انتخاب موضوع جدید و انجام پروپوزال و پایان نامه ارشد زبان و ادبیات عربی و ادبیات تطبیقی بوسیله اساتید متبحر صورت می گیرد.

در رشته زبان و ادبیات عرب انتخاب موضوع محدودیت هایی دارد.

اگر می خواهید این کار توسط ایران پژوهش انجام شود در کمتر از یک شبانه روز بهترین موضوعات طبق علاقه شما طراحی می شود. اما اگر می خواهید خودتان اقدام به انتخاب موضوع نمایید مطالب مختلفی که به عنوان یک مقاله بسیار کوتاه در زمینه ادبیات عرب منتشر می شود راه مناسبی است که با یک متغیر آشنا شوید و بتوانید ایده بگیرید.

متن زیر یکی از آنهاست:

رشید سلیم خوری شاعر مهجر جنوب :

قروی ، در سالهای زندگی خود در لبنان ، به تدریس ادامه داد تا اینکه در اول آگوست سال 1913 به همراه برادرش قیصر – که بعدها شاعر مدنی نام گرفت –لبنان را به مقصد برزیل ترک کرد .

خود قروی در مقدمه ی دیوانش علت مهاجرت را اینچنین بیان می کند : «روزنامه های بیروت در دوره فرماندهی یوسف فرنکو پاشا» ، بعضی از قصاید ملی مرا به چاپ رساندند . عموی من اسکندر به محض اینکه قصاید را خواند- او از پرسنل ارتش برزیل بود وعاشق شعر حماسی – از من خواست که نزد او بروم و چند سال این درخواست را ادامه داد .

در حالی که من در ترک وطنی که از کودکی عاشق آن بودم ، مردد ماندم . در این سالها از کسانی که بابرزیل آشنایی داشتند ، می پرسیدم ، آیا در برزیل ، کوههای زیبا مثل کوههای لبنان هست و آیا آسمانش مثل آسمان لبنان صاف و پاک است ؟

پایان نامه ارشد زبان و ادبیات عربی

تا اینکه عمویم با فرستادن پنجاه لیره انگلیسی ، مرا در مقابل عمل انجام شده قرار داد . همچنین به خاطر مشکلات و مسائلی که بعد از فوت پدر دامنگیرم شد ، تصمیم گرفتم که حتماً بروم ؛ زیرا پدرم به خاطر قرضهایی که به مردم داده بود .

و نتوانسته بود مطالبه کند ، خود زیر بار قرض رفت ؛ از این رو با غم و اندوه بسیار از دنیا رفت و با این کارش ، برای ما قرضهای فراوانی به جای گذاشت که با حقوق اندک معلمی پرداخت آن امکان پذیر نبود . من از لبنان رفتم ، اما به خودم قول دادم که به خاطر قرضهای پدرم بازگردم . سوارکشتی شدم در حالیکه با وجود مخالفتهای من ، برادرم قیصر به همراه زن و فرزندش نیز همراه من راهی سفر شدند  ( ناعوری ، 1952 ، 499 ).

اینچنین شد که در سال 1913 ، از بیروت حرکت کرد و در اواخر ماه سپتامبر به شهر مریانا در ولایت میناس رسید ؛ همان مکانی که عمویش با خانواده ی برزیلی خود در آنجا زندگی می کرد . ( همان ، 499 )

قروی ، برای امرار معاش و ادامه زندگی در برزیل ، سختیهای فراوانی را متحمل شد و برای دست یافتن به زندگی بهتر به دوره گردی روی آورد . اوپشته های هیزم را با خود به اطراف شهر و روستاها می برد و با پول به دست آمده ، وسائل وکالاهایی برای فروش می خرید و آنها را در صندوقی قرار می داد وبرای فروختن آنها به اماکن بسیاری سرمی زد و از این طریق زندگی خود را می گذراند . قروی در این باره می گوید : حَنانیک ربّی حنانیک رَبّی لَقدقَصَمت ظَهری القاصمة بَعید المزار ، غریب الدّیار وَحید وها أنا فی عاصمة ( صیدح ، 1956 ، 33 )

قروی با کار در مریانا و به کمک برادرش توانست مقداری از قرضهای پدرش را بپردازد ؛ ولی به خاطر اهانت و توهینی که از مردم شهر مشاهده می کرد ، به ماندن در آنجاعلاقه ای نداشت . خود در این باره می گوید :

« تا شروع جنگ جهانی اول ، من و برادرم قیصر توانستیم مقداری از قرضهای پدرمان را بپردازیم . اما من کم کم از زندگی در شهر مریانا خسته شده بودم . زیرا مردم آنجا که بیشتر سیاهان بی سواد و پابرهنه بودند ، شب وروز به ما لقب « تورکو» می دادند . این در حالی بود که من و برادرم هر دو معلم های خوش لباس و تمیزی بودیم ؛ به همین علت زندگی بر من سخت شد و یک روز صبح ، با اراده راسخ سازم را برداشتم و به سوی دیار « ریودو ژانیرو » حرکت کردم . ( قروی ، 1992 ، 4 )

قروی راهی سرزمین «ریودو ژنیرو » شد و با آموزش عود و تدریس در مدرسه « زهره الإحسان » کسب درآمد می کرد و تا حدی توانست مشکل مادی خود را برطرف سازد . ( حاوی ، 1981 ، 8 )

پایان نامه ارشد زبان و ادبیات عربی

قروی در سال 1915 به تشویق دوست خود « جرجیس خوری » به سوی « سائو پائولو » حرکت کرد ( همان منبع ، 42 ) او در سائوپائولو به تدریس در مدرسه ملی مشغول شد ، اما او بعد از مدتی به خاطر شرایط سخت مادی ، تدرس را رها کرد و به کار تجارت روی آورد و کارخانه قلاده سازی را بنا نهاد ؛ اما این کارخانه بعد از سه سال به خاطر ور شکستگی بسته شد . در این زمان بحران مادی بر او سخت فشار آورده بود ، تا اینکه جوانی علاقمند به آموختن عود ، به او مراجعه کرد وقروی نیز با آموزش موسیقی به وی ، به زندگی خود بهبود بخشید .

در این زمان اولین سرگرمی او شعر گفتن و شرکت در انجمنهای مختلف ادبی و کار در دفاتر روزنامه ها بود ، و رفته رفته توانست جای خود را در محافل ادبی باز کند و با نشان دادن برجستگی لازم ، شهرت فراوانی به دست آورد . ( ناعوری ، 1959 ، 500 ) قروی ، در سائوپائولو خود را به خوبی با محیط مهجرجنوبی وفق داد ؛ هر چند در آنجا هم هرگز از یاد لبنان غافل نماند ، و همیشه عشق به لبنان را همچنان در دل زنده داشت و با شعرهای وطنی خود در غم و شادی مردم شریک می شد .

با مطالعه شعرهایش می توان دید که او دقیقاً همان احساس زندگی در لبنان را بعد از چهل سال زندگی در غربت نشان می دهد . ( صیدح ، 1956 ، 25 ) قروی از کارهای روزانه خود دست می کشید و به سرودن شعرهای ملی می پرداخت ، تا شاید بتواند مردم خود را به سوی هدفش هدایت کند . اما نکته ای که باید بدان اشاره نمود ، روحیه ی خستگی ناپذیر قروی در عرصه های مختلف اجتماعی ، ادبی و سیاسی است ؛ زیرا قروی تنها به فعالیت های ادبی و سرودن شعر اکتفا نمی کرد و همانطور که جورج طراد در کتاب « الشاعر القروی» اشاره می کند ، وی در کنار تدریس و فعالیت های ادبی ، در فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت پر رنگی داشت . ( طراد ، 2000 ، 55 )

قروی ، پیوسته مردم و زمامداران کشورهای مختلف عربی را به آگاهی و هوشیاری نسبت به وقایع پیرامون خود فرامی خواند ؛ حتی با اینکه در غربت به سر می برد ، ، اما همواره از کوچک ترین وقایعی که در کشورهای مختلف عربی بویژه لبنان روی داد ، غافل نمی ماند و با موضع گیری صحیح در مورد آن حوادث ، افکار و اندیشه های خود را در غالب شعر بیان می نمود .

البته قابل ذکر است ، آنچه گفته شدتنها اندکی از فعالیت های گسترده وی در عرصه های ادبی ، اجتماعی و سیاسی است ، زیرا در سال 1970 میلادی ، پس از فوت دکتر خلیل سعاده ، وی به عنوان سر دبیر مجله العصبه الاندلسیه ، انتخاب شد . ( حاوی ، 1981 ، 8 )

پایان نامه ارشد زبان و ادبیات عربی

با خواندن این متن موضوعاتی که به ذهن متبادر می شود به شرح زیر می باشد که می توانید به مطالعه منابع بیشر به یک ایده کامل برسید:

1- عوامل مهاجرت رشید سلیم خوری و تاثیر آن در شعر او

2- نوستالژی غم غربت در شعر رشید سلیم خوری.

3- جایگاه اجتماعی شعرای عرب در مهجر آمریکا با مطالعه موردی شاعر قروی.

4- عوامل شکست یا موفقیت شاعران مهجر آمریکا با مطالعه موردی رشید سلیم خوری.

5- و...

ناگفته نماند که این موضوعات تنها یک نمونه است برای اینکه بتوانید در برخورد با مقالات این سایت در حوزه زبان و ادبیات عرب چگونه موضوع انتخاب کنید.


مشاوره و انجام پروپوزال، پايان نامه ، پروژه و تحلیل آماری با spss: پایان نامه ارشد زبان و ادبیات عربی
مشاور:علی محمدی
شماره تماس: 09011853901
ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید