مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: مقایسه ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و ذهن آگاهی در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی و سالمندان بهنجار
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 32 صفحه
نوع فایل: word شماره 167

برای دانلود به ادامه مطلب بروید...
 

بیماری قلبی - عروقی اصطلاحی عام برای بیماریهای قلب و رگه های خونی است (1). بیماری قلبی- عروقی در دنیای غرب بیش از هر بیماری دیگری مردم را می کشد. در ایالات متحده، بیش از نیمی از افراد بالای چهل و پنج سال از بیماری قلبی می میرند(2). براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه حداقل پانزده میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان اتفاق افتاده است که این میزان، سی درصد از کل مرگ و میر ها بوده است (3). شیوع این بیماری در سانتیگو(2/32 درصد)، مونته دیئو (8/23 درصد9، سائوپائولو (8/19 درصد)، بنئوسایرس (1/24 درصد)، بریجستون (1/11 درصد) و مکزیکوسیتی (0/10 درصد) گزارش شده است (4). علت اصلی اغلب موارد بیماری قلبی و مرگ ناگهانی، تصلب شرائین است: تجمع چربی در جداره درونی شریان های کرونری. این نوع گرفتگی مانع رسیدن خون به عضله قلب می شود که نتیجه آن حمله قلبی و مرگ ناگهانی است. متخصصان همه گیر شناسی، عوامل خطر بیماری قلبی را بررسی کرده اند(2). که شامل سن، جنس، ارث که در اختیار افراد نبوده و قابل تغییر نیستند، ولی مصرف دخانیات، فشار خون بالا، تنش، چاقی و کم تحرکی در اختیار افراد نبوده و قابل تغییر می باشند. هر چه افراد در معرض عوامل خطر آفرین بیشتری باشند، استعداد بیشتری برای بروز بیماری های قلبی و عروقی خواهند داشت (5). بر اساس گزارش که از سوی دفتر سلامت خانواده و جمعیت و اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ارائه شده است، رشد جمعیت سالمند 9/1 درصد به وضوح از رشد جمعیت 2/1 درصد بالاتر است. این در حالی است که مهم ترین بیماری دوران سالمندی و همچنین مهم ترین علت بستری شدن سالمندان ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی است(6).

امروزه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که برخی از عوامل روان شناختی از جمله ویژگی های شخصیتی می توانند فرد را مستعد ابتلا به بیماریهای روان تنی کند. ویژگی های شخصیتی به مجموع ویژگی هایی که تقریبا به طور دایم، در وجود یک فرد وجود دارد و موجب تمایز وی از سایرین می شود، اطلاق می گردد. در این پژوهش، منظور از ویژگی های شخصیتی، پنج عامل بزرگ شخصیتی یا پنج ابر صفت است که ابعاد شخصیتی اصلی را وصف می کنند عبارتند از: روان رنجور خویی (N)، برون گرایی (E)، پذیرش (O)، سازگاری (A) وظیفه شناسی (C). روان رنجورخویی به تمایل فرد به تجربه هیجانات منفی از قبیل اضطراب، و افسردگی و خشم بر می گردد. برون گرایی به تمایل فرد به پرانرژی، شاد و معاشرتی بودن اطلاق می شود. پذیرش به تمایل فرد به غیر سنتی و تخیلی بودن و علاقه مندی به هنر اشاره می کند. سازگاری به تمایل فرد به اعتماد ورزی، کمک کنندگی و بخشندگی و در نهایت، وظیفه شناسی به تمایل فرد برای قابل اعتماد بودن، کوشا و منظم بودن اشاره دارد( 7).

از دیگر موضوعات مورد بررسی در این پژوهش سلامت روان است. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی نه تنها فقدان بیماری و ناتوانی است، بلکه حالت سلامتی کامل فیزیکی روانی – اجتماعی را شامل می شود، در واقع سلامت روان یک حالت ذهنی است که سلامت هیجانی نسبتا رها شده از نشانه های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط کارآمد مقابله با خواسته های تنش زای زندگی را در بر می گیرد (8). کمپل سلامت روان را عملکرد روانی موفقیت آمیزی می داند که با فعالیت های سازنده ارتباط رضایت بخشی و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات و مقابله با حوادث می انجامد. سلامت روان را نمی توان جدا از آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی که در بر دارنده روابط بین فردی است در نظر گرفت. مفهوم سلامت روان در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی به کار می رود (9 ).

 

شماره 167


 خرید مطمئن

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.