روش نوشتن پیشینه تحقیق در فصل اول پایان نامه روانشناسی همراه با مثال در این مقاله بیان شده است و در انتهای آن یک نمونه کار نیز قرار دارد.

از این قسمت از رساله یا پایان نامه به منظور آشنا ساختن خواننده با تحقیق استفاده می شود.

برای هر چه مفیدتر واقع شدن این قسمت می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

اول، زمینه ای را شناسایی کنید که تحقیق شما در آن انجام خواهد شد و برای روشن شدن زمینه مورد مطالعه، اطلاعاتی را از پیشینه آن بیاورید.

دوم، برای خواننده درباره اهمیت و مناسب بودن تحقیق توضیح دهید.

سوم، بیان مسئله را با یک قضیه یا مورد ادامه دهید.

در نهایت، سازه های نظری کلیدی را مطرح کنید که به صورت عمیق تردر این فصل و با جزئیات بیشتر در فصل دوم «مرور ادبیات» توضیح داده خواهد شد.

در ادامه، مثالی از پیشینه تحقیق که در پایان نامه یینگ- چیااو تی سای آمده است، مطرح می شود.

 

پیشینه تحقیق :

مثال:

محققان آموزشی مدت های زیادی را صرف این کرده اند تا بدانند که آموزش وابستگی می تواند بر ویژگی های دانش آموزان و خانواده های آنان تأثیر گذاشته و بر آنها فائق آید.

تحقیقات بیست سال گذشته، نشان داده است که بین مدارس اثربخش و موفقیت بالای دانش آموزان همبستگی مثبتی وجود دارد (Hallinger & Heck, 1997).

از سابقه مدارس اثربخش و تحقیقاتی که در زمینه اثرات مدرسه انجام شده است، می توان دریافت که کیفیت آموزش، بخش مهم و قابل توجهی از نتایج آموزشی است که نمی تواند نادیده گرفته شود.

به گفته کاتَنس (2001) تحقیقات ملی و بین المللی نشان می دهند که تقریباً 10 تا 18 درصد واریانس موفقیت دانشگاهی دانشجویان توسط تفاوت های بین مدرسه ای و 50 درصد آن توسط تفاوت های بین کلاسی تبیین می شود.

بنابراین، هم عوامل مدرسه ای و هم عملکرد معلمان کلاس ها نقش مهمی را در موفقیت دانشجویان ایفا می کنند.

این تحقیق قصد دارد اثرات آموزش را در یک محیط بین المللی بررسی نماید.

دو گروه از دانشجویان که از نظر زبان دسته بندی شده اند، جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند:

دانشجویانی که اکثریت آنان انگلیسی زبان و دانشجویانی که اقلیت آنان انگلیسی زبان هستند و در دو کشور ایالات متحده و سنگاپور مشغول به تحصیل می باشند.

مطالعات پیشرفت در سواد خواندن بین المللی (PIRLS)، که به وسیله انجمن بین المللی ارزیابی موفقیت آموزشی (IEA) در سال 2001 صورت گرفت، منبع داده های این تحقیق است. (Tsai, 2006,p.1).

مثال 6.1 فقط پاراگراف اول پایان نامه تی سای را شامل می شود.

قسمت «پیشینه تحقیق» وی، شش صفحه دیگر نیز دارد که تحت عناوین فرعی زیر نوشته شده است: «چالش های ایالات متحده» و «دلیل منطقی برای مطالعه داده های PIRLS و سنگاپور».

بعد از خواندن پیشینه تحقیق، یک فرد بایستی بتواند به طور کامل و دقیق پی به مسئله تحقیق ببرد.

پیشینه تحقیق به طور منطقی منجر به بیان مسئله می شود که قسمت بعدی فصل اول رساله یا پایان نامه است.

نمونه پیشینه تحقیق در پایان نامه

نمونه پیشینه تحقیق پروپوزال پایان نامه روانشناسی