قصهها و روایات قرآن به دلیل بار معنوی و اخلاقیشان بارها و بارها مورد توجه هنرمندان قرار گرفته اند. یکی از مهمترین حکایتهای قرآن، داستان حضرت یوسف است که به احسن القصص معروف شده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
25 صفحه
کد:
175 mt
قصهها و روایات قرآن به دلیل بار معنوی و اخلاقیشان بارها و بارها مورد توجه هنرمندان قرار گرفته اند. یکی از مهمترین حکایتهای قرآن، داستان حضرت یوسف است که به احسن القصص معروف شده است زیرا دارای نکات و پندهای بسیاری است و همین نکته باعث شده است این قصه توسط شاعران بسیاری مورد توجه قرار گیرد و هنرمندان را به این وا داشته است تا نکات و پندهای بسیار این حکایت را به تصویر بکشند. از جمله این هنرمندان نگارگر ایرانی-اسلامی کمال الدین بهزاد است که صحنهای خاص از این داستان یعنی واقعه گریختن یوسف (ع) از زلیخا را انتخاب کردهاست. تحلیل این نگاره به عنوان نمونهی تصویری، گفتمان را خارج از بحث انحصاری نوشتار و در تصویر نشان میدهد.
اگر به دال و مدلول سوسوری حضوری انسانی، موضعدار، هدفمند و جهتدار را بیفزاییم زبان از قالب مکانیکی خارج گشته و در فرایندی سوبژکتیو قرار میگیرد و که به دلیل تعاملی پویا با مخاطب (گفته یاب) به گفتمان تبدیل میگردد. و اگر این گفتمان از عناصر دیداری مثل خط، رنگ، نور، کادر، فضا، مکان، پرسپکتیو و ... استفاده کند گفتمانی دیداری است (شعیری، 1391: 12). مقولههایی چون کانالهای حسی، فضا، زمان، فضای تنشی از جمله ویژگیهای گفتمانهای دیداری هستند. تعامل، چالش، همآمیختگی و زوایای دید، هدفمندی و دخالت همه عوامل گفتمانی (حتی بیننده) در تولید معنا سبب میشود این نوع گفتمان را گفتمان دیداری بنامیم.
برای تجزیه و تحلیل گفتمان تصویری نگاره نیاز است بدانیم در ساختار این نگاره چه عناصری بکار رفته تا با بررسی آنها مشخص شود کدام عناصر و کدام تدابیری هنرمند در راس آفرینش اثر هنری در راستای فشاره و کدام اجزا و عناصری در راستای گستره تصویری قرار داشته و باعث تعامل این دو شده و در نهایت چگونه این عناصر فضای ارزشی تولید کردهاند.