مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 99
نوع فایل: word کد Psy178
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

نتيجه گيري

همان گونه که در فصل اول پژوهش حاضر بيان شد هدف کلی در این پژوهش بررسی تأثير مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌باشد. روان شناسان انگیزش را چیزی مي‌دانند که به آدمي‌انرژی مي‌دهدوفعالیت اورا هدایت مي‌کند.به رفتار نیرو مي‌بخشد و به آن جهت مي‌دهد ،با توجه به این که مشاوره تحصیلی نوعی رابطه یاورانه فردی ،گروهی است که به دانش آموزان در شناخت توانایی‌ها ، استعدادها و شیوه یادگیری ، برنامه ریزی، انتخاب رشته تحصیلی و حل مشکلات آموزشی و انظباطی کمک مي‌کند،لذا باعث انرژی مثبت و شکوفا شدن تواناییهای دانش آموزان و آشنایی آنها با آداب و رسوم و بهتر زیستن و رفاه اجتماعی مي‌گردد، که مشکلات تحصیلی خود را حل کنند و با محیط آموزشی سازگار شوند، وباعث تقویت حالت درونی ارگانیزم در دانش آموزان که باعث بالا بردن انگیزش تحصیلی انها نیزبه روشهای زیر مي‌گردد، مي‌باشد .

راه‌هاي ایجاد انگیزش و علاقه به مطالعه و یادگیری راه‌هاي که برای ایجاد انگیزش و علاقه به مطالعه و یادگیری به کار مي‌روند به دو دسته عمده تقسیم مي‌شوند . پاره ای که خود فرد یاد گیرنده مي‌تواند از آنها استفاده کند تا سطح انگیزش خود را به نحو مطلوب برساند وپاره ای دیگر ،که باید توسط معلمان ومشاوران و آموزش دهندگان به کار رود تا یادگیرندگان را در این امر یاری دهند.

در اینجا به شرح هر یک از این راهکار‌ها مي‌پردازیم :

الف – راههای ایجاد علاقه و انگیزش در خود برای مطالعه و یادگیری دانستیم که بیشترین مشکل دانش آموزان و یاد گیرندگان در کمبود علاقه و انگیزه برای مطالعه و یادگیری ،به تاریخچه ی شکست‌هاي آنان در گذشته برمي‌گردد. تجربیات آنان که با شکست همراه بوده اند ،راه را برای موفقیت بعدی سد مي‌کند و فرد را از تلاش بیشتر باز مي‌دارد . اگر یادگیرنده بتواند چندین موفقیت پی در پی به دست آورد و تا حدی در خود ،یادگیری ایجاد کند ،انگیزه تلاش و کسب موفقیت در او بالا خواهد رفت . بسیاری از دانش آموزان شکست خورده ، یا راه‌هاي مقابله با این شکست‌ها را نمي‌دانند و یا این که این راه‌ها را خوب مي‌دانند ولی در انجام و مقابله با آن پایداری و پشتکار کافی به خرج نمي‌دهند . با چندین تلاش ناقص، از کار منصرف شده و کار یادگیری را به کنار مي‌نهند و به رفتارهای رو مي‌آورند که از انجام آن لذت مي‌برند .این گروه از دانش آموزان عمدتا دوران تحصیل خود را بدون موفقیت سپری مي‌کنند و برخی در اواسط این دوران ترک تحصیل مي‌کنند.توصیه مي‌شود مجموعه اصول پیشنهادی زیر را با دقت مطالعه کنید و سعی کنید به آنها عمل کنید:

1– به هنگام تدریس مباجث درسی ،توجه و تمرکز لازم به گفته‌هاي معلم و مواد آموزشی داشته باشید.

2- برای ساعات مطالعه و انجام تکالیف خود ،برنامه ای منظم و دقیق تدوین کنید و با نهایت جدیت به آن عمل کنید.

3-در انجام تکالیف پایداری به خرج دهید و تا اتمام تکالیف دست ازکار نکشید.

4- سعی کنید در بحث‌هاي کلاسی فعالانه شرکت کنید.

5- سعی کنید با همکلاسی‌هاي خود روابط دوستانه بر اساس احترام متقابل داشته باسید.

6- برای اوقات اضافی خود برنامه مناسب تهیه کنید.

7- مطالب را معنی دار و در ارتباط با مطالب از قبل آموخته شده بیاموزید.

8- نتایج یادگیری خود را به طور منظم ارزیابی کنید.

ب- فنون ایحاد انگیزش در یاد گیرندگان

1-همه تلاش خود را برای ارضای نیازهای فیزیولوژیک ،ایمنی،عشق،تعلق و احترام به کار گیرید . الف-به وضع بدنی شاگرد خود و وضع ظاهری کلاس توجه داشته باشید . برای مثال توجه داشته باشید که دانش آموز ممکن است گهگاهی گرسنه یا تشنه باشد. در صورت لزوم در شیوه کار تغییر بدهید و فرصت استراحت کوتاهی را فراهم کنید . درجه حرارت کلاس را مرتب کنید و نظر دانش آموزان در باره دمای کلاس جویا شوید(خیاطی، 1390).

ب- کلاس خود را از نظرظاهری و روانی ایمن کنید .به این هدف باید جوی در کلاس ایجاد کنید که دانش آموزان بدانند از آنها چه انتظاری مي‌رود و از کارهای روزمره کلاس دچار تشویش نشوند . باید تمامي‌کوشش خود را به کار گیرید. تا کلاس شما از نظر روانی، محیطی امن باشد.

ج- به دانش آموزان خود نشان دهید که به آنها علاقمندید و آنها به کلاس شما تعلق دارند برای این کار سعی کنید اسامي‌دانش آموزان را هر چه سریعتر یاد بگیرید و در صورت امکان با آنها جلسه مصاحبه یا آموزش خصوصی برگزار کنید تا بتوانید با یکایک دانش آموزان ارتباط متقابل برقرارکنید .

د- برنامه یادگیری را طوری تنظیم کنید که همه ی دانش آموزان بتوانند حداقل قدری برای خود احترام قائل شوند. برای این کار مقایسه را کنار بگذارید و رقابت با خویشتن را جایگزین کنید. 2- پیامدهای منفی فعالیت‌هاي دانش آموزان را کاهش دهید. اشتغال دانش آموز در امر یادگیری باید باتقویت مثبت مواجه گردد تا باعث دلسردی آنان نگردد. علاوه بر آن عوامل یا رویدادهای که اثر معکوس و نامطلوب دارند به حداقل برسند.

عواملی از قبیل :از دست دادن عزت نفس ، ناکامي‌حاصل از عدم توانایی در بدست آموردن تقویت مثبت، عدم آسایش و راحتی جسمانی ، بی توجهی به کوشش یادگیرندگان، قرار گرفتن در گروه دانش آموزان ضعیف و...

3- در آغاز درس آنچه که از دانش آموز انتظار دارید ، برای آنها روشن کنید.

4- در موارد مورد نیاز از تشویق‌هاي کلامي‌و نوشتنی استفاده کنید.

5- در موقع ارزیابی عملکرد دانش آموزان دقت لازم را داشته باشید. 6- به هر کدام از دانش آموزان در نحوه رسیدن به اهدافشان به آنها کمک کنید. 7- به هنگام تدریس مطالب آموزشی از مثال‌هاي آشنا استفاده کنید. 8- از ایجاد جو رقابت ناسالم در بین دانش آموزان جلوگیری کنید.

9 مطالب آموزشی را از ساده به دشوار ارائه شود(خیاطی،1390).

لذا تمامي‌عوامل فوق باعث ایجاد انگیزش در دانش آموزان مي‌گردد.دوما مشاور مي‌تواند افراد یا دانش آموزان را با تمایلات ، عادات و رسوم و طرز تلقی فرد از موضوعات مختلف کمک و یاری رساند و باعث بروز عادات مثبت و طرز تفکر مثبت گردد. سوما مشاوران دانش آموزان را با ایجاد روابط حسنه و بهتر زیستن و رفاه اجتماعی و سازش منطقی و پیشامدهای زندگی از اولین محیط زندگی گرفته که خانه و خانواده است تا سایر محیط‌هاي کار و غیره ....آشنا سازد و به نوعی ارتباط معنی داری را با انگیزش تحصیلی و آشنایی با هویت فردی و بهتر زیستن و رفاه اجتماعی در دانش آموزان گردد که در فرضیه‌هاي زیر به اثبات رسیده اند . فرضيه اول: مشاوره تحصیلی باعث بالابردن انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌گردد.

نتایج تحقیق نشان داد که مشاوره تحصیلی باعث بالا بردن انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌گردد.و فرضیه تایید گردید. این یافته با نتایج تحقیق آقایی و همکاران(1390) درپژوهشی به بررسی تأثير مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانی‌های آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان پرداختند و نشان دادند که ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانی‌های آینده تحصیلی - شغلی دانش‌آموزان موثر بوده است همسو و هماهنگ است. همچنین با نتایج تحقیق مجیدی و همکاران(1390) در پژوهشی با هدف بررسي اثر بخشي برنامه مشاوره ي تحصيلي بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان مقطع دبيرستان دخترانه در شهر برازجان انجام دادند و نشان دادند كه تاثير برنامه مشاوره تحصيلي بر انگيزه تحصيلي دانش آموزان معني دار بوده و بين انگيزه ي دانش آموزاني كه مورد مشاوره ي تحصيلي قرار گرفته اند با دانش آموزاني كه مورد مشاوره واقع نشده اند تفاوت معني داري وجود دارد همسن و هم خوان است.

ولی با نتایج تحقیق گل میرزایی و همکاران(1390) در پژوهشی با عنوان تأثير مشاوره حمایتی برای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ضعیف پرداختند. در اين مطالعه نشان داده شده است که فرضيه پژوهش مبنی بر تأثير برنامه مشاوره حمايتی بر بهبود عملکرد تحصيلی دانشجويان پرستاری مورد تأييد قرار نگرفته است و اختلاف معناداری بين دو گروه دريافت‌کننده مشاوره (مورد) و گروه بدون دريافت مشاوره (شاهد) مشاهده نشده بود ناهم خوان و ناهماهنگ است. همچنین با نتایج تحقیقات ولز (2002) در پژوهشی که با هدف کمک به دانشجویان در غلبه بر موانع اقتصادی و فرهنگی آموزشی عالی طراحی شده ، نتایج نشان داد که دانش جویان ثبت نام شده در برنامه حمایتی دو برابر بیشتر از سایر دانشجویان احتمال بافی ماندن تا زمان فارغ التحصیل را دارند همسو و هماهنگ است.

و نیز با نتایج تحقیق توماس (2001) تأثير مشاوران در حل مشکلات تحصیلی دانش آموزان را بررسی کرد.او نظرات 2365نفر از مراجعان به مراکز مشاوره و 637 نفر از دانش آموزان و دانش جویان پسر را مورد سنجش قرار داد . نتیجه تحقیق نشان داد که مشاوران در حل مشکلات تحصیلی و پیشرفت تحصیلی نقش به سزایی داشته اند همسو و هماهنگ است.

همچنین با نتایج تحقیق هدلی (1988)در پژوهش خود نتیجه گرفت که فعالیت‌هاي راهنمای و مشاوره تأثير مثبتی روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد همسو و هماهنگ مي‌باشد.

فرضیه دوم: مشاوره تحصیلی باعث شناخت هویت فردی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌شود. نتایج تحقیق نشان داد که مشاوره تحصیلی باعث شناخت هویت فردی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌شود و فرضیه تایید گردید. پژوهشی جهت مقایسه نتایج آن با یافته‌هاي تحقیق حاضر یافت نشد ولی این یافته را مي‌توان بر اساس تئوری برزونوسکی تبیین نمود.

سه سبكي كه برزونوسكي به آن پرداخته است عبارت است از:اطلاعاتي،هنجاري اجتنابي/سردرگم. به نظر برزونوسكي توازن بسيار بالايي بين سبك سردرگم / اجتنابي با وضعيت هويت سردرگم و سبك هنجاري با وضعيت هويت زودرس و سبك افراد اطلاعاتي با وضعيت هويت موفق و ديررس وجود دارد(کاپوتی و ادز ،2001). افراد داراي سبك هويت اطلاعاتي آگاهانه و فعالانه به جستجوي اطلاعات و ارزيابي آن‌ها پرداخته و از اطلاعات مناسب بهره مي‌گيرند. اين افراد سخت كوش، خودتنظيم گر، با عزت نفس بالا، درون نگر، داراي منبع كنترل دروني، خودآگاه، دار اي قدرت حل مسئله و پيچيدگي شناختي هستند(برزونسکی و آدامز ،2002).

چنين افرادي معمولاً اميدوار نسبت به آينده، شاداب، خوش قول بوده و در هنگام انجام تكاليف تحت تأثير ديگران نبوده و بر باورهاي خود تكيه مي‌كنند. افراد داراي سبك هويت هنجاري در تصميم گيري هاي مهم و ابراز عقايد با انتظارات، دستورات گروه هاي مرجع و افراد مهم هم نوا شده و به طور فعال به جستجو و ارزيابي اطلاعات نمي‌پردازند بلكه تلاش آن‌ها در اين است كه از ساختار هويتي موجود كه بدون تحقيق و اكتشاف به دست آورده اند دفاع كنند . افراد با سبك هويت هنجاري بدون گذراندن دوره هاي اكتشاف، تحقيق و بحران هويت از طريق تقليد از مراجع قدرت مهم به تعهد مي‌رسند و از تعهداتشان به صورت سخت گيرانه و متعصبانه دفاع مي‌كنند(دلینجر ،2002).

اين گروه از افراد داراي اهداف شغلي و آموزشي مشخصي بوده كه از بيرون كنترل مي‌شوند و انعطاف پذير نيستند قدرت تصميم گيري بوده و و تصميم گيري هايشان عمدتاً با تعلل و مسامحه انجام مي‌شود. منبع كنترل اين افراد بيروني بوده و داراي رفتارهاي هيجاني و بدون ثبات هستند اين افراد عزت نفس پايين، خودپندارة منفي خودتنظيمي‌ناقص دارند.(آدامز و شی ،2001). عملكرد اين افراد بر روي تكاليف بسيار ضعيف بوده و معمولاً تكاليف را بدون اين كه كامل كنند رها مي‌كنند. همچنين در زندگي و تحصيل كم تر موفق بوده و ازاستقلال و فرديت كمي‌برخوردارند.(دلینجر،2002).

فرضیه سوم: مشاوره تحصیلی باعث ارتقاء سلامت بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی مي‌گردد. نتایج تحقیق نشان داد که مشاوره تحصیلی برسلامت بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر باوی اثر دارد.و فرضیه تایید گردید.این یافته با نتایج تحقیق فاضلی(1383) در تحقیقی به تأثير مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخت.جامعه آماری اين تحقيق مراکز مشاوره دانشجويی بودند.و نتیجه گرفت کهمراکز مشاوره دانشجويی مي‎توانند درموارد چهارگانه مذکور در مدل نظری به دانشجويان کمک کنند و اين امر مي‌تواند در حل مسائل آموزشی به پيشرفت تحصيلی مؤثر منجر شود.

مهم‎ترين عامل در فرايند ارائه اين خدمات، کمک به کسب و ارتقای خود پنداری مثبت در دانشجويان است همسو و هماهنگ مي‌باشد. همچنین با نتایج تحقیق عثنی عشری(1389) به بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی بارویکرد الیس بر عملکرد تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه شهر زرند پرداختند نتایج این تحقیق نشان داد که مشاوره گروهی بر خودکارآمدی ،برنامه ریزی فقدان کنترل پیامد ، انگیزش و عزت نفس موثر است همسو و هماهنگ است.

5-2- محدوديت‌هاي پژوهش همواره پژوهشگران در تحقیقات خود با محدودیت‌هاي مواجه هستند که بخشی از انها حتی در ابتدای کار خود را نشان مي‌دهند،از عمده ترین ارکان تحقیق و پژوهش دسترسی با آمار و اطلاعات است، با توجه به این که این تحقیق بر روی دانش آموزان یکی ازشهرستانهای استان خوزستان (باوی) انجام گرفته است باید در تعمیم نتایج به دانش آموزان سایر استانها محتاط بود.

1- شرایط جوی نامناسب آب و هوایی در استان خوزستان که باعث به تاخیر افتادن برنامه آموزشی برای گروه آزمایش، و تاخیر در روند انجام پژوهش مي‌گردید. 2- محدود بودن تحقیقات انجام شده در این زمینه. 3- دوزبانه بودن گروه آزمایش و گواه در این پژوهش .

5-3- پيشنهادات

5-3-1- پیشنهادات پژوهشی: در این پژوهش تأثير مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان مورد بررسی قر گرفت انتظار مي‌رود،سایر پژوهشگران تأثير مشاوره تحصیلی بر تمرکز حواس و حافظه ، مقابله با استرس، خود آگاهی و همدلی ، برقراری ارتباط موتر ، پیشگیری از افت تحصیلی و سایر مولفه‌هاي دیگر مورد بررسی قرار دهند.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.