مشخصات این پایان نامه:
 بررسی عملکرد حافظه­ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 156
نوع فایل: word کد Psy116
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مراکز علمی و دانشگاهی، متخصصان علوم مختلف، مردم عادی و حتی دستگاه های مختلف اجرایی و سیاست گذاری به موجب نیاز خود تعریف خاصی از شهر ارائه می کنند. جغرافی دانان، شهر را منظره ای مصنوعی از خیابان ها، ساختمان ها، دستگاه ها و بناهایی می دانند که زندگی شهری را امکان پذیر می سازد. مورخان شهر را با توجه به قدمت آن تعریف می کنند و از نظر اقتصاد دانان، شهر به جایی اطلاق می شود که معیشت غالب ساکنان آن بر پایه ی کشاورزی نباشد.

جمعیت شناسان نیز تعداد جمعیت یک نقطه را، ملاک شهری آن نقطه می دانند. بنابراین شهر فقط ساختمان نیست بلکه از شکل ها، روحیه ها، افراد، فضاهای سبز، طبیعت و مواد طبیعی تشکیل شده و دارای ساخت های جسمانی، ریخت شناسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی متفاوتی است. بر اساس نتایج مطالعاتی که از اسکن های مغزی متعدد به دست آمده اند، مغز افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، نسبت به مغز افرادی که در مناطق روستایی یا اطراف شهرها زندگی می کنند، عملکرد متفاوتی دارد. دانشمندان دریافته اند دو منطقه از مغز که وظیفه ی تنظیم و متعادل سازی احساسات و اضطراب است، در میان شهرنشینانی که تحت استرس روزانه قرار دارند فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد، رویدادی که می تواند منجر به افزایش میزان ابتلا به مشکلات و بیماری روحی و مغزی در مناطق شهری شود ( برقی و همکاران، 1390).

محل سکونت ( شهر یا روستا ) با مسائل بسیار گسترده و پیچیده ای در ارتباط است. تفاوت در محل سکونت ( شهر یا روستا)، خود می تواند نمایانگر تفاوت های عمیق و متعدد در زمینه های شناختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امکانات رفاهی و آموزشی باشد ( پرویز و همکاران، 1390). در واقع ویژگی های فرهنگی و بوم شناختی متفاوت می تواند موجب رشد متفاوت انواع توانایی های شناختی در افراد شود ( جانسون، مارکسبری و همکاران ، 2001).

با توجه به مطالعات به عمل آمده در این تحقیق، در فصل چهارم یافته های حاصل از پژوهش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. حال در این فصل به دنبال آن هستیم تا نتیجه ی بحث را مورد بررسی قرار دهیم. 5-1- خلاصه نتایج پژوهش مطالعه ی حاضر به منظور بررسی عملکرد حافظه ی بینایی در بین افراد شهری و روستایی با در نظر گرفتن عامل جنسیت است. برای رسیدن به این هدف فرضیاتی مطرح و با استفاده از آزمون T مستقل مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد حافظه ی بینایی و حافظه ی چهره ها در افراد روستایی نسبت به افراد شهری به طور معناداری، کمتر است. هم چنین یافته ها نشانگر برابری زن و مرد در عملکرد حافظه ی بینایی و حافظه ی چهره ها می باشد.

5-2- بحث و نتیجه گیری

هدف از انجام این پژوهش بررسی عملکرد حافظه ی بینایی در بین افراد شهری و روستایی متأثر از جنسیت می باشد. در این پژوهش به دنبال آن بودیم که ببینیم آیا بین عملکرد حافظه ی بینایی در بین افراد شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟ نتایج حاکی از آن است که بین عملکرد حافظه ی بینایی در گروه های شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه شهری می باشد. نتایج مطالعه ی حاضر همسو با پژوهش های بوت و همکاران (2000)، ملو و دلاتوس (2005)، کلینفیلد (2000)، پرویز و شریفی (1390) می باشد.

مطالعات این محققان نشان می دهد که محل اقامت (شهری / روستایی )، پیش بینی کننده ی مهمی برای عملکرد حافظه ی بینایی افراد می باشد. به نظر می رسد در زندگی همه ی انسان ها، مفهوم حافظه-ی بینایی نقش تعیین کننده ای داشته باشد. یکی از مسائلی که می تواند نقش بسزایی در حافظه ی بینایی افراد داشته باشد محل اقامت افراد است. هم چنین نتایج پژوهش غیر همسو با مطالعات لیپینسکی و همکاران (2000)، چامبلر، بک و همکاران (2001) می باشد.

این محققان در مطالعات خود به نحوی نشان داده اند که محل اقامت تأثیری بر عملکرد شناختی افراد ندارد. اسپرلینگ ( 1960)، مخازن حافظه حسی بینایی را تصویری یا شمایلی و حافظه ی شنوایی را پژواکی نامیده است که هر یک ویژگی های خود را دارند و حتی آزمایش ها نشان داده است که در هر یک از حواس مخزن ویژه ای وجود دارد که هر یک ویژگی های خود را دارا هستند ولی با توجه به این که بیشترین اطلاعات از طریق حس شنوایی و بینایی منتقل می شود، به این دو حافظه ی حسی بیشتر پرداخته شده است ( ابراهیمی و همکاران، 1392). در واقع یکی از مهم ترین کانال های حسی که انسان از طریق آن اطلاعات زیادی دریافت می کند و به حافظه ی خود می سپارد، بینایی است. حافظه ی بصری یا بینایی ساز و کاری است که مسئول ادراک دیداری در خزانه تصویری می باشد ( کولتهارت ، 1983).

پس از آن که اطلاعات دریافت شد از این کانال به حافظه سپرده شده و سپس یادآوری می شود که به آن حافظه ی بینایی می گویند این گونه تعاریف از حافظه ی بینایی هم چون روان شناسان قائل به اصل اپی ژنتیک که حافظه را تعامل وراثت و محیط می داند، بیانگر اهمیت محیط در رشد یا تضعیف این نوع حافظه می باشد. در واقع محیط می تواند رشد حافظه را تسریع بخشد یا مانع آن شود. بنابراین افرادی که در محیط های دارای فقر اقتصادی، فرهنگی و کمبود امکانات برای یادگیری زندگی می کنند، اغلب عملکرد یادگیری پایین تری دارند و در کارکردهای حافظه نقص قابل توجهی نشان می دهند ( وانگ، کلین و همکاران ، 2000).

از طرفی استرن (2009) با ارائه ی مدل فعال شناختی معتقد است که محیط و فعالیت های پهنه-ی زندگی بر فرایند نورونی و ساختار سیناپس ها تأثیر می گذارد به گونه ای که محیط غنی و متحرک این سیستم ها را کارآمدتر می کند. چنین مدلی از فعالیت مغزی را می توان برای محل اقامت نیز پیشنهاد نمود: هر چه محل زندگی در معرض تغییرات مداوم باشد و هم چنین پر از رخدادهای متفاوت باشند، فعالیت های شناختی مغزی از پتانسیل بیشتری برخوردار خواهند شد و توانایی حافظه و سرعت رشد حافظه بیشتر خواهد شد و هر چه محل اقامت تغییر ناپذیر و تکراری بوده، احتمال نقص شناختی بیشتر خواهد بود ( آندل، 2005، بوسما، 2003، سیناگ – مانوکس، 2003).

هم چنین یافته مطالعه ی حاضر نشان داد که بین عملکرد حافظه ی چهره ها در گروه های شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود دارد و افراد شهری در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان دادند. روان شناسان تأیید می کنند که روابط اجتماعی در رشد شناختی و اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است. روابط فرد با دیگران مستلزم بازشناسی افراد آشنا به عنوان افرادی خاص می باشد، شناختی که عمدتاً از طریق چهره ی آن ها صورت می گیرد.

در واقع مطالعه ی بازشناسی چهره به عنوان الگویی از رشد مهارت های ادراکی مطرح است و یافته های مربوط به بازشناسی چهره به دانش موجود در زمینه ی مهارت های ادراکی کمک می کند. چهره ها مهم ترین محرک های بصری را برای انواع رفتارهای انسانی فراهم می کنند. از طریق چهره، هویت و هیجانات افراد و نیز سن و جنسیت آن ها درک می شود. لذا رشد و توانایی برای خواندن چهره ها و شناسایی افراد بر اساس چهره، به عنوان مهارتی شناختی، جنبه‌ای اساسی از رشد شناختی و اجتماعی تلقی می گردد ( کمبل و تاک، 1995).

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.