دین¬پرستی و ارادت ویژه¬ی ایرانیان به ائمه¬ی اطهار موجب شده که موضوعات مذهبی بخش عظیمی از نقاشی¬های قهوه¬خانه¬ای را تشکیل دهد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
46 صفحه
کد:
04 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تابلوهای مربوط به مبارزه¬ی حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود

داستان نبرد حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود از نمونه¬های ویژه¬ای است که قابلیت تصویرسازی و داستان¬پردازی داشته که هنرمندان قهوه¬خانه¬ای آن را بارها نقاشی کرده¬اند.

از این میان دو هنرمند مطرح نقاشی قهوه¬خانه¬ای یعنی محمد مدبر و عباس بلوکی¬فر در تابلوهای خود به طور مستقیم این موضوع را در مرکز توجه قرار داده¬¬اند، این آثار در این بخش معرفی و بررسی می¬شوند. لازم به ذکر است این موضوع در تابلوهای دیگری که صحنه¬های خاص و ویژگی¬های منحصر به فرد زندگی حضرت علی(ع) را به تصویر کشیده¬اند نیز، نقاشی شده¬اند، که به دلیل تجمع موضوعات مختلف در این تابلوها، در بخش مربوطه به آنها پرداخته می¬شود. برای اشراف و بررسی بیشتر تابلوهای مذکور، لازم است داستان این واقعه تاریخی به صورت مختصر آورده شود.

اخراج بعضى قبايل يهود از اطراف مدينه آنها را نسبت به مسلمين خشمگين ساخت و چند تن از رؤساى این قبايل به مكه رفته و آمادگى خود را عليه پيغمبر صلى الله عليه و آله بمنظور كمك و همراهى با قريش اعلام داشتند. بزرگان قريش از پيشنهاد آنان استقبال نموده در نتيجه كليه قبايل بت¬پرست مكه به همدستى طوايف يهود در سال پنجم هجرى بسيج عمومى كرده و با تعداد ده هزار نفر براى ريشه كن ساختن نونهال اسلام متوجه مدينه شدند. چون اين خبر به پيغمبر(ص) رسيد مسلمين را كه تعدادشان در حدود سه هزار نفر بود جمع كرد و به بحث و شور پرداخت. پیشنهاد سلمان فارسى برای کندن خندق موثر واقع شد. چند روز اين دو سپاه در طرفين خندق روبروى هم بودند. بالاخره عمرو بن عبدود با چند نفر ديگر سوار بر اسب¬هایشان شده و از تنگترين جاى خندق خود را به طرف ديگر آن رسانيدند.

عمرو از شجاعان عرب بود، و در تمام عربستان نظير و مانندى نداشت. او قهرمان كهنسال و ورزيده و جنگديده بود و به تنهائى با هزار نفر مقابل شمرده مي¬شد. کسی بود که عمر گفت: «من با او همسفر شام بودم و هزار نفر، دزد بر قافله ما تاختند، عمرو به تنهایی آنها را متفرق ساخت و دست و پای شتری را به جای سپری دست گرفت و آنها را تعقیب کرد». عمرو به محض ورود مبارز خواست،وقتى صداى خشن و رعب انگيز عمرو در فضاى اردوگاه مسلمين طنين انداز شد، سكوت و حيرت توام با ترس و وحشت بر تمام لشگر مدينه حكمفرما بود و كسى را جرأت تكلم و اظهار وجود نبود. عمرو مي¬گفت شما مي¬گوئيد هر كس از ما كشته شود به بهشت مي¬رود آيا در ميان شما داوطلب بهشت وجود ندارد؟ بالاخره پيغمبر اكرم(ص) سكوت را شكست و فرمود كيست كه شر اين بت پرست را از سر ملت اسلام بر دارد؟ نفس‏ها در سينه حبس بود و از كسى صدائى برنيامد على(ع) به پا خواست و عرض كرد: «من يا رسول الله؟» پيغمبر فرمود: «تامل كن شايد داوطلب ديگرى هم پيدا شود.» نبى اكرم سؤال خود را تكرار فرمود، باز علی(ع) پاسخگوى اين دعوت گرديد. پيغمبر فرمود يا على اين عمرو بن عبدود است. عرض كرد من هم على بن ابي¬طالبم، رسول خدا عمامه بر سر على و شمشير بر كمر او بست و فرمود برو كه خدا نگهدارت باشد. سپس سر بلند نمود و گفت خدايا پسر عم مرا در ميدان كار زار تنها مگذار.


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.