تحقیقات مربوط به مخاطب شناسی و مخاطب پژوهشی نیز طیف های گسترده ای را در بر می گیرد،كه از كنترل مخاطب تا استقلال مخاطب را در بر می گیرد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
18 صفحه
کد:
134 mt
جلب مخاطب از طریق رنگ
فیبر بیرن از دههی 1930 میلادی به بعد تحقیقات زیادی انجام داد و تفاسیر خود در مورد چرخهی رنگ ها و تأثیر آن بر عكسالعمل انسان ها را مورد توجّه قرار داد. پژوهش او منجر به توجّه بیشتر به رنگ ها در زندگی شده است. عناصر این پژوهشها كه شامل آزمونهای ترجیح رنگ بود به طراحان تبلیغات ثابت كرد كه استفاده از بعضی رنگ ها در تبلیغات منجر به فروش بهتر محصولات میشود. در واقع رنگ به شدّت بر نقطه نظرات تأثیر میگذارد حتّی اگر خود ما متوجّه این تأثیر نشویم. (کابستیک،لوید،1385،ص5)
مصرف كنندگان رنگ موجودات پیچیدهای هستند كه از نظر جنسیّت، سن، درآمد و سطح تحصیلات، زمینهی فرهنگی و موقعیّت جغرافیائی با هم فرق دارند. بازارهای مخصوصی وجود دارند كه به عرضهی جنسی بخصوص میپردازند و بازارهای مخصوص رنگ هم وجود دارند. همیشه مصرف كنندگانی از سطوح مختلف اقتصادی هستند كه بدون توجّه به رنگهای باب روز به دنبال محصولاتی با رنگبندیهای به اصطلاح سنّتی هستند. برای دورههای تاریخی و فرهنگی خاص، رنگبندیهای خاصّی هم وجود دارد. رنگهای ترد و ظریف قرن 18، رنگ شهر استعماری باز گردانده شده ویلیامز برگ، پارچههای باتیك سنتی در جنوب شرقی آسیا و رنگهای معدن پارچههای آفریقا پیش از استعمار آن همه و همه نمونههایی از رنگ بندیهای مرتبط با زمانها و فرهنگهای خاص هستند. (گروسی فرشی،1380،ص112)
ارتباطات بینالمللی، رنگبندیهای مخصوص به فرهنگهای مختلف را از حالت انحصار در آورده و جلوهای همگانی و جهانی به آنها بخشیدهاند. تركیبهای كلاسیك ژاپن، همان قدر در میلان رواج دارند كه در توكیو، پارچههای باتیك جنوب شرقی آسیا، راوانا و ظروف سفالی چین باستان به عنوان رنگ بندی در همه جا كاربرد دارند. رنگ پردازی حرفهای میتوانند از منابع گوناگونی بهرهمند شوند امّا گاهی با تقاضاهای مغایری رو به رو میشوند. جذّابیّت رنگ ها برای به فروش رفتن محصولات در بازار و در نتیجه در روند دیزاین ركن حیاتی دارد. (گروسی فرشی،1380،ص114)