«شاید تأثیر زبان بصری تازهی جنبشهای مدرن، (با مورد توجه قرار دادن عناصری چون خط، نقطه، سطح، شکل و بافت و روابط بین این عناصر بصری) بر عکاسی اجتناب ناپذیر باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
36 صفحه
کد:
89 mt
گرایشات سوررئالیستی در عکاسی
ویژگی این جنبش در نقاشی را، برتون، واعظ و نظریهپرداز این مکتب، چنین بیان میکند: "هنرمند، دقت خلاقهی ضمیر ناخودآگاه خود را، فارغ از حصارهای تحمیلی، عقلانی و منطقی در پاسخ به واکنشهای هنری، رها میسازد." در این جنبش، همهچیز رمزآلود و غیر حقیقی است. در عکاسی نیز تحت تأثیر این مکتب، ترکیببندیهایی به وجود آمدند که به خاطر تأثیر فوق العادهای که بر بیننده میگذاشتند، به شیء یافت شده شهرت یافتند.
ویژگیهای عکس سوررئالیستی عبارتاند از: 1. ترکیببندیهای غیر واقعی؛ 2. منابع نوری گوناگون؛ 3. فاصلههای غیر معمول بین دوربین و موضوع. «از جمله عکاسان معروف این گرایش میتوان به ینیدریچ اشیتروسیک، میل برانت و ژوزف اِهم اشاره کرد. اوژن آتژه را پدر سوررئالیسم در عکاسی میدانند که عکاس پنجرهها و مجسمهها بود. او لطف شاعرانهی اشیاء را آشکار میکرد.» (خمامی، «سبکهای عکاسی»، رشد آموزش هنر، شماره 14، ص 61 و 62)
سوررئالیسم نه تنها به دلیل تعداد زیادی آفرینشهای خلاق، بلکه به واسطهی تأثیرات قوی خود که حتی تا امروز نیز احساس میشود، مورد توجه قرار دارد. در هنر سوررئالیستی که از پنجاه سال پیش تاکنون وجود داشته، تغییرات زیادی حاصل شده است؛ اما در همهی این دگرگونیها قوانین زیربنایی واکنش خلاق سوررئالیستی، یعنی بهرهبرداری از ضمیر ناخودآگاه و حوادث اتفاقی رعایت شده است. بلافاصله پس از جنگ، عکاسان آماده بودند تا بسیاری از اشیاء یافت شده را که در شرایط غیر معمول ایجاد شده بود، شناسایی و از آنها عکاسی کنند. در آن زمان که بر اثر آخرین حملات هوایی هنوز مقدار زیادی سنگ و پاره آجر در خیابانها پراکنده بود، ویلم رایشمن مجموعه عکسهایی آفرید با کادربندیهایی عجیب و شگفت آور که شهر مجروح (Wounded Town)، نامیده شد (تصویر 2-34). سوررئالیسم در سالهای پس از جنگ، از تأکید بر ترکیب سطوح پرجزئیات بیشترین استفاده را کرد. این روش عمدتاً ناشی از جنبش عینیت نوین نیمهی دوم دههی بیست بود. از آن پس، این دستآوردها به طور کلی با این پیآمد که آنها میتوانند برای اهداف سوررئالیسم هم به کار روند به سمت فنون استفادهی عکاسی سوق داده شد. عامل اصلی عبارت بود از یافتن شیء یافت شده در ترکیب سطوح.