مشخصات این پایان نامه:
 

 رابطه استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده  با فرسودگی هیجانی پرستاران شاغل در بیمارستان دولتی استان هرمزگان

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 154
نوع فایل: word کد Psy194
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه این فصل از پژوهش مربوط به بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های تحقیق است. براین اساس در این فصل فرضیه ها شامل 8 مدل رگرسیون بود که درفرضیه هشتم ترکیب متغیر های پیش بین مورد تحلیل قرار گرفت .لذا در تبیین نتایج فقط با توجه به فرضیه کلی ارائه می شود.

در آخر نیز محدودیت ها و پیشنهادات تحقیق ارائه شده است.

5-2) یافته های تحقیق

5-2-1) یافته های مربوط به بررسی فرضیه های تحقیق

فرضیه اول: مولفه های تعهدسازمانی می تواند فراوانی فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. فرضیه پنجم: مولفه های تعهدسازمانی می تواند شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. یافته ها در فرضیه اول و پنجم تحقیق نشان داد که بین تعهدسازمانی و فراوانی و شدت فرسودگی هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که 20 درصد از واریانس متغیر ملاک فراوانی و 27درصد از واریانس متغیر ملاک شدت فرسودگی هیجانی را تعیین کرده است.

یافته ها در واقع حاکی از آن بود که تعهدسازمانی پرستاران با فرسودگی هیجانی آنان ارتباط تنگاتنگی دارد و هر چه پرستاران تعهدسازمانی بالاتری داشته باشند. فرسودگی هیجانی آنان نیز بیشتر است. نتایج حاصل از این پژوهش با مطالعات می یر و همکاران (1993) همخوانی دارد.

به این نتایج دست یافتند که تعهد سازمانی برای کارکنان مفید است و به انگیزش و خشنودی متصل است و می تواند به پاداشت هایی چون ارتقاء و افزایش حقوق منجر گردد.با این وجود ،تعهد سازمانی بالا می تواند به وسیله محدود کردن تحرک کارکنان و احساس آزادی آنها برای تغییر شغل ،پیامد های منفی در پی داشته باشد و نیز میتواند از فرصت های رشد و پیشرفت فردی جلوگیری نماید.تعهد به ارزش های سازمانی می تواند سبب خاموشی خلاقیت کارکنان و منجر به مقاومت در برابر تغییر گردد.هنگامی که کارکنان مقدار زیادی از انرژی خود را به خاطر نیازهای سازمان صرف می کنند ، ممکن است به زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها آسیب وارد گردد و در آنها فرسودگی ایجاد نماید.

فرضیه دوم :مولفه های تفکر سازنده می توتند فراوانی فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. فرضیه ششم: مولفه های تفکر سازنده می تواند شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. یافته ها در فرضیه دوم و ششم نشان داد که مولفه های تفکر سازنده فرسودگی هیجانی پرستاران را پیش بینی می کنند تحلیل رگرسیون نشان داد که 8 درصد از واریانس متغیر ملاک فراوانی و27 درصد از واریانس متغیر ملاک شدت فرسودگی هیجانی را تعیین کرده است، این یافته ها با نتایج تحقیقات اسپتاین و مایر(1989). همخوانی دارد.

به این نتایج رسیدند که مطالعه مقیاس های تفکر سازنده شاخص هایی را در مورد تفاوت بین افراد با تفکر سازنده و افراد با تفکر محزب نشان می دهد تفاوت اصلی هنگام دریافت پیامدهای منفی رخ می دهد، هر دو گروه خواهان نتایج مثبت اند اما افراد با تفکر مخرب، بعد از دریافت پیامد منفی، بیشتر گرایش به تعمیم دهی بیش از حد نسبت به خود دارند عزت نفس آنها کاهش می یابد احساس افسردگی و نسبت به عملکرد آتی خود احساس درماندگی می کنند این فرد از خستگی عاطفی و هیجانی رنج می برد . فرضیه سوم:مولفه های استرس شغلی می تواند فراوانی فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. فرضیه هفتم: مولفه های استرس شغلی می تواند شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی نماید. یافته ها در فرضیه سوم و هفتم نشان داد که مولفه های استرس شغلی فرسودگی هیجانی پرستاران را پیش بینی می کنند. تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 48 درصد از واریانس متغیر ملاک فراوانی و 73 درصد از واریانس متغیر ملاک شدت فرسودگی هیجانی در پرستاران را تعیین کرده است. این یافته ها با نتایج تحقیقات پارکر ، کولایک ، 1995؛ کلارک ، گوتز ، 1996؛ سیاگو ، 1996همخوانی دارد.

که به این نتایج دست یافتند که استرس شغلی می تواند منجر به فرسودگی در پرستاران گردد که بر اثر آن قوای فیزیکی و هیجانی فرد تحلیل رفته و موجب بروز نگرش ها و پاسخ های منفی فرد نسبت به خود و سایرین می گردد . فرضیه چهارم:مولفه های استرس شغلی، تعهدسازمانی و تفکر سازنده بطور ترکیبی می توانند فراوانی فرسودگی هیجانی را پیش بینی نمایند. فرضیه هشتم:مولفه های استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده بطور ترکیبی می توانند شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی نمایند. یافته ها در فرضیه چهارم و هشتم بیان می دارد که مولفه های استرس شغلی، تعهدسازمانی و تفکر سازنده به طور ترکیبی فرسودگی هیجانی پرستاران را پیش بینی می کنند. تحلیل رگرسیون نشان داد49 درصد از واریانس متغیر ملاک فراوانی و 79 درصد از واریانس متغیر ملاک شدت فرسودگی هیجانی در پرستاران را پیش بینی می نمایند.

این نتایج با تحقیق اسمعیل طلایی(1379).همخوانی دارد.به این نتایج دست یافت افرادی که استرس کمتری دارند بیشتر از شغل خود راضی هستند و تعهدسازمانی بیشتری دارند و همچنین کمتر دچار فرسودگی می شوند تعهد و رضایت از شغل باعث می شود که فرد،سازمان، همکاران و شغل خود را بیشتر دوست بدارند و بیشتر با مشکلات کنار بیاید و تحملش در مقابل مشکلات بیشتر شود و در نتیجه کمتر دچار استرس و فرسودگی شغلی گردد. 5-3) بحث و نتیجه گیری کلی این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرسودگی هیجانی با استرس شغلی ، تعهدسازمانی و تفکر سازنده پرستاران است. نتایج تحلیل رگرسیون در این پژوهش نشان میدهد که بین فرسودگی هیجانی با استرس شغلی، تعهدسازمانی و تفکر سازنده پرستاران رابطه معناداری وجود دارد.یافته ها در فرضیه هشتم تحقیق نشان داد که مولفه های تقاضا و کنترل ،تعهد عاطفی و نگرش به خود بطور مثبت و معنا داری و مولفه های حمایت و نگرش بطور منفی و معنا داری فرسودگی هیجانی را پیش بینی می کند.

در تحقیق حاظر با توجه به اینکه مولفه های تقاضا و کنترل بگور مثبت و معنا داری فرسودگی هیجانی را پیش بینی می کنندبنابر این هرچه تقاضای شغلی در پرستاران بالاتر باشد در صورتی که احساس شایستگی کنند علاوه بر محدودیت های زمانی و درخواست ها ، کار خود را به درستی انجام میدهند و توانایی تصمیم گیری و فرصت اعمال کنترل بر روی کارها در آنها افزایش می یابد.چنانچه تقاضای شغلی فراتراز دانش و مهارت و توانایی پرستاران باشد دچار استرس و فرسودگی هیجانی میشوند .بنابراین تقاضای بالا و داشتن کنترل پایین باعث تحمیل فشار زیادی بر پرستاران شده و سلامت روان آنها را به خطر می اندازد.همچنین یافته ها در تحقیق حاظر نشان میدهد تعهد عاطفی افراطی در پرستاران میتواند سبب فرسودگی هیجانی در پرستاران شود . تعهد عاطفی افراطی در پرستاران به وسیله محدود کردن تحرک کارکنان و احساس آزادی آن ها برای تغییر شغل ، پیامدهای منفی در پی داشته باشد و نیز میتواند از فرصت های رشد و پیشرفت فرد جلوگیری نمایید و سبب خاموشی خلاقیت و منجر به مقاومت در برابر تغییر گردد و فرسودگی هیجانی را در آن ها ایجاد نماید.بنابر این تعهد عاطفی بالا رابطه مثبتی در ایجاد فرسودگی هیجانی پرستاران دارد.

بعلاوه نتایج تحقیق نشان میدهد هر چه پرستاران شناخت منفی نسبت به خود و آینده داشته باشند و خود را افرادی بی ارزش ، ناتوان و ناخوشایند توصیف کنند و افکار منفی نسبت به دنیا داشته باشند و باور داشته باشند موقعیت ها دست نایافتنی است و به اهدافشان نمی رسند این افکار بدبینانه در باره خود ، فرصت ها و چشم اندازه های آینده می تواند ادراک آینده فرد را به صورت غم افزا ، نا امید کننده ،بسیار سخت ، بی فایده و ناکام کننده جلوه دهد پرستارانی که دید منفی نسبت به خود و آینده دارند از مهارت شخصی ضعیف ، عزت نفس کم برخوردارند و احساس نا امیدی و شکست در کارها و فرسودگی میکنند همچنین در این تحقیق با توجه به نقش مولفه حمایت در ایجاد فرسودگی هیجانی ، محیط های کاری توام با حمایت ، مهم ترین عامل ایجاد رضایت شغلی در پرستاران است پرستارانی که باید به حمایت از بیماران بپردازند خود نیازمند حمایت هستند تا با دریافت حمایت های لازم سلامت جسم و روح داشته باشند تا بتوانند استرس های شغلی را مدیریت کنند واز بروز پدیده افسردگی پیشگیری نمایند.بنابراین همانگونه که در جدول 13-14 مشاهده میشود این مدل فرضیه هشتم را تایید می نماید.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.