اصغر فرهادی (زادۀ ۱۳۵۱ در سده-اصفهان) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. فرهادی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
66 صفحه
کد:
165 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تحلیل نشانه شناسی فیلم جدایی

«نخستین نشانه های زبانشناسیک که در فیلمی به کار می رود، و به کار تأویل کننده می آید نام فیلم است. عنوان فیلم ها گاه نقش روشنگر مضمون اصلی آن ها را دارد... گاه نام شخصیت اصلی است... گاه روشنگر روابط است...عنوان چکیدۀ مهمی از روایت فیلم است و آشکارا می کوشد تا تماشگر را به سوی تأویل خاصی از فیلم راهنمایی کند (احمدی،109:1391).» در این فیلم نیز، عنوان فیلم اولین نشانه ارائه شده در متن است. در ابتدا از کلمه جدایی استفاده شده که از ابتدای فیلم کشمکش شخصیت های اصلی فیلم و در واقع طلاق را به روشنی نشان می دهد. اما در لایه های معنایی بعدی و نشانه هایی که در طول فیلم گذاشته شده متوجه می شویم که جدایی فقط جدایی میان دو انسان نیست. جدایی میان شخصیت های دیگر فیلم، جدایی میان دو قشر جامعه، جدایی چند نسل، جدایی باورها و خلاصه جدایی خیلی چیزهایی است که زندگی را در حالت تعادل و تعامل پیش می برد. کلمه بعد از جدایی نادر است. بر خلاف ابتدای فیلم که به نظر می رسد سیمین است که تقاضای طلاق و جدایی داده، در حقیقت این نادر است که جدایی را شکل می دهد.

در تیتراژ فیلم تصاویری از شناسنامه و مدارک آدمهایی را می بینیم که خارج از محدوده داستان قرار دارند، اما هر کدام می توانند موقعیتی مشابه با موقعیت نادر وسیمین داشته باشند. همچنین شناسنامه دو شخصیت فیلم قبلی فرهادی «چهارشنبه سوری» هم کپی گرفته می شوند. شناسنامه سند هویت بخشی به انسانهاست و فرهادی با این کار به حقیقی بودن شخصیت های قبلی فیلمش و هویت بخشیدن به آن ها به نوعی بر اینکه این فیلم بخشی از زندگی در حال جریان است، تأکید می کند. این نما کل جهان فیلم و راهبرد مضمونی فیلم را در خود جمع کرده است. «جزئی است از یک کل که تمامی کل را در خود منعکس می کند.» تاباندن اشعه ایکس به وضعیت، نوعی سونوگرافی اجتماعی.

خانواده نادر، دارای نامهای اصیل ایرانی هستند. نادر که سوای معنای کمیاب یادآور پادشاهی مقتدر و فاتح است که در راه باورهایش فرزندش را هم کور می کند. سیمین به معنای نقره و فلزی گران قیمت یادآور قصه های قدیمی که زرین و سیمین گنج های پیدا شده بودن و سیمین شاید برای مردم عادی چون سکه ای نقره ای بود قابل لمس تر بود. به هر حال با پس زمینه ذهنی از شاهنامه می توان به یک اسم اصیل ایرانی رسید. ترمه نام دختر خانواده نیز نام یک نقش اصیل در هنر دوزندگی است. هر سه اسم در کنار هم نوعی دیدگاه با گرایشات ملی را به یاد می آورد.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.