مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: رابطه بهزیستی معنوی و روان شناختی با گرایش به روابط فرازناشویی با نقش میانجی گری تاب آوری در همسران افراد مصرف کننده
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 25 صفحه
نوع فایل: word شماره 147
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

اعتیاد از آسیب های جدی فردی و اجتماعی است و نه تنها بر روی زندگی فرد معتاد تاثیر دارد بلکه اطرافیان و بستگان وی را نیز در معرض آسیب قرار می دهد. واکنش اعضای خانواده نسبت به فرد معتاد به خصوص با تاثیر پذیری از ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط درونی خانواده به ویژه با همسر فرد معتاد، می تواند آینده روابط زوجین را دچار بحران های عمیق نماید. تحقیقات نشان می دهد یکی از عواملی که ممکن است موجب بروز مشکلات بین زن و شوهر شود اعتیاد به مواد مخدر است (صادقی، 1380).

بررسی مختصر نظریه ها و مدل های مطرح شده در حوزه زناشویی روشن کننده این مهم اند که عوامل مختلفی بر پایداری و ناپایداری ازدواج اثر می گذارند. یکی از این عوامل وجود روابط فرا زناشویی می باشد. داشتن روابط فرا زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران به صورت منظم در کارهای بالینی شان با آن مواجه می شوند و می تواند تجربه ای گیج کننده و دردناک برای همه ی کسانی باشد که به آن درگیرند، افزون بر این، روابط فرا زناشویی یکی از دلایل عمده ی طلاق و از هم پاشیدن ازدواج است (گلاس و رایت، 1997، به نقل از اسچیکلفورد ، 2008).

روابط فرا زناشویی شامل برقراری ارتباط جنسی یک فرد متاهل با جنس مخالف، خارج از چهارچوب خانواده (غیر از همسر) است (کاوه، 1383). در ایلات متحده بیشتر افرادی که در حال ازدواج هستند، انتظار دارند که تک همسری باشند و میزان مخالفت با روابط جنسی فرا زناشویی بالاست (جانسون و همکاران، 2002)، با این وجود، حدود 34 درصد از مردان و 19 درصد زنان در گروههای بزرگسال، درگیر شدن در روابط جنسی فرا زناشویی را در مرحله ای از زندگی شان گزارش می کنند (ویدرمن ، 1996).

روابط فرا زناشویی همیشه موجب ضربه شدید احساسی به طرفین می شود. این نوع رابطه باعث بروز احساساتی مانندافسردگی، خشم، نامیدی، عدم اعتماد به نفس، از دست دادن هویت و احساس بی ارزشی در همسری می شود که به او خیانت شده است (امرزو و همکاران، 2012). خیانت زناشویی همچنین باعث بروز احساس تردید، افسردگی و احساس گناه در همسری می گردد که خیانت کرده است(بوکام و همکاران، 2009).

بررسی پیشینه پژوهش در زمینه عوامل مرتبط با روابط فرا زناشویی نشان می دهد که به طور کلی این عوامل در سه حیطه تفاوت های فردی (مانند ویژگی های شخصیتی و نگرش ها)، ماهیت رابطه (مانند سطح تعهد و رضایت از رابطه) و شرایط محیطی (مانند فرصت خیانت یا جذابیت شخص سوم) گنجانده می شود (وین درمن و هیورد ، 1999؛ فریکر ، 2006).

 

شماره 147


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.