مشخصات:
موضوع پروپوزال: بررسی رابطه اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان پسر و دختردر مقطع تحصیلی متوسطه دوم به مدرسه در شهر بندرعباس
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: آموزش پروپوزال و پایان نامه نویسی نویسی ، الگوی پایان نامه و پروپوزال نویسی قابل استفاده برای اساتید درس روش تحقیق، آشنایی با منابع آموزشی، آشنایی با اصول تحقیق وپروپوزال نویسی و....

کیفیت : درجه عالی

تعداد صفحه: 25 صفحه
نوع فایل: word شماره 103
برای دانلود این نمونه پروپوزال به ادامه مطلب بروید...

قسمت هایی از این پروپوزال :

پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی است که به شیوه ای پیمایشی اطلاعات جمع آوری شده است.معمولا تحقیق پیمایشی به منظور کشف واقعیتهای موجود یا آن چه که هست انجام می شود.به عبارت دیگر، این روش پژوهش به منظور توصیف یک جامعه تحقیقی در زمینه توزیع یک پدیده معین انجام می شود(دلاور،1385).

تحقيق زمينه يابي يا پيمايشي روشي براي بررسي ماهيت ويژگيها وادراك هاي شخصي (نگرشها- باورداشتهاو عقايد ) مردم از طريق تجزيه وتحليل پاسخ به پرسشهايي است كه تدوين شده اند(پاشا شريفي،1386).

در اين گونه تحقيقات هدف از انجام پژوهش ،توصيف عيني واقعي ومنظم خصوصيات يك موقعيت يايك موضوع مي باشد؛ به عبارت ديگر پژوهشگر در اينگونه تحقيقات سعي مي كند تا "آنچه هست" را بدون هيچگونه دخالت يا استنتاج ذهنی گزارش دهد(نراقي،1376).

به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری رامی توان با توجه به دو ملاک الف) هدف تحقیق ب) نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد (سرمد و بازرگان 1387).

بر این اساس هدف پژوهش حاضر کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی(غیر آزمایشی) از نوع همبستگی می باشدکه در آن رابطه ی میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد. روش همبستگی بدین معناست که پژوهشگر با حداقل دو متغیر سروکار دارد و علاقمند است که رابطه بین آن ها را مورد بررسی قرار دهد. شیوه همبستگی نشان می دهد که تغییر در یک متغیر، تا چه اندازه به تغییر در متغیر دیگر بستگی دارد.

بررسی های همبستگی با تعیین رابطه های موجود بین متغیرها سروکار دارد. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیرها، شاخص های مناسبی اختیار می شود. این شاخص ها در فصل تحلیل داده ها تشریح شده است. با توجه به توضیحات فوق در این پژوهش به بررسی رابطه بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق به مدرسه در بین نوجوانان دبیرستانی شهر بندرعباس پرداخته شد.

در اين پژوهش، اضطراب و استرس اجتماعی به عنوان متغيرهای پيش بين، و احساس تعلق به مدرسه به عنوان متغير ملاک در نظر گرفته شدند. جامعه آماری و حجم نمونه جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بندرعباس در سال تحصیلی 94-93 بود.

روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. ابتدا از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر بندرعباس هر ناحیه چهار مدرسه (دو مدرسه دخترانه دو مدرسه پسرانه) انتخاب شدند که جماً شامل هشت مدرسه شد. سپس به مدارس مراجعه شد و پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. روش برآورد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران صورت گرفت که در ذیل ارائه شده است. با توجه اطلاعات دریافتی از ادارات ناحیه یک دو شهر بندرعباس کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بندرعباس در مجموع 7800 هستند.

که با استفاده از فرمول کوکران در فوق حجم نمونه 277 نفر محاسبه گردید. با توجه با احتمال افت نمونه 320 پرسشنامه توزیع گردید که از مجموع 300 پرسشنامه که به صورت صحیح تکمیل شده بودند به عنوان نمونه پژوهش برگزیده شدند. لذا حجم نمونه پژوهش حاضر 300 نفر بود. ابزار تحقیق ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002)، و افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) (لاویبوند 1995).

روایی و پایایی ابزار پژوهش مقیاس احساس تعلق به مدرسه برای سنجش متغیر تعلق به مدرسه از مقیاس احساس تعلق به مدرسه، ساخته ی براون و ایوانز (2002)، استفاده شد. این پرسشنامه دارای 16 ماده است که بر اساس یک مقیاس چهار درجه ای (طیف لیکرت)، از کاملاً مخالفم (1)، مخالفم (2)، موافقم (3) و کاملاً موافقم (4) درجه بندی شده است. حداقل نمره در این پرسشنامه 16 و حداکثر آن 64 می باشد.

نمره ی بالاتر، در این مقیاس، نشان دهنده ی تعلق به مدرسه بالاتر است. نمره کلی این مقیاس از جمع تمام سئولات به دست می آید حداکثر نمره 64 و حداقل نمره 16 است. براون و ایوانز (2002)، ضریب پایایی این مقیاس را با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر با 86/0 ذکر کرده اند. ساختار عاملی این مقیاس، با به کارگیری روش تحلیل عاملی، مورد تایید قرار گرفته است.

لوکاس ، روالسون و هررا (2010) ضریب پایایی این مقیاس را برابر با 76/0 و ضرایب پایایی خرده مقیاس های آن را بین 76/0 تا 77/0 گزارش کردند. به علاوه، تامسون و همکاران (2006) نیز ضریب پایایی این مقیاس را برابر با 77/0گزارش کردند و ساختار عاملی آن را تایید کردند. در پژوهش حاضر برای بررسی همسانی درونی این ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. که مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 به دست آمد. مقیاس اضطراب و استرس (DASS) برای مطالعه‌ی اضطراب از مقیاس اضطراب و استرس فرم 21 سئوالی استفاده شد. این مقیاس توسط لاویبوند (1952) تهیه شده است.

این مقیاس در مقایسه با دیگر مقیاس‌ها، امکان بیشتری برای تمیز سه سازه افسردگی، اضطراب و استرس فراهم می‌آورد. این مقیاس همان طور که از نامش پیداست دارای سه عامل افسردگی، اضطراب و استرس می‌باشد.

عامل افسردگی در این مقیاس شامل نشانگان رفتاری توأم با حالت‌های ملال‌آور، عامل اضطراب شامل نشانگانی از قبیل برانگیختگی‌های بدنی، هراس و ترس و نهایتا عامل استرس در برگیرنده نشانگان احساس فشار روانی و احساس تنگنا می‌باشد (آنتونی و همکارانش، 1998 و لاویبوند و لاویبوند، 1995).

این مقیاس دارای از نوع پنج گزینه (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملا مخالفم) در زمینه سه عامل افسردگی، اضطراب و فشار روانی می‌باشد. در ضمن نمره‌گذاری از صفر تا چهار می‌باشد. کاملا مخالفم صفر و کاملا موافقم چهار می‌باشد. در این مقیاس از هر هفت پرسش یک عامل را می‌سنجد. برای بررسی ساختار عاملی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس نیز همانند در مقیاس همبستگی با خانواده و استقلال عاطفی از روش تحلیل عامل به شیوه‌ی مؤلفه‌های اصلی استفاده شد. در این خصوص نسبت KMO برابر با 90/0 و مقدار آزمون کرویت باریکت برابر با 93/3092 بود که در سطح 00001/0 معنی‌دار بود.

ضریب آلفا برای عوامل اضطراب، افسردگی و استرس در این مقیاس به ترتیب 78/0، 74/0، 81/0 بود. هم چنین ضریب پایایی این عوامل به شیوه بازآزمایی برابر 77/0، 76/0، 80/0 می‌باشد. و هم چنین ضریب محاسبه همبستگی میان عوامل در مطالعه آنتونی و همکاران (1998) حاکی از ضریب همبستگی 48/0 میان دو عامل افسردگی و تنیدگی، ضریب همبستگی 53/0 بین اضطراب و تنیدگی و ضریب همبستگی 28/0 بین اضطراب و افسردگی بود.

 

شماره 103

 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.