مشخصات این متغیر:
شرح متغیر: مبانی نظری پژوهش و پیشینه تعهد سازمانی در مورد تعریف تعهد سازمانی و شاخص های آن توافق همگانی وجود ندارد. با توجه به همین تعاریف متعدد، درباره ی سنجش آن نیز توافق همگانی وجود ندارد (بکر ، 1992).
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 44 صفحه
نوع فایل: word کد Mb107
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

اکثر محققان، تعهد سازمانی را یک حالت روانشناختی دانسته اند که رابطه ی کارمند با سازمان را شرح می دهد (روسیو ،1989). عده ای آن را تمایل کارکنان برای باقی ماندن در سازمان می دانند (گروکسی ، 1996؛ هربی ناک و آلوتو ، 1972؛ لی ، 1971). تعاریف دیگر شامل دلبستگی به سازمان (مودی و دیگران، 1979)، هماهنگی اهداف شخصی و سازمان (بوچونان ، 1974) و بروز رفتارهایی برای پاداش های ارزشمند (مایر و آلن، 1984) است.

کاشمن (1992)، تعهد سازمانی را درجه ای که یک شخص ارزش ها، اهداف، حس وفاداری و وظیفه شناسی به محل کار خود را درونی می کند، تعریف کرد و بیان کرد که به واسطه ی تعهد، یک هدف یکسان قوی در بین کارکنان و گروه های کاری شکل می گیرد. لوتانز، بک و تایلور (1987) معتقدند که تعهد سازمانی را می توان در سه ویژگی خلاصه کرد:

الف- اعتقاد قوی فرد نسبت به سازمان و پذیرش اهداف آن

ب- تلاش فراوان و مشتاقانه در جهت دستیابی به اهداف سازمان

ج- تمایل کامل برای باقی ماندن در سازمان بوت و همکاران (2005، به نقل از دربانیان، 1390)، تعریف دیگری از تعهد سازمانی ارائه می-دهند، بدین ترتیب که پیوند روانشناختی بین کارکنان و سازمان برقرار می گردد، به نحوی که این پیوند احتمال ترک داوطلبانه سازمان را توسط کارکن به حداقل برساند.

در جدول نیز تعاریفی از تعهد سازمانی توسط می لیانگ و همکاران (2009) ارائه شده است.