مشخصات این پایان نامه:
 

اثربخشی روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 89
نوع فایل: word کد Psy021
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

بحث و نتیجه گیری:

روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا مؤثر است.

جهت بررسی این فرضیه از مقایسه پیش آزمون - پس آزمون گروه آزمایش به کمک آزمون t برای گروه-های همبسته استفاده شد. نمره t بدست آمده 11.18 با توجه به درجه آزادی نشان دهند ه نتیجه بخشی درمان است، ضریب اثربخشی نیز این موضوع را تأیید می کند.

با توجه به داده ها با 99/0 اطمینان نتیجه می گیریم فرض صفر مبنی بر عدم اثربخشی روش دوساهو بر نظریه ذهن کودکان اتیسم رد می شود. اکثر پژوهش هایی که به مداخلات در حیطه بهبود و اکتساب نظریه ذهن در گروه های مختلف پرداخته اند (فیشر و هاپه ، 2005؛ اتوود ، 2005؛ نسائیان، 1389)، به این نتیجه رسیده اند که مداخلات در بالا بردن درک کودکان اتیسم و کودکان با اختلال آسپرگر و کودکان کم توا ذهنی در نظریه ذهن موفقیت آمیز بوده است.

البته پژوهش هایی از جمله اتوود (2005) و مختاری (1389) نیز تعمیم کمتری را در زمینه های دیگر و بهبودی کمتری را در توانایی های اجتماعی و ارتباطیشان نشان می دهند. البته باید اشاره شود که این روش در مورد سطح سوم نظریه ذهن هیچ گونه اثری نداشته است، و به نظر می-رسد که اثربخشی این روش هرقدر هم که بالا باشد، برای دستیابی به سطوح بالای نظریه ذهن به فرایندهای شناختی و ذهنی و مداخلات شناختی بیشتری با در برگفتن مؤلفه های بیشتری نیاز هست.

این نتیجه همسوست با نتایج پژوهش فومبون (2003)، اتوود (2005)، ادیب سرشکی (1389) و مختاری (1389). شاید این اثرات درمانی ناشی از افزایش معنادار فعالیت مغز در شبکه توجه و افزایش حجم ماده خاکستری و ماده سفید افزایش رشد مغزی مویرگی، جریان خون، اکسیژن، رشد سلولهای عصبی در هیپوکمپ (مرکز یادگیری و حافظه)، سطوح انتقال دهنده های عصبی و توسعه اتصالات عصبی و تراکم شبکه عصبی و حجم بافت مغز در کرتکس پیش پیشانی میانی، شکنج گیجگاهی فوقانی و لوب گیجگاهی بوده باشد، که این تغییرات در مغز ممکن است با بهبود عملکردهای شناختی از جمله توجه، پردازش اطلاعات، ذخیره سازی و بازیابی، افزایش مهارت های کنارآمدن، افزایش عاطفه مثبت و افزایش تفکر واگرا همراه شده باشد ؛ که متأسفانه در این پژوهش به دلیل عدم بررسی دقیق و علمی امکان بررسی این موارد وجود نداشت (ترودو و همکاران، 2008؛ روزنبام و همکاران، 2001؛ به نقل از CDC، 2011).

همچنین شاید این درمان با افزایش فعالیت بدنی موجب تحریک بخشی از قشر پیش پیشانی که مرکز کنترل عملکرد اجرایی و از مناطقی است که نقص در آن با نقص در نظریه ذهن همراه است، گردیده باشد ( لوهر و راتی ،2011). البته کمی بعید به نظر می رسد که درمان دوسا در طول دو ماه چنین تغییراتی را ایجاد کرده باشد، از طرفی به دلیل عدم برسی دقیق و درست به جرأت می توان ادعا کرد که این تغییرات اتفاق افتاده است، از دیگر تبیین های احتمالی می تواند این موارد باشد: حرکت و جنبش در روش دوسا مغز را تحریک کرده (لوب پیشانی و زبان را توانا می سازند، حرکت در روش دوسا موجب افزایش خودباوری، اعتماد به نفس، خلاقیت و ابراز وجودکودکان گردیده؛ یا این روش، فرایند یادگیری و آمادگی جسمانی را افزایش داده و در کل موجب رشد کلی کودکان شده است.

نتیجه اینکه در اثر جنبش و حرکت در روش دوسا، مغز متحمل تغییراتی شده است که برای عملکرد شناختی بهینه لازم و مطلوب می باشد (کوزیول و همکاران ، 2013). بطور کلی، نتایج این پژوهش که حاکی از اثربخشی این روش بود، همسوست با پژوهش های مختلفی که به بررسی اثرات روش های حرکتی بر جنبه های مختلف عملکرد شناختی پرداخته اند؛ که اکثراً حاکی از اثر مثبت بوده اند (یزدخواستی و همکاران، 1391؛ علی اکبری دهکری و دادخواه، 1390؛ توسلی و همکاران، 1389).

یکی دیگر از دلایل احتمالی شاید اشکال در نمونه گیری و کنترل متغیرها، اجرای مداخلات و مدت زمان مداخلات است، درواقع، مقداری از اثر درمانی مداخله در این پژوهش میتواند ناشی از اثرات جانبی سایر درمان ها و مداخلاتی باشد که نمونه های پژوهش همزمان با اجرای پژوهش دریافت می کردند (مانند آموزش مهارت های زندگی، موسیقی درمانی و...) که متأسفانه در این پژوهش کنترل نشد. اما در مورد اینکه چه کسانی بیشترین استفاده را از این روش برده اند و اثرات درمانی در آنها در مرحله پیگیری تدام بیشتری داشته است؛ طی بررسی هایی که پیرامون اثرات درمان بر تک تک آزمودنی ها صورت گرفت نشان داده شد که کودکانی که سنین بالاتری داشتند درمان برای آنها اثربخش تر بوده است و کودکان داراي سنین بالاتر عملکرد بهتري دارند و اثرات درمانی برای آن ها یبشتر بود که این نتیجه همسو با پژوهش بلوم ، (2003 ) و کاکو جویباری (1392) بود.

البته در پژوهش منصوری و همکاران (1389) با عنوان "مقایسه عوامل مؤثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم و کودکان طبیعی" سن متغیر مؤثری در تحول نظریه ذهن نبوده، تبیین دیگری که به نظر می رسد شاید مؤثر بوده باشد این است کودکانی که سنین بالاتری داشتند، برای مدت بیشتری در مرکز درمانها و مداخلات مختلفی را دریافت کرده اند و از سنین پایین تری با آنها کار شده و شاید متغیر سن به تنهایی مؤثر نبوده بلکه این مدت زمان دریافت مداخلات و شروع مداخلات در سنین پایین تر بوده است، که متأسفانه چون در پژوهش حاضر کودکانی که سنین بالاتر داشتند، همانهایی بودند که مداخلات را در سنین پایین و در مدت زمان طولانی تری دریافت کرده بودند امکان بررسی اینکه آیا متغیر سن اینجا مطرح است یا دریافت طولانی مدت درمان وجود ندارد.

اما هرکدام که باشد رسش و رسیدن به سنینی که نظریه ذهن در آنها به رشد می رسد ضروری و مؤثر است (برگر ، 1388)؛ همچنین دریافت و اجرای مداخلات در سنین پایین تر و برای مدت زمان طولانی تر نیز مطمئناً اثرات بیشتر و مداوم تری نسبت به درمان هایی که در سنین بالاتر و برای مدت زمان کوتاه تر ارائه می شود، ضروری تلقی می شود. در تأیید ضرورت طولانی مدت بودن مداخلات و شروع آنها در سنین پایین می توان به پژوهش های کمون و همکاران (2010 )، اگرمونت و همکاران ( 2009 ) و (بست، 2010) اشاره کرد؛ از طرف دیگر نشان داده شدکودکانی که سنین بالاتری داشتند و درمان را در سنین پایین تری دریافت کرده بودند، نسبت به بقیه نه تنها بیشترین اثر درمانی را برده بودند، بلکه اثرات درمانی آن ها یک ماه پس از پیگری تدام بیشتری داشت. از دیگر متغیرهایی که در بهره گیری آزمودنی ها از درمان مؤثر بود، شدت اتیسم بود که نشان داده شد آزمودنی هایی با کارکرد بالاتر در مقایسه با کودکان دیگر، از مداخلات اثر بیشتری گرفته بودند و اثرات درمانی آنها یک ماه پس از مداخلات نیز تدام بیشتری داشت،که همسوست با نتایج پژوهش های فومبون، ( 2003 ) و منصوری و همکاران(1389).

همچنین با بررسی فردی آزمودنی ها نشان داده شد که مهم ترین عامل مؤثر بر میزان بهره وری آزمودنی ها از درمان میزان توانایی های هوشی و زبانی آنها (هوشبهر) بوده است. بنابراین واجد هوش بهر بالاتر بودن، می تواند از آثار سوء و منفی این بیماري بر کارکردهاي شناخت اجتماعی و نظریه ذهن مبتلایان کم کند، و موجب بهره گیری بیشتر آنها از مداخلات شود و حتی موجب تداوم اثر درمانی در آنها می-شود؛ این نتیجه نیز همسوست با نتایج هیل و برد ، (2006)، منصوری و همکاران (1389)، همچنین لازم به ذکر است که آزمودنی هایی که والدین آنها روش درمانی را بعد از اتمام درمان برای کودکانشان در منزل ادامه داده بودند، اثرات درمانیشان برای مدت طولانی تری ادامه داشت.

بطور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که توجه به نقش تمرین ها و فعالیت های حرکتی همانطوری که به رشد سایر ابعاد شناختی کمک می کند، در نظریه ذهن آنها نیز مؤثر است و نیازمند توجه و تمرکز بیشتری است؛ همچنین مشکل نقص در نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم، تنها تحت تأثیر شدت بیماري اتیسم یا درخودماندگی آنها نیست، بلکه متغیرهاي دیگري از جمله هوش بهر، سن، طول مدت دریافت مداخلات و زمان شروع مداخلات نیز روي این سازه تأثیرگذار می باشد. این یافته به خوبی با یافته هاي قبلی بحث شده در این پژوهش، هم راستاست.

بنابراین به نظر می رسد سازه نظریه ذهن، سازه اي زیستی است که تحت تأثیر متغیرهاي مختلف فردي و محیطی قرار می گیرد. سازه نظریه ذهن آسیب پذیري بالایی در برابر بیماري اتیسم یا درخودماندگی دارد، اما تنها از آن متأثر نمی شود. نکته جالب تر در تأیید این استدلال، مربوط به این یافته است که هر دو گروه مبتلا به اتیسم در سطح سوم نظریه ذهن، دچار نقص بودند و این نشان می دهد که هرچند در سطوح اولیه نظریه ذهن، شاید مداخلات بتواند اثرات مثبت و معناداری داشته باشد، اما به صورت کلی تمامی کودکان مبتلا به اتیسم موفق به دست یابی به سطح بالاتر نظریه ذهن نمی-گردند و تنها اجرای مداخلات توانبخشی روانی حرکتی و حتی آموزش های نظریه ذهن برای دستیابی آنها به سطوح بالاتر نظریه ذهن کافی نیست.

بنابراین با توجه به وجود حالات اولیه مربوط به توانایی نظریه ذهن در مبتلایان به اتیسم، می توان در اوائل کودکی و در مراحل نخستین تشخیص بیماري، با ارائه آموزش-هاي لازم و راهکارهاي توان بخشی مربوط به پرورش استعدادهاي ذهنی و هوشی، برخی از جنبه هاي مربوط به نظریه ذهن را جبران نمود.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.