نظریه پردازان بسیاری درباره آیرونی صحبت کرده اند که مطالعه آنها می تواند جالب توجه باشد. در ادامه به نظریات تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
25 صفحه
کد:
45 mt


قسمت هایی از این مقاله:

متیو آرنولد و ‌تی اس الیوت

: متیو آرنولد، شاعر و نظریه پرداز قرن نوزدهم انگلیسی، معتقد بود ادبیات – متمرکز بر مقوله شعر - وظیفه اش آموزش دادن طبقه متوسط است و برای این کار، باید با استفاده از ادبیات، بر فرهنگ آن طبقه متمرکز شد. او در کتاب "فرهنگ هرج و مرج" خود (1869)، فرهنگ را بدین صورت تعریف کرد: "بهترینِ آن چیزی است که در دنیا اندیشیده و به زبان آورده شده است. "(آرنولد 1869: 6). تی اس الیوت، شاعر امریکایی هم در اوایل دهه 1920 سعی کرد برای این "بهترینی که در جهان اندیشیده شده و گفته شده است"، معیارهایی تعریف کرده و پس از تعیین شرایط پذیرش و به کار بستن آنها، ببیند کدام متون ادبی با معیارهایش انطباق دارند و کدامها خیر. برتنز در کتاب "نظریه ادبی" اش می نویسد: "الیوت معتقد بود شعر خوب، شعری است که توجه خوانندگانش را از همه آن چیزهایی که او در بهترین حالت جایگاه ثانویه به آنها می دهد - یعنی وضعیت اجتماعی و شخصی شاعر و مشابه آن - منحرف کرده و جایگاه اصلی را به خود شعر بدهد. الیوت با غلیان احساسات و باورهای شخصی مخالف است زیرا اینها توجه مخاطب را به شاعر جلب می کند و نه به شعر. و معتقد بود که احساس باید به طور غیر مستقیم منتقل شود. احساس شاعر باید به چنان نظیر عینی داده شود که به نوبه خود واکنش مناسب را در خواننده برانگیزد. به علاوه احساس باید همیشه با آنچه الیوت درایت می نامد مهار شود و مقصود او از درایت آن کیفیتی است که او وجودش را لازمه هر شعری می دانست و به معنی نوعی دریافت کنایی (ironic perception) چیزهاست، نوعی آگاهی بازیگوشانه از تناقض نماها و ناسازگاریهایی که خواننده رابه چالش فکری وا میدارد." (برتنز، 1382: 25) از نظر الیوت شعر باید معناهای پیچیده ای را انتقال دهد، ‌ به گونه ای که در آن نگرشهایی که شاید متعارض و متناقضند، در هم آمیخته و دید گسترده تری به مخاطب بدهد. می بینیم که الیوت با وجود علاقه اش به فن شعر، ‌توجه عمده اش به معنای شعر است. از نظر او اثر ادبی قابل اعتناست که منظور اصلی شاعر با درایتی هوشمندانه در تار و پود اثر تنیده شده و مخاطب برای واکاوی این مفاهیم نیازمند به تفکر باشد. الیوت به طور غیرمستقیم تاکید می کند که استفاده از آیرونی در اثر، ارزش ادبی اثر را نشان می دهد. این همان نگاهی است که بعد تر پیروان نقد نو هم پیدا کرده و آن را گسترش دادند. پیروان نقد نو که قبل تر اشاره شد ارزش اثر را به چندصدایی آن و عنوان شدن مفاهیم متضاد و گاهاً متناقض در آن می داند.

درادامه مطالعات تی اس الیوت، آی.ای.ریچاردز (1893-1979)، نقد عملی را پایه گذاری کرد. نقد عملی به معنای روشی بود که به صنایع لفظی بی محتوی پشت می کرد و از این که متن را به صورت مجزا بررسی کند هراسی نداشت. در این نوع نقد، منتقد می تواند با توجهی متمرکز بر اشعار یا قطعات نثر، جدا از بافت فرهنگی و تاریخی آنها، جدا از ویژگی های خالقشان، درباره عظمت و اهمیت ادبی آن داوری کند. در این نوع نقد، کل اطلاعات برون متنی کنار گذاشته شده و به شعر بدون توجه به بافتش واکنش نشان داده می شود. از دید ریچاردز، ذهن هنرمندان هر آنچه برای آنها پیش بیاید را در کنترل گرفته، تعارضات را با هم سازگار کرده و از خود بینی متعارف ما فراتر می روند. این تسلط و تعالی ریشه در خود هنرمندان دارد. "از نظر او ادبیات خوب، دارای زبانی عاطفی است نه علمی. زبانی علمی زبانی است که به دنیای واقعی ارجاع می دهد و گزاره هایی تولید می کند که یا صدقند و یا کذب. اما زبان عاطفی می خواهد که نگرش به خصوص و برخی تاثیرات عاطفی به خصوص را در مخاطب ایجاد کند. پس ادبیات، انتقال دهنده نوع به خصوصی از دانش است که علمی و واقعیت بنیاد نیست، بلکه با ارزشها و معنا سر و کار دارد و از زبانی بهره می گیرد که تدبیر کننده و عاطفی است. نقد عملی، به برنامه ای آرمانی برای کاوش در همه تقابلها - اندیشه در برابر احساس، جدیت در برابر شادمانی، رضا در برابر خشم و ... - تبدیل شد که از دید ریچاردز، در شعر و عمدتاً با استفاده از کنایه (irony) با هم آشتی داده می شوند.

آیرونی بر مبنای نظریات ریچاردز، اجتماع مفاهیم و تمایلات متضاد و در عین حال مکمل یک اثر ادبی است که با در هم آمیختن و حل و فصل شدن این مفاهیم، و تمایلات متضاد در اثر، معنای واحد جدیدی شکل می گیرد که تمام بخشهای مختلف اثر ادبی را به هم پیوند داده و از آن، یک کل منسجم می سازد. خاصیت آیرونی در اثر ادبی به این مفهوم آن است که در اثر ادبی مجموعه ای از مفاهیم متضاد و ناهمگون بوده که با هم ترکیب شده و یک کل منسجم رابوجودآورده است. مفاهیم متضاد تلاش می کنند تا هنر والا را شکل دهند، نه آنکه تنها مجموعه ای از مفاهیم موازی و تصدیق کننده در کنار هم آمده و مجیز هم را بگویند و دید مخالف و مفاهیم متضاد در آن مطرح نشده باشد که در این صورت، اثر ادبی در مقابل دیدگاههای متضاد، آسیب پذیر خواهد بود. نظریات ریچاردز پله نهایی رسیدن به مکتب نقد نو بود که معتقد است وجود مفاهیم متناقض در متن ادبی باعث انسجام آن خواهد بود و متون تک صدایی که مفاهیم متناقض در آن وجود ندارد، ‌ارزش ادبی ندارد. ریچاردز را میتوان پایه گذار نقد نو دانست.


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.