نحوه نوشتن پیشنهادات در پایان نامه ارشد روانشناسی

نحوه نوشتن پیشنهادات در پایان نامه ارشد روانشناسی اینگونه است که هنگامی که نویسنده گزارش نارسایی را بیان می کند، بهتر است که پیشنهاد و راه حلی هم برای آن ارائه کند.

هنگامی که نویسنده گزارش نارسایی را بیان می کند، بهتر است که پیشنهاد و راه حلی هم برای آن ارائه کند.

طرح هرگونه پیشنهاد باید برای از میان برداشتن نقاط ضعفی باشد که در متن گزارش مورد گفت و گو قرار گرفته است.

این بخش از گزارش کانون تصمیم گیری و عمل است. بنابراین توجه به موارد زیر در ارائه پیشنهاد ها ضروری است:

1- پیشنهاد ها باید از دل نتایج برخیزد و مربوط به مساله مورد بررسی باشد تا نویسنده بهترین راه اقدام و عمل را بیابد.

2- پیشنهاد ها باید در چارچوب هدف گزارش باشد تا گیرنده گزارش به اجرای آنها ترغیب شود.

3- پیشنهاد ها باید با در نظر داشتن واقعیت ها و امکانات موجود مطرح شود؛ یعنی راه حل هایی برای رفع مشکل ارائه شود که از هر جهت، عملی و امکان پذیر باشد. به عبارتی باید از پیشنهاد های آرمانی و دور از دسترس پرهیز شود.

4- اگر در گزارش بیش از یک پیشنهاد مطرح شده، بهتر است آنها را فهرست وار و با رعایت ترتیب و توالی نتایج ارائه داد.

لحن کلام و واژه ها در عبارات پیشنهاد ها باید مناسب باشد.

 

نمونه پیشنهادات پایان نامه ارشد روانشناسی

5-5. پیشنهادات

با توجه به گستره ی نظری موجود، یافته ها و محدودیت های حاضر، می توان پیشنهادها و جهت گیری های پژوهشی زیر را ارائه نمود که فراهم کننده زمینه های پژوهشی جدید می باشند:

5-5-1. پیشنهادات پژوهشی

1. پیشنهاد می شود که انجام پژوهش با حجم نمونه بزرگتر و محدوده جغرافیایی وسیع تر انجام گیرد تا ادبیات متراکم و منسجمی در خصوص نحوه به کار گیری متغیرهای ذکر شده فراهم آید.

2. پژوهش حاضر فقط بیماران مبتلا به سرطان از نوع هوچکین و نان هوچکین در بیمارستان شرکت نفت تهران را شامل می شود در پژوهش های آتی پیشنهاد می شود که پژوهش را در بیماران سرطانی نوع دیگر و مردان تکرار نمایند. این کار هم قابلیت تعمیم پذیری را افزایش می دهد و هم امکان مقایسه را فراهم می کند.

3. در پژوهش های آینده، عوامل مداخله گری همچون وضعیت اقتصادی، تاهل، جنسیت و مقدار تحصیلات بیماران سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

4. به دلیل اینکه عوامل روان شناختی بیماری سرطان مانند بسیاری از بیماری ها چندان شناخته نشده است و پژوهش های اندکی را در زمینه روان شناسی به خود اختصاص داده است، بنابراین انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه احساس می شود.

 

5-5-2. پیشنهادات کاربردی

1. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می گردد که کارگاههای آموزشی در زمینه افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان برگزار گردد.

2. پیشنهاد می گردد برنامه آموزش مهارت های هیجانی برای بیماران مبتلا به سرطان تدارک بببیند که می تواند راهبرد های مناسب و کارآمد را به فرد آموزش دهد. این برنامه ها می توانند به چهارچوب برنامه های مداخله ی موجود در زمینه درمان های مبتنی بر پردازش شناختی اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجان ها نیز تزریق شود و بر کارآمدی آنها بیافزاید.

3. متخصصان می توانند مداخلات روان شناختی از جمله روش های سازگارانه مقابله با استرس و آموزش مدیریت استرس را در برنامه مراقبتی بیماران سرطانی بگنجانند.

با توجه به نقش استرس در افسردگی و اضطراب، توجه به روش های مقابله با استرس در افراد و هماهنگ سازی برنامه های مراقبتی با این مفاهیم بر اثر بخشی برنامه های مراقبتی خواهد افزود.