روش شناسان معتقدند که برای شناخت دقیق هنر ها و هر نمود ریشه دار اجتماعی دیگر، باید در بادی امر منشاء و سیر آن را کاوید و سپس با بینش ژرف و پهناوری که از چنین کاوشی به دست می آید.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
27 صفحه
کد:
36 mt


قسمت هایی از این مقاله:

مقدمه ای بر هنر صخره ای

انسان به عنوان جزئی از طبیعت که در دامن آن پرورش یافته، همیشه با محیط ناشناخته خود در ارتباط تجربی بوده تا بتواند در خلال این درک های تجربی به ادامه بهتر حیات خویش بپردازد. رابطه انسان و طبیعت به هدفی (استفاده یا تسلط آن)، منجر به پیدایش رفتارها و ابزارها یی شده است که برخی از آنها پس از هزاران سال برای ما باقی مانده است. تحول ابزاری و تحول فکری به عنوان دو جز همسو و مکمل در نهایت منجر به تحول روش های زیستی می شود. این تحولات ابزاری و فکری با توجه به کشفیات باستان شناسان قابل تفکیک می باشد و یکی از موضوعات اصلی تاریخ هنر را تشکیل می دهند. در طی دهه های اخیر، با کمک گرفتن از روش های علمی و آزمایشگاهی، شناخت و مرز بندی جلوه های مختلف رفتار انسانی بیش از پیش امکان پذیر و دقیق شده است. اما با این حال در بسیاری از حوزه ها نمی توان به یک جمع بندی دقیق و درست رسید و تنها نظریه هایی بوجود آمده اند که نمی توان به طور کامل آنها را تائید یا رد کرد. باری شناخت انسان، محیط و رابطه این دو که در قالب رفتارهای فرهنگی تعریف می شوند از اهدافی است که موضوع کار باستانشناسان، هنر شناسان، جامعه شناسان و ... می باشد. رفتارهای فرهنگی انسان متناسب با تحولات شناختی و معانی گوناگونی است و باید در مطالعه هنر، موضوع زمان و مکان ایجاد آن را نیز در نظر گرفت تا بتوان به درک صحیح تری از آن دست یافت. هلن گاردنر در این زمینه معتقد است که «با اینکه روش بنیادین طبقه بندی آثار هنری بر تشخیص زمان آفرینش استوار است، طبقه بندی بر حسب مکان آفرینش نیز اهمیت دارد». (گاردنر، 1379: 14)

همچنین هر دوره یا تمدنی صورت هنر را معین می کند، و حتی حکم می کند که محتوای اثر هنری چه باید باشد. (رید، 1388: 44) پس شناخت ابعاد مختلف زمانی و مکانی یک اثر هنری یکی از الزامات مطالعه است که باید مد نظر قرار گیرد. سنگ نگاره ها گونه ای هنر صخره ای (Rock art) است که دارای گستره جغرافیایی بسیاری در دنیاست و از نظر زمانی نیز ابعاد گسترده ای دارد و از اولین گونه های شناخته شده هنر انسانی می باشد که برخی از آنها در دنیا مطالعه و تاریخگذاری دقیق شده اند با این وجود مطالعات بر روی بسیاری از گونه های دنیا تازه شروع شده و در بسیاری از نقاط دیگر تازه کشف شده اند. سنگ نگاره ها با روش (Petroglyph) و نقاشی (Pictograph) ایجاد شده اند. (Petrogylph) دارای ریشه ای یونانی است و در زبان یونانی باستان این کلمه از دو بخش (Petros) به معنی سنگ و (glyphein) به معنی کنده کاری تشکیل یافته است.

هنر صخره ای پیش از تاریخ بزرگترین پیکره شواهدی است که ما در ریشه های هنری، شناختی و فرهنگی انسانها در دست داریم. ده میلیون نگاره یا نقش مایه هنر صخره ای تاکنون کشف شده اند. این مجموعه عظیم، موثق ترین مدرکی است که ما از چگونگی تکامل انسان ها و تکامل بعد ساختارهای پیچیده اجتماعی آنها در دست داریم. (بدناریک، 1377: 4-10)


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.