مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 29 صفحه
نوع فایل: word کد Mb543
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمت هایی مساوی می شود که به هر یک از این قسمت ها، یک سهم گفته می شود. معمولاً قیمت اسمی سهام در ایران 1000 ریال است. هر فرد پس از خرید سهام مالک جزئی از دارایی شرکت می شود(يورسيو و همكاران، 2010).

ب) سهام عادی 1- سهام عادی، سهامی است که شرکت ها عرضه می کنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت می شوند. دارنده سهام عادی هر زمان که بخواهد می تواند سهام خود را بفروشد(وانگ و جين ، 2011).

2- كسي كه سهام عادي شركتي را مي‌خرد حق مالكيت در آن شركت را به دست مي‌آورد. او در درآمدها و سود شركت سهيم مي‌شود. اگر ميزان درآمد و سود شركت به مبلغ حائز اهميتي نرسد و اگر زيان دهي شركت ادامه يابد، دارنده سهام عادي زيان خواهد كرد. اين مطلب اهميت زيادي دارد و بايد آن را درك كرد. در مورد درآمد و سوددهي سهام عادي هيچ‌گونه تضميني داده نميشود و صاحب اين سهام ممكن است سود بالايي ببرد يا زيان سنگيني بكند (هاشمی و همکاران، 1390).

مفاهیم مرتبط با سهام عادی برخی از رایجترین مفاهیم مربوط به سهام عادی که باید صاحبان و متقاضیان این نوع سهام بدانند، به شرح زیر است:

حق مالكيت كسي كه سهام عادي شركتي را مي‌خرد برگهاي سهام كه نشان دهنده مالكيت در شركت است، به او تحويل داده مي‌شود. او مي‌تواند اين سهام را به راحتي به ديگري منتقل كند. انتقال اين سهام از طريق پشت نويسي اوراق و انتقال آن به نام خريدار جديد صورت مي‌گيرد. در بعضي از كشورها، افراد به منظور سهولت نقل و انتقال و دريافت سود سالانه، سهام خود را به نام مؤسسه كارگزاري خريداري مي‌كنند و در اين صورت تمام مراحل مربوط به نقل و انتقال و دريافت برگه سهام، سود سهام و غيره را مؤسسه كارگزاري انجام مي‌دهد.

سررسيد سهام عادي سررسيد سهام عادي محدود به عمر شركت است. ولي چون شركتها براي مدت نامحدود تشكيل مي‌شوند مي‌توان گفت كه سهام عادي سررسيد ندارند. از ديدگاه سرمايه‌گذاري، مردم مي‌توانند در هر زمان، سهام عادي را خريد و فروش كنند. كسي كه اين اوراق را مي‌خرد، ميزان بازده و سود دوره سرمايه‌گذاري را در نظر دارد. سرمايه‌گذاران به سودهاي آينده و افزايش قيمت سهام عادي توجه زيادي مي‌كنند.

ميزان بازده را بايد با توجه به يك زمان مشخص در آينده حساب كرد. اگر كسي در اين انديشه باشد كه سهام را براي هميشه نگه دارد، در آن صورت بايد سودهاي آينده سهام را با قيمت كنوني آن مقايسه كند. ولي گاهي قيمت بازار سهام بيشتر از ارزش ذاتي آن مي‌شود. در اين صورت بهتر است اين سهام را بفروشيم. بنابراين، برآورد يا تعيين ارزش سهام فرآيند دائمي و هميشگي است (کردستانی و مجدی، 1386).