معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان، متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
24 صفحه
کد:
652 mb


بخشی از متن:

معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان، متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند. بنابراین، تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانه در این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،1384). تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،2005). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخص می شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطراب می شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن ،2003).


نمونه پیشینه:

در پژوهشی که به منظور برسی تمایز یافتگی و اضطراب در 334 نفر از نوجوانان 12 – 13 ساله (192 دختر و 142 پسر) در دانشگاه هیفا در اسرائیل انجام شد ، به این نتیجه رسیدند که تمایز یافتگی خانواده خصوصا روابط نوجوانان با مادرانشان بطور منفی در ارتباط با سطوحی از اضطراب امتحان ، اضطراب صفت و به طور مثبت در ارتباط با عملکرد شناختی آنها بود. همه خرده مقیاس های تمایز یافتگی خصوصا واکنش عاطفی و مواضع شخصی ، بطور منفی در ارتباط با هر دو نوع اضطراب بود. نتایج نشان داد که تمایز یافتگی ، یک ساختار اساسی برای نوجوانان است و نوجوانان کمتر تمایز یافته در خطر سطوح بالایی از اضطراب و سطوح پایینی از عملکرد شناختی هستند برای درمان نوجوانان مضطرب لازم است تا مشکلات ممکن در فردی سازی و تمایز یافتگی از خانواده های اصلیشان در نظر گرفته شود(پاپکو ، 2004).


نمونه منبع:

اسکیان پرستو (1384) بررسی سایکو دوام بر افزایش تمایزیافتگی خرد از خانواده اصلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستان منطقه 5 تهران کارشناسی ارشد تربیت معلم.