مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: رابطه بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان نوجوانان
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 17 صفحه
نوع فایل: word شماره 149
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

قسمتهایی از این پروپوزال:

نوجوانی دوران تغییرات سریع جسمانی، روانی، شناختی و اجتماعی است. نوجوانی دوره ای از زندگی است که نخستین تجارب زندگی در حساس ترین دوران رشد انسان رخ می دهد. آینده نگری، شور، عشق، رابطه جنسی، تحصیل و شغل آینده و تثبیت هویت، همه در این دوران شکل می گیرند. برخی از ویژگی های عاطفی و هیجانی نوجوانان عبارتند از: بی ثباتی عاطفی، خواهش های متضاد، افراط در احساسات، احساسات نامطبوع، ماجراجویی، کشف خود، دوستی های افراطی (احدی و بنی جمالی، 1385). در سال های اخیر اشاره شده است که شمار زیادی از نوجوانان از مسائل عاطفی و روانی رنج می برند این احتمال وجود دارد که خیلی از آنها اغلب مشکلات را از دوران کودکی با خود به همراه دارند. مشکلات سلامت روان در نوجوانی یا ادامه مشکلات روانی دوران کودکی است و یا شروع یک بیماری جدید است(جانسون ،1991).

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)(2001) سلامت روانی نه تنها فقدان بیماری و ناتوانی است، بلکه حالت سلامتی کامل فیزیکی روانی – اجتماعی را شامل می شود، در واقع سلامت روان یک حالت ذهنی است که سلامت هیجانی نسبتا رها شده از نشانه های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط کارآمد مقابله با خواسته های تنش زای زندگی را در بر می گیرد (کورسینی ، 1991).

کمپل(1989) سلامت روان را عملکرد روانی موفقیت آمیزی می داند که با فعالیت های سازنده ارتباط رضایت بخشی و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات و مقابله با حوادث می انجامد. سلامت روان را نمی توان جدا از آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی که در بر دارنده روابط بین فردی است در نظر گرفت. مفهوم سلامت روان در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی به کار می رود (به نقل ازکیخاوانی و همکاران، 1391). شناسایی متغیرهایی روان شناختی، مخصوصا متغیرهای شخصیتی، مرتبط با سلامت و بیماری مورد توجه پژوهشگران قلمروهای روان شناسی و سلامت بوده است (برای مثال، پتیت ، کلین ، جنکوز ، جنکوز و جوینر ، 2002؛ میکس ، مورل و مهل ، 2000).

کمال گرایی یکی از این متغیرهای تاثیر گذار بر وضعیت سلامت و بیماری است (بشارت، عسگری، علی بخشی، و موحدی نسب، 1389).کمال گرایی به عنوان رگه شخصیتی، سازه ای چند بعدی است (هویت و فلت ، 1991) که با تلاش برای بی نقص بودن و وضع معیارهای عالی برای عملکرد، همراه با تمایل به ارزشیابی های کاملا انتقادی از رفتار شخصی و حساسیت بیش از حد در مورد اشتباها مشخص می شود (رایس و پروسر ، 2002) .

مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست ، مارتین ، لاهارت و لوسن بالتی ( MPS-F؛1990) شش بعد کمال گرایی را متمایز می کند: نگرانی درباره اشتباهها ، معیارهای شخصی ، انتظارهای والدینی ، انتقادگری والدینی ، تردید در مورد اعمال و سازماندهی . از بین این ابعاد، نگرانی درباره اشتباهها و شک درباره اعمال، بیش از همه با شاخص های بیماری مرتبط بوده اند (بیطرف، شعیری و حکیم جوادی، 1389).

مقیاس کمال گرایی چندبعدی هویت و فلت (MPS-H؛ 1991) سه بعد را متمایز می کند: کمال گرایی خود محور (وضع معیارهای عالی برای خود، قضاوت در مورد خود براساس این معیارها و انگیزه نیرومند برای رسیدن به کمال)، کمال گرایی دیگر محور (وضع معیارهای عالی برای دیگران و قضاوت در مورد آنها براساس این معیارها) و کمال گرایی جامعه محور (باور به اینکه دیگران معیارهای غیر منطقی برای رفتار فرد وضع می کنند). به طور کلی، کمال گرایی خود محور بیشتر با شاخص های سلامت و کمال گرایی جامعه محور بیشتر با شاخص های بیماری مطابقت می کنند. یافته های مربوط به کمال گرایی دیگر محور متناقض هستند (بشارت، ناد علی، زبر دست، و صالحی، 1387).

شماره 149


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.