«تأثیر پیدایش عکاسی بر روند ادامهی گرافیک را نمیتوان کتمان کرد. میتوان ادعا کرد که عکاسی در زمینههایی به صورت غیرمستقیم از گرافیک حمایت کرد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
31 صفحه
کد:
88 mt
روند شکلگیری فتومونتاژ
«از همان ابتدا در طول تاریخ عکاسی، سعی عکاسان بر این بود که یک عکس را با بهرهگیری از نگاتیوهای متعدد، ارائه نمایند. به این شکل که آسمان را از یک نگاتیو، افراد را از نگاتیو دیگر و منظره را از نگاتیو سوم و... گرفته و آنها را به صورت یک عکس واحد به چاپ میرساندند. پس میتوان گفت که جعل تصاویر خبری و تاریخی نیز به راحتی امکانپذیر بود.» (اوری، «از امروز نقاشی مرده است»، مهرتبار، مجله هنرهای تجسمی، شماره 15، ص 36)
«هنرمندان دادا مدعی اختراع فتومونتاژ، یعنی فنِ دستکاری تصاویر عکاسانه یافته شده هستند. (تصویر 4- 1) این کار به منظور ایجاد همجواریهای ناهمآهنگ و آمیزشهای تصادفی، صورت میگرفت. رائول هوسمان و هانا هُخ در اوایل سال 1918 در زمینهی رسانهی چاپ کارهای برجستهای ارائه کردند.» (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 286)
«فتومونتاژ تکنیکی است، که تاریخ پیدایش آن به زمان اختراع عکاسی در قرن نوزدهم باز میگردد، اما در خِلال سالهای جنگ جهانی، مورد توجه و استفادهی مجدد هنرمندان قرار گرفت و در فرمهای متنوعی نمود یافت. بدینسان پیوند تنگاتنگ فتومونتاژ با عکس و ظهور عکاسی، سبب شد که در بخشی جداگانه، این اختراع انقلابی قرن نوزدهم را مورد بررسی قرار دهیم و تأثیری را که بر زندگی و هنر، خصوصاً نقاشی گذارد، از نظر بگذرانیم. از طرف دیگر فتومونتاژ، حدوداً یکصد سال بعد از تولد خود در دورانی مورد توجه واقع شد و توسط هنرمندانی به کار بسته شد که حالت عصیان زده و عدم تعادل ناشی از جنگ را عمیقانه احساس میکردند و بر اثر انهدام جهان و آدمیان به نومیدی رو کرده و به هیچ امر ثابت و پایداری اعتقاد نداشتند. در بخش دیگری، تحولات و شرایط پس از جنگ و ظهور دادائیستها و نگاه خاصشان در شرایط بحرانزدهی آن دوران را بررسی خواهیم کرد.» (گودرزی؛ عبدی فرزانه پور؛ «فتومونتاژ، تجلی تکثر شهری با نگاهی به اندیشههای والتر بنیامین»، مجله خیال شرقی، شماره 3، ص 131)