«روح هنر اسلامی سیر از ظاهر به باطن اشیاء و امور است. یعنی هنرمندان اسلامی در نقش و نگاری كه در صورتهای خیالی خویش از عالم كثرت میبینند، در نظر او هر كدام جلوه حسن و جمال و جلال الهی را مینمایند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
51 صفحه
کد:
228 mt
«روح هنر اسلامی سیر از ظاهر به باطن اشیاء و امور است. یعنی هنرمندان اسلامی در نقش و نگاری كه در صورتهای خیالی خویش از عالم كثرت میبینند، در نظر او هر كدام جلوه حسن و جمال و جلال الهی را مینمایند. بدین معنی هنرمند همه موجودات را چون مظهری از اسماءالله میبیند و بر این اساس اثر هنری او به مثابه محاكمات و ابداع اسماءالله است.
جهان در تفكر اسلامی جلوه و مشكات انوار الهی است و حاصل فیض مقدس نقاش ازلی، و هر ذرهای و هر موجودی از موجودات جهان و هر نقش ونگاری مظهر اسمی از اسماء الهیه است و در میان موجودات، انسان مظهر جمیع اسماء و صفات برگزیده عالم است.
هنرمند در پرتو چنین تفكری، در مقام انسانی است كه به صورت و دیدار و حقیقت اشیاء در ورای عوارض و ظواهر میپردازد. او صنعتگری است كه هم عابد است و هم زایر؛ او چون هنرمند طاغوتی با خیالاتی كه مظهر قهر و سخط الهی است، سروكار ندارند. وجودی كه با اثر این هنرمند ابداع می شود نه آن وجود طاغوتی هنر اساطیری و خدایان میتولوژی است و نه حتی خدای قهر و سخط یهودیان یعنی «یهوه»، بلكه وجود مطلق و متعالی حق عز شأنه و اسماءالله الحسنی است كه با این هنر به ظهور میرسد. از اینجا صورت خیالی هنر اسلامی متكفل محاكمات و ابداع نور جمال ازلی حق تعالی است؛ نوری كه جهان در آن آشكار میشود و حسن و جمال او را چون آیینه جلوه میدهد در حقیقت بود این جهانی، رجوع به این حسن و جمال علوی دارد و عالم فانی در حد ذات خویش نمودی و خیالی بیش نیست: هستی عالم نمودی بیش نیست سر او جز در درون خویش نیست