روایت [گری] و نمایشی بودن (شیوه‌ی غلو شده در اجرا تحت عنوان بازیگری شرقی) از نظر منتقدین دو ویژگی مهم اکثر آثار بیضایی است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
21 صفحه
کد:
96 mt


قسمت هایی از این مقاله:

شرح مختصر داستان

در نمایش‌نامه‌ی مرگ یزدگرد زمان نمایش‌نامه از لحاظ تاریخی اشاره به دورانی دارد که حکمرانی پادشاهی ساسانی به سرآمده و اعراب در حال تسلط بر ایران هستند. به عبارتی سال صفر ویرانی و هرج و مرج و تباهی. مکان ماجرا هم آسیاب محقری است که در آن آسیابانی به همراه همسر و دخترش پیش از مرگ یزدگرد (آخرین پادشاه ساسانی) پذیرای او بوده‌اند. سرباز و سردار و موبد از پی پادشاه آمده‌اند، پادشاهی که اینک پیکر خون آلودش در آسیاب است و جز آسیابان و خانواده‌اش کسی در مظان اتهام قتل او نیست. اینک اینان (آسیابان و دختر و همسرش) باید در برابر این اتهام از خود دفاع کنند و همین امر چرخه‌ی درام را به حرکت در می‌آورد. در این نمایش آسیابان و خانواده‌اش در شرح ماوقع جابجا در نقش یزدگرد و و نیز یکدیگر ظاهر می شوند.

چنانکه در خلاصه ارائه شده نیز مشهود است، سطوح اول دراماتیک در این نمایش‌نامه رسیدن اطرافیان پادشاه به آسیاب و یافتن شاه مرده و متهم کردن آسیابان و خانواده‌اش به قتل او و سطح دوم که بوسیله بازی در بازی ارائه می شود، و راویان نمایشگرش آسیابان و همسر و دخترش هستند، شرح اقامت پادشاه در آسیاب چگونگی مرگ او است.

با توجه به موارد بیان شده درباره سلسله مراتب نظرگاهی در فصل سوم، نظرگاه دراماتیک غالب متعلق به سه شخصیت راوی یعنی آسیابان و همسر و دخترش است. که البته به شدت نیز متناقض هستند و یکدیگر را نفی می‌کنند. اما در هر حال دیدگاه غالب از دل نظرگاه این سه شخصیت (نسب به قتل پادشاه) ساخته می‌شود و نقش همراهان پادشاه به علت حضور نداشتن آنها در سطح دوم داستان کاملا منفعلانه و همچون تماشاگران نمایش، مواجهه‌ای بیرونی است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.