یکی از دلایل مهم که موجب حفظ سازمان ها در محیط پیچیده و شتابنده ای امروزی و افزایش بهره وری سازمان ها می شود برخورداری از انسجام در ارزش ها و باورها و به طورکلی فرهنگ سازمانی آن می باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


متغیرهای اصلی این پروپوزال:
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه گری جوسازمانی در دانشگاه کابل

سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
45 صفحه
شماره:
442


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

یکی از دلایل مهم که موجب حفظ سازمان ها در محیط پیچیده و شتابنده ای امروزی و افزایش بهره وری سازمان ها می شود برخورداری از انسجام در ارزش ها و باورها و به طورکلی فرهنگ سازمانی آن می باشد و یا به عبارت دیگر در صورت عدم وجود وحدت در ارزش ها و باورهای حاکم و پایبندی به اصول و قواعد پیش نیاز بهره مندی از مزیت های امروزی و یا وجود نوعی پراکندگی آراء در افراد، فرهنگ سازمان آسیب پذیر می گردد و حصول به اهداف را به مشکل مواجه می سازد. برخورداری از یک فرهنگ سازمانی مناسب پیش نیاز موفقیت در سازمان های امروزی می باشد.

ازاین رو برای سازمان های که به دنبال دستیابی به نوعی مزیت است، اطمینان از چگونگی فرهنگ سازمانی موجود و توجه به راهبردهای کاربردی برای ایجاد انسجام در آن از اولویت های اصلی به شمار می رود (پارسون ، 1986)؛ و درنهایت می توان گفت که مطالعه فرهنگ سازمانی یک سازمان ازاین جهت اهمیت دارد که می توان از این طریق به نقطه ضعف ها و تفاوت ها بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دست پیدا کرد. با توجه به اهمیت مبحث فرهنگ سازمانی، در هر سازمانی بدیهی است که موفقیت در پیاده سازی شیوه های نوین و تکنیک های جدید مدیریتی مستلزم پشتیبانی از طرف فرهنگ سازمانی است.

از سوی دیگر، هر سازمانی دارای فرهنگ، آداب، رسوم، ارزش ها و هنجارها و روش های عمل مخصوص و نسبتاً پایداری است که شیوه ای رفتار آن ها را بر اساس این ویژگی ها می توان پیش بینی کرد. این فرهنگ و یا خصوصیات که به ما اجازه می دهد یک سازمان را از سازمان دیگر متفاوت بدانیم، جوسازمانی نام گرفته است؛ اما بعضی از صاحب نظران، جو را با فرهنگ سازمانی مترادف می دانند و بعضی دیگر، جو را جزئی از فرهنگ سازمانی می دانند (بازرگان، 1389).

جوسازمانی به طور نسبی ازجمله ویژگی های باثبات یک سازمان است که یک سازمان را از دیگر سازمان ها متمایز می سازد و اعضاء به طور جمعی سازمان را با احترام به ابعادی همچون استقلال، اطمینان، اتحاد، پشتیبانی، شناخت، نوآوری و عدالت موردپذیرش قرار می دهند. این ابعاد توسط تعامل انجام می گیرد و به عنوان اساسی برای تفسیر موقعیت بکار گرفته می شود.

موران و ولکوین (1992)، جوسازمانی هنجارها، ارزش ها و نگرش های غالب در فرهنگ سازمان را منعکس می سازد و به عنوان منبعی که شکل دهی رفتار را تحت تأثیر قرار می دهد، عمل می نماید. اما نکته ای حائز اهمیت این است که جو صرفاً منعکس کننده فرهنگ سازمانی نیست، بلکه بازتاب دهنده ای مجموعه ای از ویژگی ها و متغیرهای نسبتاً پایدار درون سازمان ازجمله فرهنگ است. همچنان مدت های مدیدی تصور می شد که جوسازمانی عامل اصلی تعیین کننده و عامل بالقوه کارایی بوده و بر انسان ها به صورت غالب تفوق دارد و نفوذ غالب یک سازمان به اندازه ارتباطات و انگیزش و رفتار فردی مؤثر است.

جو و رابطه انسانی یک رابطه دوسویه دارند. ازیک طرف روابط مدیران و کارکنان می تواند بر جو سازمان آموزشی مؤثر باشد و از طرف دیگر، همین جو بر نوع روابط بین اعضای سازمان تأثیرگذار خواهد بود. جوسازمانی یکی از عوامل مهم تسهیل کننده یا بازدارنده روابط انسانی، عامل مهمی در اثربخشی و کارایی و همچنان عامل بقا و نابودی در سازمان ها به شمار می رود (سبزی پور و همکاران، 1390).

از مباحث قبلی چنین نتیجه به دست می آید که؛ جوسازمانی بیشتر جنبه فردی داشته و به محیط روانی سازمان برمی گردد و غالباً بر اساس آخرین و تازه ترین تجارب اعضاء موردبررسی قرار می گیرد و میزان برآورده شدن خواسته های افراد را در سازمان می سنجد. همچنان جوسازمانی موقتی بوده، ذهنی است و اغلب به وسیله ای افراد صاحب قدرت و نفوذ، دستخوش تغییر و دست کاری قرار می گیرد. درحالی که فرهنگ سازمانی به وسیله ارزش ها و انتظاراتی شناخته می شود که عمیق تر بوده و یک برهه زمانی طولانی تر را در برمی گیرد و در برابر دست کاری و تغییر مقاوم تر است. بررسی و مطالعه جوسازمانی ازآن جهت دارای اهمیت است که جوسازمانی می تواند عامل مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزشی باشد (علاقه بند، 1377).

جو سالم و مطلوب می تواند بر روابط حرفه ای اعضای هیئت علمی اثر مثبت داشته باشد؛ و برعکس آن جو ناسالم باعث افت عملکرد و بهره وری سازمان می شود. اهمیت مطالعه جوسازمانی و تلاش برای اصلاح و بهبود آن تنها به این دلیل نیست که جوسازمانی می تواند وسیله ای برای افزایش اثربخشی و کارایی سازمان باشد، بلکه حقوق انسانی کارکنان و ایجاد انگیزه در آن ها؛ تا فراتر از نقش رسمی خود در دانشگاه عمل کنند، وجود جوسازمانی سالم و مطلوب را در سازمان ایجاب می کند (توکلی، 1378).

بنابراین یکی از مشکلات اصلی سازمان ها در دنیایی متحول و متغیری امروزی شناسایی عواملی است که می تواند در بروز رفتار شهروندی سازمانی که یکی از پدیده های نوظهور درزمینه رفتار سازمانی است تأثیر بگذارد. در مکاتبات اولیه مدیریت افراد با رفتارهای ارزیابی می شوند که در شرح شغل و شرایط احراز از شغل انتظار می رفت ولی امروز رفتارهای فراتر از آن ها مدنظر قرارگرفته است.

این رفتارها با مفاهیم رفتار خودجوش، رفتارهای فرا نقشی و داوطلبانه و یا رفتار شهروندی سازمانی مدنظر قرارگرفته اند. برخلاف گذشته که از افراد سازمانی انتظار می رفت تا در حد نقش های رسمی عمل کنند در قراردادهای روان شناختی جدید رفتارهای فراتر از نقش مورد انتظار است. سازمان های امروزی نیاز به انعطاف پذیری برای موفقیت و پاسخگویی به محیط و مواجهه با رقبا دارند. رفتار شهروندی سازمانی نوعی رفتار است که ضمن ایجاد منافع همچون بهره وری بیشتر، کیفیت جامعه و بهبود کیفیت زندگی کاری می تواند در جهت ایجاد این مزیت گامی مهمی بردارند.

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.