مشخصات این پایان نامه:
 
در این تحقیق، رابطه بین هوش معنوی مادر و نیز رضایت زناشویی مادر با انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، روش همبستگی است
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 130
نوع فایل: word کد Psy153
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

در این فصل سعی بر آن بوده است که آنچه در فصل چهارم بدست آمده با نظریه‌ها و یافته‌های پیشین (که در فصل دوم به آنها اشاره شد) ترکیب شود و مورد بحث قرار گیرد. فصل حاضر از سه قسمت مجزا از هم تشکیل شده است: الف) بحث راجع به فرضیه‌های پژوهش، هماهنگی و ناهماهنگی نتایج مطالعات حاضر با دیگر پژوهش‌ها ب) محدودیت‌ها ج) پیشنهادها. در این تحقیق، رابطه بین هوش معنوی مادر و نیز رضایت زناشویی مادر با انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، روش همبستگی است و جامعه آماری آن كلية دختران دبیرستانی منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران و مادران این دانش آموزان می‌باشند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل هستند می‌باشد‌؛ که بر اساس موضوع تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفي خوشه‌اي چند مرحله‌اي انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسش نامه‌های انگیزش تحصیلی والرند، هوش معنوی عبداله‌زاده و رضایت زناشویی انریچ است. نتایج نشان داده که فرضیه اول، یعنی رابطه بین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با هوش معنوی مادر رابطه معنی‌داری نیست؛ و فرضیه دوم، یعنی رابطه بین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با رضایت زناشویی مادر رابطه معنی‌داری است.

5-1 بحث در چهار چوب فرضیه پژوهش

فرضیه اول: بین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با هوش معنوی مادر رابطه وجود دارد. نتايج پژوهش حاضر نشان مي‌دهد كه بين نمرات انگیزش درونی (r=0/198) دانش‌آموزان با هوش معنوی مادران ارتباط مستقیم و معنی‌داری (05/0 P≤) وجود دارد همچنین بین بی‌انگیزشی تحصیلی (r=-0/287) دانش‌آموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معکوس و معنی‌داری وجود دارد (01/0 P≤ ). به عبارتی با افزایش نمرات هوش معنوی مادران، نمرات انگیزش درونی دانش‌آموزان نیز افزایش می‌یابد و بالعکس.

همچنین با افزایش نمرات هوش معنوی مادران، نمرات بی‌انگیزشی تحصیلی دانش‌آموزان کاهش می‌یابد و بالعکس. اما بین انگیزش بیرونی دانش‌آموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد. یافته‌های این پژوهش با یافته‌های پژوهش‌های باقری، نمازیان و امیری(1391)، رئیسی، احمری طهران، حیدری، جعفربگلم و عابدینی(1392) و داودی(1391) همسویی دارد..لازم به ذکر است که بگوییم، رفتاری که به طور درونی برانگیخته می شود مطلوبتر از رفتاری است که به طور بیرونی برانگیخته می‌شود. عمدتا در محیط‌های آموزشی که تقویت بیرونی دائمی نیست، وضعیت تحصیلی ضعیف خواهد شد؛ به عبارتی اگر یادگیری به عنوان فعالیتی درک شود که برای به‌دست آوردن پاداش و اجتناب از تنبیه انجام شود، دلیلی وجود ندارد که وقتی پاداش‌های قابل دسترس و تهدید به تنبیه وجود ندارد، کاری انجام شود.

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند، دانش‌آموزانی که برای انجام تکلیف به طور درونی برانگیخته می‌شوند نسبت به دانش‌آموزانی که برای پاداش‌های بیرونی کار می‌کنند، درک مفهومی بیشتری از مواد را توسعه می‌دهند. در واقع این فرضیه دلالت بر آن دارد که دانش‎آموزان از درون توسط هوش معنوی و مفهومی مادر که موضوعات عمیق هستی و زندگی را قرار می‌دهد برانگیخته شده و مادران با هوش معنوی بالاتر بر انگیزه درونی فرزندان که انگیزه‌ای بی‌واسطه و خود جوش است تاثیر مطلوب‌تری می‌گذارند.

فرضیه دوم: بین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با رضایت زناشویی مادر رابطه وجود دارد. نتايج پژوهش حاضر نشان مي‌دهد كه بين نمرات انگیزش درونی (r=0/309) و انگیزش بیرونی (r=0/307) دانش آموزان با رضایت زناشوئی مادران ارتباط مستقیم و معنی‌داری (01/0 P≤) وجود دارد همچنین بین بی‌انگیزشی (r=-0/427) دانش‌آموزان با رضایت زناشوئی مادران ارتباط معکوس و معنی‌داری وجود دارد (01/0 P≤ ). به عبارتی با افزایش نمرات رضایت زناشوئی مادران، نمرات انگیزش درونی و انگیزش بیرونی دانش‌آموزان نیز افزایش می یابد و بالعکس. همچنین با افزایش نمرات رضایت زناشوئی مادران، نمرات بی انگیزشی تحصیلی دانش‌آموزان کاهش می‌یابد و بالعکس.

یافته‌های این پژوهش با یافته‌های پژوهش‌های محسنی کوچ اصفهانی(1376)، محبی نورالدین وند(1390)، مک فارلین(2005) ، رضایی، احدی، پاشا‌شریفی و کریمی(1386)، بحرانی(1384)، واتر و همکاران(2005)، هانترز(2004)، کاوسیان ، فراهانی، کدیور، هومن، شهر آرای و فرزاد( (1386)، دارابی(1380) ، هاشمی و همتی(1390)، خوانساری(1375)، آتش روز و همکاران( 1384)، دورن بوش(2001) مک فادلین(2005)، رضایی و همکاران(1386)، وبستر، استراتون، هربرت و مارتین( 1994)، خادمی( 1391)، اورث گوم و همکاران(2000)، اریکالین(2002)، گوستافون و همکاران(2008)، مطهری ، احمدی، سلیمانی و بهزاد پور(1392)، سترمن و میشل(1995)، کاشف نیا(1383) ، باهارادین و همکاران(1988)، همسویی دارد.

در واقع این فرضیه بر آن دلالت دارد که رضایت زناشویی مادر باعث خودجوشی او در زندگی زوجی و در نتیجه ایجاد محرک‌های انگیزش قوی و محکم‌تری برای فرزندان دانش‌آموز می‌گردد. طبیعی است که مادران با رضایت زناشویی بالاتر تاثیرات مطلوب و مثبت‌تری بر دیدگاه دانش‌آموزان و فرزندان خود نسبت به فضای زندگی خویش گذاشته و نهایتا باعث می‌شوند که فرزندان جهت نیل به اهداف خود از جمله اهداف تحصیلی از درون و بیرون بیشتر تحریک گردند.

فرضیه سوال پژوهش: سهم هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان چقدر است؟ نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که تنها رضایت زناشوئی مادران با ضریب تبیین (27/0) در پیش‌بینی انگیزش‌درونی دانش‌آموزان و با ضریب تبیین (28/0) در پیش‌بینی انگیزش بیرونی دانش‌آموزان وهمچنین با ضریب تبیین (37/0) در پیش‌بینی بی‌انگیزشی دانش‌آموزان موثر است.

در این پژوهش هوش معنوی مادر در رگرسیون حذف گردیده ؛ بنابراین هوش معنوی نمی‌تواند انگیزش تحصیلی را پیش‌بینی کند اما تحقیقات پیشین نشان داده است که هوش معنوی منجر به افزایش رضایت زناشویی می‌شود(قاسمی‌جوبنه،1392؛گل محمدیان،‌؛1392ساتکین، 1391؛ رحیم‌پور، صالحی، حسینیان و عباسیان،1390). به نظر می‌رسد که افزایش هوش معنوی مادران می‌تواند با افزایش رضایت زناشویی ، تاثیر غیر‌مستقیم بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد. 5-2 محدودیت پژوهش - محدود بودن جامعه آماری از نظر حیطه مکانی( جغرافیایی) و سن و جنسیت - این احتمال که زیاد بودن پرسش نامه‌ها می‌تواند باعث خستگی و عدم دقت آزمودنی‌ها در پاسخ دادن به سوالات پرسش‌نامه می‌باشد.

- از آنجا که در این پژوهش امکان کنترل تمامی متغیرهای مداخله‌گر وجود نداشته، لذا تعمیم نتایج باید با احتیاط صورت پذیرد. - این پژوهش محدود به دانش‌آموزان دختر بوده و در تعمیم آن به سایر افراد بهتر است با احتیاط بیشتری عمل گردد.

5 -3پيشنهادهای پژوهش

در اين مبحث، با توجه به يافته‌هاي تحقيق، پيشنهادهاي اصولي در راستاي پيشنهاد به پژوهشگران بعدي وهمچنين پيشنهادات کاربردی جهت استفاده در تحقيقات آينده ارائه مي‌گردد:

پیشنهادهای پژوهشی

- پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با هوش معنوی و رضایت زناشویی پدر

- پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر در دوره‌های تحصیلی دیگر

- شناسایی عوامل رشد و ارتقا هوش معنوی در والدین و تاثیر آن بر فرزندان

- استفاده از سایر ابزارهای سنجش، مانند مصاحبه‌ها و سایر پرسش‌نامه‌ها

- نقش عوامل مختلف( نهادهای مذهبی، مدرسه، وراثت، فرهنگ اجتماعی و عوامل شخصیتی) ، در بالا‌بردن انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان

- بررسی هوش معنوی با پرسش‌نامه‌های دیگر، با موقعیت مکانی و سنی و جنسیتی

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.