در دنیای در حال تغییر کنونی، منبع اصلی اقتصاد دیگر سرمایه، منابع طبیعی و کار محسوب نمی شود بلکه منبع اصلی اقتصادی در این جامعه دارایی های فکری و دانش است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


متغیرهای اصلی این پروپوزال:
بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارزش گذاری دانش فنی در صنایع راهبردی ج.ا.ا" ( با رویکرد مبتنی بر AHP)

سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
29 صفحه
شماره:
438


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

در دنیای در حال تغییر کنونی، منبع اصلی اقتصاد دیگر سرمایه، منابع طبیعی و کار محسوب نمی شود بلکه منبع اصلی اقتصادی در این جامعه دارایی های فکری و دانش است. ظهور این پدیده منجر به تغییر پارادایم اقتصادی از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانشی شده است (عالم تبریز و همکاران، 1388).

نتیجه این پارادایم این است که در عصر حاظر محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی کرده و می میرند. موفق ترین سازمان ها در این اقتصاد، آن هایی هستند که از این دارایی های نامشهود به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند (عالم تبریز و همکاران، 1388).

یکی از انواع این دارایی ها دانش فنی است. دانش فنی به عنوان پیکره دانشی از جنس فنی که امکان ساخت محصولات را فراهم می سازد (دره شیری و شاکری, 1390) در صنایع راهبردی کشور به عنوان یکی از مهم ترین منابع خلق ارزش به شمار می آید. از این رو ارزش گذاری این دارایی در این سازمان ها ضمن تعیین درجه اهمیت آن منجر به ایجاد ظرفیت مناسبی را برای کنترل و مدیریت این دارایی ها فراهم می آورد. در زمینه ارزش گذاری دانش فنی به دلیل وجود پیچیدگی های فراوان آن، بسیاری از سازمان ها را وادار به اتخاذ روش های غیر علمی و ناکارآمد کرده است. از این رو پرداختن به موضوع ارزش گذاری دانش فنی و بررسی عوامل موثر بر تعیین ارزش آن امری ضروری می نماید.

مطابق مدل تحقیق متغیرهای اصلی در این پژوهش عبارتند از:

• متغیر وابسته: ارزش گذاری دانش فنی

• متغیرهای مستقل: عوامل ذاتی و فنی، عوامل رقابت افزا، عوامل عملکردی 

ارزش گذاری دانش فنی: عبارت است از سنجش ارزش دانش فنی از طریق معیارهایی با مقیاس مقداری به منظور بازنمایی میزان سودمندی و مطلوبیت این دانش در سازمان.

عوامل ذاتی و فنی: عواملی هستند که به ماهیت خود دانش فنی مربوط می شوند. این عوامل عبارتند از: میزان بومی بودن دانش فنی، میزان بدیع بودن دانش فنی، میزان اعتبار دانش فنی، زیرساختی بودن دانش فنی، کاهش وابستگی و سطح مستندسازی.

عوامل رقابت افزا: عواملی هستند که با توجه به میزان اثرگذاری دانش فنی بر روی آن ها، می توانند به عنوان عوامل موثر بر ارزش گذاری دانش فنی محسوب گردند. به عبارت دیگر آن دانش فنی که میزان تأثیرش بر این عوامل بیشتر باشد از ارزش بالاتری برخوردار است.

این عوامل عبارتند از: میزان تأثیر دانش فنی بر ایجاد توانمندی برای کسب مزیت رقابتی، میزان ارتباط دانش فنی با شایستگی های محوری سازمان، میزان تأثیر دانش فنی بر افزایش نرخ نوآوری، میزان تأثیر دانش فنی بر افزایش بهره وری، میزان تأثیر دانش فنی بر خلق محصولات جدید، میزان تأثیر دانش فنی بر رقابتی شدن قیمت محصولات، میزان تقلیدناپذیری دانش فنی که منجر به ایجاد توان رقابتی می گردد و مزیت دانش فنی نسبت به انواع مشابه آن که منجر به ایجاد توان رقابتی می گردد.

عوامل عملکردی: عواملی هستند که با توجه به میزان اثرگذاری دانش فنی بر روی آن ها، می توانند به عنوان عوامل موثر بر ارزش گذاری دانش فنی محسوب گردند. به عبارت دیگر آن دانش فنی که میزان تأثیرش بر این عوامل بیشتر باشد از ارزش بالاتری برخوردار است.

این عوامل عبارتند از: میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش ریسک های تولیدی، میزان تأثیر دانش فنی بر بهبود کیفیت محصولات کلیدی، میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش زمان ارایه محصولات به بازار، میزان تأثیر دانش فنی بر سودآوری و میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش هزینه های تولید.

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.