هنرمندان ایرانی، درگزینش شکلهای طبیعی برای نقشینه کردن بناها، رسالت مهم و بزرگی برعهده داشتند و آرامانشان، ایجاد پیوند میان جهان مادی و معنوی بود.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
45 صفحه
کد:
218 mt
هنرمندان ایرانی، درگزینش شکلهای طبیعی برای نقشینه کردن بناها، رسالت مهم و بزرگی برعهده داشتند و آرامانشان، ایجاد پیوند میان جهان مادی و معنوی بود. از این رو، نقشهای مورد استفاده آنان همواره براساس مفاهیمی ویژه شکل گرفتهاند و تنها به منظور آراستن ابنیه بهکار نرفتهاند. بهگفته پوپ: «تزئین که منبع اصلی و هدف هنر ایران است، تنها مایه لذت چشم یا تفریح ذهن نیست، بلکه مفهومی عمیقتر دارد.» (پوپ، 1380: 2)
این هنرمندان در طول هزارهها، همواره با الهام از منابع گوناگون و بهرهگیری از نیروی خلاقیت خود، به تناسب جا و موقعیتهای ایجاد شده، شیوههای جدیدی را به کار گرفتهاند و به طور دائم برشمار نقوش و تنوع آنها افزودهاند. ازاین رو، مطالعه و بررسی نقوش بکاررفته در جداره ابنیه غیر مذهبی کاشان که در فصل پیشین معرفی گردیده، نیازمند دستهبندی است و میتوان دستهبندیهای متفاوتی برای نقوش درنظر گرفت. در این فصل به تحلیل نقوش گیاهی استخراج شده از ابنیهای که در فصل پیشین معرفی گردید، پرداخته میشود.
از آنجا که اصول تکرار و تقارن همواره مورد توجه هنرمند ایرانی قرار داشته، انواع طرحها و نقشههایی که از ذوق و قوه تخیل او تراویدهاند، ارتباط تنگاتنگی با این اصول دارند. از این روتقسیمبندی بر مبنای شیوه گسترش طرح و با توجه به اصول تکرار و تقارن، آن گونه تقسیمبندی است که سنتهای طراحی ایرانی را به طور کامل در نظرمیگیرد و حاصل آن تقسیم نقوش به گروههای: نقوش کامل یا (1/1)، نقوش نیمه یا (1/2)، نقوش ربعی یا (1/4) و نقوش تکراری است.