در جهان امروز، سلامت روانی اهمیت بسیاری دارد، زیرا در عصری زندگی می کنیم که به موازات پیشرفت های تکنولوژیکی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، نابسامانی های روانی و نفسانی، در حال گسترش است
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


متغیرهای اصلی این پروپوزال:
رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان تربیت بدنی شهرستان میبد

سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
35 صفحه
شماره:
437


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

در جهان امروز، سلامت روانی اهمیت بسیاری دارد، زیرا در عصری زندگی می کنیم که به موازات پیشرفت های تکنولوژیکی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، نابسامانی های روانی و نفسانی، در حال گسترش است ،بسیاری از افراد از مشکلات روانی به شدت رنج می برند و نه تنها خود در بحران هستند، خانواده و جامعه را نیز دچار چالش می کنند .بهداشت روانی، علمی است در جهت بهزیستی، رفاه اجتماعی و سلامت زندگی که با تمامی دوره های زندگی (پیش از تولد تا مرگ) و با تمامی زوایای زندگی (محیط های خانواده، مدرسه، دانشگاه، کار و جامعه) ارتباط دارد. انسان در کنار نیازهای فیزیولوژیک، دارای نیازهای عاطفی، اخلاقی، مذهبی، آموزشی و هدایتی است که زندگی سالم، در پرتو برآورده شدن این نیازها و ایجاد تعادل میان آنها به وجود می آید ( لشگری ، 1381).

در این بین امروزه نمی توان نقش کنترل هیجان ها و جهت دهی به آنها را در داشتن سلامت روانی نادیده گرفت. از یک طرف در مطالعة سلامت روانی جوامع، همواره با هیجان ها و عوامل مرتبط به آنها توجه ای ویژه می شود، از طرف دیگر، کاربرد هیجان ها در تعلیم و تربیت و برنامه های یادگیری اجتماعی و ورزشی، اجتناب ناپذیر است، بطوری که تحقیقات نشان می دهد افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، از قدرت بیشتری برای سازگاری با مسائل جدید و روزمره برخوردار بوده اند(شفیعی رودپشتی و همکاران، 1387) .و از سر زندگی و استقلال بیشتری در کار برخوردار بوده، عملکرد بهتری داشته، نسبت به زندگی خوش بین تر، در برابر استرس مقاومتر و از پیشرفت و موفقیت بیشتری در زندگی برخوردارند" (سارنی، 1998).

بر همین اساس کارملی (2003) بیان می کند که افراد با هوش هیجانی بالا به طور مداوم خوش خلق اند و سطوح بالاتری از رضایت شغلی و تندرستی را نسبت به افرادی با هوش هیجانی کمتر تجربه می کنند. بررسی کوکارو و همکاران (2009) درباره رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دریافتندکه هوش هیجانی بالاتر با سلامت روان شناختی بیشتر مرتبط است و در این میان معلمانی که دارای هوش هیجانی بالایی بودند از دانش آموزان خلاق تری برخوردار هستند.

فرناندز و همکاران (2006) نشان دادند افرادی که درباره هیجانات خوداگاهی بیشتری دارند مهارت های بیشتری در مدیریت مشکلات هیجانی دارند و در مقایسه با افرادی که مهارت های کمتری دارند از سطح سلامت روان بیشتری برخودار هستند. از آنجا که بین ناتوانی در ادراک هیجانات دیگران و سازگاری اجتماعی ضعیف و سطح سلامت روان کمتر رابطه معناداری وجود دراد (راجرز و همکاران، 2006)، هوش هیجانی پایین منجر به عدم تعادل اجتماعی، گرایش به ترس و نگرانی، عدم تعهد و پذیرش مسئولیت، عدم توانایی بروز احساسات و عدم توانایی مقاومت در برابر رویدادها می شود (گلمن ، 1995) .

از طرفی افراد دارای هوش هیجانی بالاتر، استرس کاری و مشکلات سلامتی کمتری دارند. هوش هیجانی نقش پیشگیری کننده ای در مشکلات سلامتی و بویژه افسردگی دارد و افراد دارای سطوح بالای هوش هیجانی، توانایی مقابله بهتر با استرس، بیان هیجانات، مدیریت و کنترل بهتر هیجان را دارا می باشند. بنابراین می توان گفت که هوش هیجانی بالا از طریق افزایش مهارت های مقابله ای استرس فرد را کاهش می دهد و بر سلامت فرد اثر می گذارد(اوگینسکا – بولیک30، 2005). یافته های خسروجردی و خان زاده (1386) و احیا کننده و همکاران (1388) نیز نشان داد هوش هیجانی با سلامت عمومی رابطه دارد و هوش هیجانی از عوامل ارتقا ی سلامت عمومی و پیشگیری از اختلالات روانی است. از طرفی حرفة آموزش، یکی از شاخص ترین حرفه ها در جهان است. بنابراین حرفة معلمی و تدریس را می توان از جمله مشاغلی ذکر کرد که در آن فشار روانی زیادی وجود دارد (بارن ،گیرنبرگ ، 1990) (راسل ،وایزن ،1987).

در مجموع مسائل آموزشی به ویژه آموزش و پرورش که روند رشد و توسعة آموزش و پرورش یک جامعه را رقم می زنند، بیشتر متکی به سرمایه های انسانی است و اثربخشی آنان تا حدود زیادی به وجود این نیروهای سالم و کارامد بستگی دارد که از دانش و تخصص بیشتری برخوردارند. عوامل گوناگونی تخصص و دانش را تحت تأثیر قرار می دهند و به آن لطمه وارد می آورند. یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار، فشار روانی و وجود هیجان های کنترل نشده است که در نهایت می تواند سلامت عمومی وکیفیت زندگی را به خطر اندازد(صادقی بروجردی،1382). در این بین فعالیت بدنی به هر شکلی می تواند در حفظ و تأمین سلامت روانی نقش موثری داشته باشد(وانگ ،2004).

نتیجه ی پژوهش نوربخش (1387) در مورد استرس های انجام شده دبیران تربیت بدنی استان خوزستان، نشان داد که دبیران تربیت بدنی زن به طور معناداری بیشتر از دبیران مرد عوامل استرس زای شغلی معلمی را از خود نشان دادند و معلمان در همه ی گروه های سنی به تقریب استرس های شغلی را به یک اندازه تجربه می کنند(نوربخش،1378). آنونیماس (2005) در تحقیقی به این نتیجه رسید که دبیران تربیت بدنی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند، اما به علت شغلشان که از نظر حرفه ای دارای تنش و استرس فراوانی است، بیشتر از دیگر مشاغل در معرض تحلیل رفتگی قرار دارند( آنونیماس ،2005).

بنابراین، با افزایش هوش هیجانی میزان سلامت روان معلمان نیز افزایش می یابد که نتایج پژوهش های بشارت و همکاران (1384) و هم چنین سیاروچی و آندرسون(2000) و مندولیا و کلک (1993) در زمینه رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی به این موضوع اذعان دارد. بنابراین با توجه به یافته ها، با افزایش هوش هیجانی می توان عملکرد معلمان را بهبود بخشید و این امر ممکن است در یادگیری دانش آموزان اثر گذار باشد. بنابراین هوش هیجانی عامل مهمی است که معلمان تربیت بدنی باید همزمان با کسب مهارت ها و توانایی های لازم برای موفقیت در زمینه کاری خود، این مهارت را نیز پرورش دهند.

ازاین رو ضرورت ایجاب می‎کند که به منظور حفظ اعتبار و ارزش رشته تربیت بدنی و دبیران آن به عواملی که موجب عملکردهای نامطلوب محیطی، سازمانی یا فردی می شوند، توجه شود تا بتوان درک درستی از آنها به دست آورد و از طریق راهبردهای مناسب سلامت روانی این عوامل را کنترل کرد. از طرف دیگر، همان طور که ملاحظه می شود، مدل های مفهومی پدیده ای نسبتاً جدید هستند که اغلب با تفکر جدید در مورد اهداف توسعه همراه بوده اند و بیشتر تحقیقات صورت گرفته در زمینة کیفیت زندگی در مورد بیماران و گروه های درمانی بوده و کمتر در گروه های بدون سابقة بیماری و سالم و بخصوص دبیران تربیت بدنی صورت گرفته است. ازاین رو در این پژوهش سعی خواهد شد با بررسی جامع سلامت روانی و هوش هیجانی در معلمان تربیت بدنی و همچنین منابع و عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی معلمان تربیت بدنی در شهرستان میبد مطالعه شود.

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.