اهمیت تحقیق دربرگیرنده دلایل شماست مبنی بر این که تحقیقتان نقش مهمی را در آن رشته ایفا کرده و به ارتقای آن کمک می کند.

تصور نکنید که چون تحقیقات اندکی درباره موضوع تان انجام شده است، پس موضوع ارزش بررسی را دارد.

باید بتوانید اعضای کمیته را از این جهت متقاعد کنید که موضوع تان با آن روشی که در نظر دارید، قبلاً مورد بررسی قرار نگرفته است.

شاید می خواهید از متغیرهایی استفاده کنید که هرگز قبلاً مورد آزمون قرار نگرفته اید؛ یا ابزاری که برای تحقق هدف تحقیق ایجاد و مورد تأیید قرار می دهید، بهتر از ابزار دیگرانی باشد که برای اندازه گیری همان متغیرها در دسترس قرار دارد، یا این که مطالعه شما مرحله منطقی بعدی در یک مسیر پیوسته پژوهشی باشد که سرانجام یک مسئله مهم در رشته علمی مربوط را حل خواهد کرد.

در آماده سازی این قسمت مهم از رساله یا پایان نامه خود روی پرسش های زیر تأمل کنید:

(الف) چرا تحقیق من مهم یا ارزشمند است؟

(ب) آیا پژوهش من دانش جدیدی را خلق می کند، یا دانش موجود را مورد بررسی مجدد قرار داده و بسط می دهد؟

(ج) کاربرد نظری و یا علمی آن چیست؟

شما باید پژوهش را در جایی (موردی) اجرا کنید تا سهم تحقیق در ارتقای آن رشته علمی نشان داده شود.

بنا به دلایل زیر می توانید موضوع خاصی را برای مطالعه انتخاب کنید:

اشاره به آن در پیشنهادهای تحقیقات قبلی، وجود یافته های متعارض در مطالعات دیگر، به کارگیری روش های جدید یا بهبود یافته یا در نظر گرفتن گرایشات سیاسی، اجتماعی یا روانشناختی. اعضای کمیته پایان نامه، بهترین مرجع برای فهم طرح پژوهشی شما و رابطه اش با رشته تحصیلی تان است و می توانند تشخیص دهند که آیا روش کار شما به پاسخ های صحیح مسئله منجر خواهد شد.

در ادامه، مثالی از اهمیت تحقیق مطرح می شود که برگرفته از پایان نامه اسکات بارِت است .

مثال :

اهمیت تحقیق

این تحقیق به این دلیل حائز اهمیت است که بینش و نگرش جدیدی را درباره کاربرد موفق فناوری به عنوان ابزار تصمیم گیری ارائه می کند، خصوصاً با توجه به میزان منابعی که به کاربرد سیستم های اطلاعات اختصاص داده می شود، آگاهی از این نگرش مهم است.

ویسچر و اسپاک (1991) مشاهده کردند که «نیاز زیادی به یک تحقیق نظام مند، نه فقط به خاطر ارزش علمی اش، بلکه هم چنین به خاطر توانایی اش برای بهبود عملکرد فناوری اطلاعات اجرایی مدرسه و در نتیجه اثر بخشی مدرسه، وجود دارد» (p.166).

از نتایج این تحقیق می توان برای توسعه مدل ها محیط های آموزش با کیفیت تر و اجرای راهبردهایی برای بالا بردن اثربخشی سیستم های اطلاعات مدیریت دانش آموز استفاده کرد.

ایگباریا و همکاران (1997) بیان داشتند که «در حالی که استفاده از سیستم، ممکن است بهبود عملکرد شغلی کاربر را تضمین نکند، با این حال، به عنوان متغیری مهم برای سازمان ها محسوب می شود که کسب مزیت رقابتی از راه فناوری جدید را امکان پذیر می سازد» (p.88).

برای مدیران مدرسه، توانایی کاربرد فناوری اطلاعات برای کسب نگرش و تصمیم گیری در زمینه پشتیبانی از عوامل پاسخ گویی مرتبط با عمکرد شغلی و محیط آموزشی، بیش از پیش حائز اهمیت است.

با شناسایی متغیرهای بهره گیری از سیستم، یک نقطه شروع مفهومی برای اجرای موفقیت آمیز آموزش، ایجاد می شود.

با ارائه آموزش مناسب در محیط پیرامونی مناسب، می توان میزان استفاده از یک سیستم اطلاعات مدیریت را برای پشتیبانی از تصمیم گیری صحیح افزایش داد.

گاستافسون (1985) اهمیت تحقیق خود را درباره تأثیر سیستم های اطلاعات رایانه ای در محیط مدرسه به طور خلاصه بیان کرده است:

معلمان به اطلاعات یکسانی که فقط مدیران از آنها اطلاع دارند، دسترسی خواهند داشت، بنابراین نیاز به سلسله مراتب مدرسه ای برطرف می شود.

مدیران سایت، اطلاعاتی را که متخصصین برنامه های آموزشی، سرپرستان، هیئت های بازرسی مدارس و حتی مقامات بالاتر در سطوح شهری و ایالتی تهیه می کنند در اختیار خواهند داشت.

سیستم های رایانه ای، اگر کاملاً پیاده شوند، سازمان و ساختارهای خط مشی گذاری جدیدی را در مدرسه ایجاد می کند (p. 153).

بدیهی است که تأثیر بالقوه یک سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) را نمی توان نادیده گرفت.

نتایج این مطالعه می تواند به ایجاد نگرش ارزشمند جدیدی درباره اجرای موفق فناوری به عنوان یک ابزار پاسخ گویی منجر شود، خصوصا، با توجه به میزان منابعی که به اجرای سیستم های اطلاعات اختصاص داده می شود. (Barrett, 2000,pp. 15-16).

توجه داشته باشید که بارِت چگونه دلیل متقاعد کننده ای برای اهمیت تحقیق در رابطه با پیاده سازی یک سیستم اطلاعات مدیریت در مدارس دولتی ارائه داد. وی دلایل خود را با ادبیات مناسبی تقویت نمود.

برای مثال، نقل قول هایی از ویسچر و اسپاک مبنی بر «نیاز زیادی به تحقیق نظام مند وجود دارد» و ایگباریا و همکاران که می گفتند «آن متغیری مهم برای سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی از فناوری جدید ارائه می نماید» آورد، با این عبارت ها، وی نکات خوب و مهمی را برای تقویت اهمیت تحقیق خود مطرح کرده است.