲ، رواﺑﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ، ﺷﻴﻮه زﻧـﺪﮔﻲ، ﻋﻘﺎﻳـﺪ و ﻛﮋﻛـﺎري در ﺗﻨﻈـﻴﻢ ﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻫﻴﺠـﺎﻧﻲ اﺳـﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداري ﻣﺘﻔﺎوت از اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ اﺳﺖ]4[.

در فصل اختلالات اعتیادی و مرتبط با مواد، DSM-5 به تشریح 10 نوع ماده می پردازد: (1) الکل، (2) کافئین، (3) کانابیس، (4) هالوسینوژن ها، (5) مواد استنشاقی، (6) اپیودها، (7) مواد آرام بخش، خواب آور و ضد اضطراب، (8) استیمولانت ها، (9) تنباکو و (10) سایر مواد ( یا مواد ناشناخته). این ده طبقه کاملا متمایز نیستند و وجه اشتراکشان این است که مصرف زیاد از حد آنها باعث فعال شدن مستقیم سیستم پاداش مغز می شود. سیستم پاداش مغز در تقویت (reinforcement) رفتارها و تولید خاطرات نقش دارد. آنها سیستم پاداش مغز را چنان به شدت فعال می سازند که ممکن است فعالیت های عادی مورد غفلت واقع شوند. در حالت عادی انسان ها از طریق رفتارهای سازگارانه سیستم پاداش مغز خود را فعال می کنند، اما مواد سوء مصرفی گذرگاه های پاداش را به طور مستقیم فعال می سازند.

هر یک از انواع مواد سوء مصرفی و داروها از طریق مکانیسم های فارماکولوژیک متفاوت پاداش تولید می کند، اما واقعیت این است که همه آنها سیستم پاداش مغز را فعال می سازند و احساسات مختلفی از لذت به وجود می آورند که در انگلیسی معمولا با اصطلاح high (های) به آنها اشاره می شود. علاوه بر این، افرادی که اراده و کنترل نفس (خود-کنترلی) کمتری دارند (که احتمالا نشان دهنده نقص هایی در مکانیسم های بازدارنده مغز است) ممکن است برای ابتلا به اختلالات مصرف مواد استعداد خاصی داشته باشند و این پدیده می تواند نشان دهد که در بعضی افراد ریشه های اختلالات مصرف مواد را، مدتها قبل از شروع عملی مصرف مواد، در رفتارهای آنها می توان مشاهده کرد]12[.

DSM-IV دو طبقه مجزا و مستقل برای هر یک از این دو در نظر گرفته بود. اما DSM-5 در طبقه بندی خود یک تغییر بسیار انقلابی یا رادیکال داده است، به این صورت که دو طبقه مستقل«سوء مصرف مواد»و«وابستگی به مواد» را حذف کرده و یک طبقه واحد به نام«اختلالات اعتیادی و مرتبط با مواد»را جایگزین آنها کرده است. منطق پشت پرده ادغام این دو طبقه این است که گروه تحقیقاتی DSM-5 به این نتیجه رسید که بین سوءمصرف مواد و وابستگی به مواد هیچ مرز مشخصی وجود ندارد و هر دو روی یک بعد قرار دارند]12[. شیوع مصرف. تخمین زده می شود که در کل دنیا 5/13 میلیون نفر از مواد خانواده تریاک استفاده می کنند، و 2/9 درصد این افراد به هروئین روی می اورند. در سال 1996، شیوع این ماده در امریکا یک درصد بود]12[.

علت انتخاب موضوع: EMDR شکستن زنجیره اعتیاد. حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد درصدد است که درد را به فراسوی ارامش ببرد. با وجودی که مطالعات رسمی هنوز کامل نگردیده اند، گزارشهایی از موفقیتهای حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد در کار بالینی با میخوارگان و سوء مصرف کنندگان دارو بدست آمده است. این گزارشها مبین آن است که حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد، به سرعت می تواند به علل اصلی پریشانی پی برده و پردازش مجدد نماید، چه این علل آسیب زا باشد یا نباشد، اغلب یکی از دلایل اعتیاد می تواند برگرفته از حوادث دوران کودکی باشد. کودکانی که قربانیان سوء استفاده جسمانی یا جنایات و یا شواهد خشونت بوده اند، به شدت مستعد سوء مصرف مواد می باشند؛ و به همین ترتیب نیز کودکانی که از رفتار نا صحیح والدین، شامل سوء استفاده های روانشناختی همچون سهل انگاری یا ناسزاگویی در رنجند، شدیدا مستعد سوء مصرف مواد می باشند. چنین کودکانی بدون پی ریزی مناسبی جهت ایجاد عزت نفس، رشد می یابند و اغلب اشکال متفاوتی از مواد را جهت تسکین مورد سوء مصرف قرار می دهند]7[.

هدف از کاربرد حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد با فرد سوءمصرف کننده مواد، پردازش و تاثیر گذاردن بر هیجانات منفی وی می باشد که منجر به مصرف داائمی مواد گردیده است. اکثر سوءمصرف کنندگان الکل و دارو، احساس می کنند که آنها افرادی شایسته ای نیستند و یا هیچ جمعی آنها را پذیرا نیست، چرا که بخاطر حرکت در مسیری نا صحیح، از دیگران متفاوت می باشند. مراحل دوازده گانه درمانی، می تواند به انها تکیه گاهی حمایتی دهد و آنها بدین ترتیب تجدد قوا می نمایند]7[.

 

شماره 119

 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.