پروپوزال روش تحقیق همراه با پنج فصل

مشخصات پروپوزال روش تحقیق و پروژه:
عنوان پروپوزال و پایان نامه : مقایسه شیوه‌های فرزندپروری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار
قسمت های یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات پروپوزال: 27 صفحه
تعداد صفحات پنج فصل کامل پروژه سمینار با فهرست و پرسشنامه ها و منابع فارسی و لاتین : 140 صفحه


در زمینه سبب شناسی بزهکاری می توان به عوامل خانوادگی اشاره کرد. چنانکه در تحقیق خویی نژاد و رجایی که با بررسی ۱۷۳ نفر دختر و پسر دبیرستانی صورت گرفت، به ابزار تحقيق از طريق پرسشنامه پژوهش گر ساخته به کار برده شد، مشخص گردید که عوامل خانوادگی نقش عمده ای را در بروز بزهکاری نوجوانان و به خصوص نوجوانان دختر دارند. از طریق مدل تحلیل مسیر مشخص شد که تعارض دختر با مادر، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بروز بزهکاری دختران نوجوان است.

کین، لانگر و ماسن در سال ۲۰۰۳ از خشونت در ارتباط با بزهکاری جوانان بحث کرده و بعدها با آگاهی بیشتر به این نتیجه رسیدند که بزهکاری، با والدین دارای رفتار خشونت آمیز با ناتوانی در ایجاد اهداف مشترک و انجام خانوادگی همبستگی دارد. آنها همچنین متوجه شدند که کودکان دارای والدین رفتار طردآمیز و غفلت، به احتمال قوی بیش از کودکان دیگر درگیر رفتارهای برون گرایی و پرخاشگری هستند. این کودکان انواع رفتارهای دفاعی از جمله رجعت، مکیدن شست، شب ادراری، رفتار اتکایی، لکنت و اختلالات روان تنی را هم به نمایش می گذارند.

تحقیقی به صورت مقاله تحت عنوان «پیشگیری و درمان» مسائل رفتاری توسط شولت و همکاران در سال ۲۰۰۲ صورت گرفته است که در آن یک پرسشنامه با ۱۳ مقیاس بر روی یک نمونه ی تصادفی از ۱۵۰ نوجوان بزهکار اجرا گردید. در این تحقیق با استفاده از تحلیل عوامل، روابط مقیاس ها بررسی شده و یک تحلیل مسیر صورت گرفته است. یکی از نتایج جالب این تحقیق که ارتباط خوبی با موضوع تحقیق حاضر دارد، این است که مهم ترین عامل مسائل رفتارهای داخلی را که منجر به مشکلات خارجی می شود، شخصیت نوجوان می داند. یعنی منبع درونی و روند اختلال آمیز شخصیت نه به صورت اتفاقی و با منبع بیرونی مشکلات مالی در روابط والدین با نوجوانان تأثیر می گذارد.

در خانواده هایی که دچار کمبود مالی هستند، حضور سرپرست خانواده در جمع خانوادگی کمتر می شود و تماس با افراد به حداقل می رسد. افراد خانواده در وضعیت خسته یکدیگر را ملاقات می کنند. فشار و خستگی، حوصله ی افراد و تحمل عقاید یکدیگر را کم می کند و درگیری ها و مشاجرات را دامن می زند (احمدی، ۱۳۸۰). تحقیقی که در مورد علل فرار دختران در سال ۱۳۸۱ در شهر شیراز انجام گرفته، نشان دهنده ی این است که رابطه مستقیمی بین فقر اقتصادی و فرار دختران از خانواده هاست (کاووسی، ۱۳۸۱).

والدین فقیر نزد فرزندان اعتبار و شخصیت خود را از دست می دهند. در نتیجه تسلط و نظارت آنان بر اعضای خانواده کاهش می یابد که این امر باعث ایجاد شرایط و زمینه انحراف است. وضعیت اقتصادی پایین والدین نیز محدودیت هایی را برای فرزندان به وجود می آورد که این نیز معقول نیست. وضعیت اقتصادی پایین باعث بی نظمی اقتصادی در خانواده می شود که به دنبال آن فقر فرهنگی به وجود می آید. افسردگی، عصبیت، انزواجویی، احساس حقارت، خراب کاری، انتقام گیری، را مرتکب می شوند. هر دختر فراری ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، به طوری که اگر تمام اعمال ظاهری او با دیگران مشابه باشد، لااقل صحبت با شیوه ی عمل او اصالت خاص خود را دارد (به نقل از نجفی زند، ۱۳۷۶).

صمدی راد (۱۳۸۱) در پژوهشی تحت عنوان بررسی عوامل اجتماعی و خانوادگی مؤثر بر فرار دختران از خانه در تهران دریافت که ۵۲ درصد از مجموع (۵۰ نفر) دختران فراری قبلا در تهران ساکن بوده، در زمان فرار ترک تحصیل کرده و مجرد بوده اند. ۲۵ درصد از آنان سابقه ی فرار قبلی داشته و قبلا توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی ارجاع داده شده بودند. دختران در علل ترک منزل اختلاف و کتک کاری با اعضای خانواده را در ردیف اول عوامل مؤثر بر فرار و تأثیر دوست، مشکل با ناپدری و نامادری و ازدواج اجباری را در ردیف دوم مطرح کرده اند.

همچنین نتایج این پژوهش در مقایسه دو گروه دختران فراری و غیر فراری (که ۵۰ نفر از دختران ۲ دبیرستان مناطق ۱۹ و ۲۰ تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند حاکی از این است که وجود ناپدری و نامادری، فرزندان زیاد در خانواده، فقدان یکی از والدین به دلیل طلاق یا فوت، وجود افراد معتاد در خانواده، کم توجهی خانواده نسبت به آنها، اختلاف در بین اعضای خانواده، تهدید به اخراج، احساس بی ارزشی، شنیدن فحش و ناسزا بر فرار دختران مؤثر بوده است.

با توجه به تحقیق معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران (۱۳۸۱) می توان عنوان نمود که دختران فراری از مشکلات روان شناختی بی شماری رنج کشیده اند و یکی از علت های فرار از خانه، درگیری با افراد خانواده می باشد. اینگونه کشمکش ها باعث می شود تا دختران فراری از سطح بهداشت روانی پایین تری برخوردار باشند و به خدمات مشاوره نیاز دارند. بنابراین، می توان عنوان نمود که دختران فراری به عنوان اقشاری محسوب می شوند که دارای مشکلات خانوادگی بوده و این مشکلات باعث می شود تا آنها اختلالات شخصیتی بیشتری را تجربه کنند. اغلب مطالعات و برنامه ها با هدف مواجهه با بزهکاری نوجوانی، معطوف و متمرکز بر متخلفان جوان است. اما مسأله فقط این نیست که نحوه ی ارتکاب به جرم یک متخلف چگونه است، بلکه مسأله این است که چگونه ایک نوجوان به یک قربانی تبدیل می شود.

پیمایش اداره مشاوره ی جنایی لیگ هوارد بر روی ۱۱۰۰ دانش آموز ۱۱ تا ۱۵ ساله در مدارس انگلستان نشان داد که ۹۶ درصد نوجوانان قربانیان جرم هستند. در آلمان سالانه ۹۶۲۰۰ دانش آموز در سراسر کشور به واسطه ی خشونت در مدارس آسیب می بینند. این واقعیت که کودکان و نوجوانان نسبت به دیگر گروه های اجتماعی بیشتر قربانی می شوند، خطر ویژه ای است. در پیمایشی که یونیسف بر روی ۳۰۳۰ کودک در سال ۱۹۹۵ در رواندا انجام داد، حدود ۸۰ درصد کودکان، یکی از اعضای درجه اول خانواده را از دست داده بودند و بیش از ۳۰ درصد آنها شاهد قتل اعضای خانواده خود بودند.

بنابراین، با توجه به ارقام فوق می توان بزهکاری در نوجوانان را به عنوان یک پدیده ی جهانشمول در نظر گرفت که باید از رویکردهای متفاوت به آنها تأکید نموده و بتوان راهکارهای آموزشی، پژوهشی و توانبخشی مناسبی را اتخاذ کرد. از این رو، ضروری است تا در در آغاز به تعریف بزهکاری و یا انحراف از هنجارهای اجتماعی پرداخته و پس از آن رویکردهای تجربی و نظری را به بزهکاری در نظر گرفته و در نهایت تأکید ویژه ای را بر روی بزهکاری نوجوانان معطوف نمود تا از این طریق شناخت کامل تری نسبت به فرار دختران از منزل به دست آید.


بعد از پرداخت ، پروپوزال به همراه پنج فصل پایان نامه همین پروپوزال بلافاصله قابل دانلود است.


کد فایل: zp246


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.