گرافیک معاصر ایران سابقه ی طولانی ندارد. در واقع این هنر به معنی امروزی اش از زمان تأسیس دانشکده های هنری در ایران مطرح شده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
43 صفحه
کد:
79 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تعریف نقش مایه

در نهایت می توان واژه ی نقش مایه را این گونه معنا کرد: بنیاد نقش و یا ریشه و اصل تصویر در دایره المعارف ها و فرهنگ اصطلاحات هنری، اصطلاح نقش مایه را معادل واژه لاتین موتیف قرار داده اند. موتیف به معنای انگیزه، درون مایه (باطنی، 1388، 960) و همچنین به معنای عامل، علت، موضوع اثر هنری، مایه اثر هنری (کاظمی اسفه، 1379، 991).

واژه ی موتیف در موسیقی کاربردی فراوان دارد و به مفهوم کوچکترین واحد قابل تمیز یک ملودی، یک تم یا نظایر آن ها از طریق توالی صداهای معین و ریتم مشخص به کار می رود (انواری، 1381، 7462). به این تعبیر که آن را عنصر یا عناصری می دانند که در یک ترکیب بندی تکرار شده و مایه اصلی و بارز یک اثر هنری است؛ عنصر منفرد و قابل تجزیه در یک طرح، همانطور که غلامحسین صدری افشار در کتاب فرهنگ فارسی در «نقش مایه» را این گونه معنا کرده است: عنصر معمولا نمایان و تکرار شونده ای در زمینه یا مایه ی اثر هنری یا ادبی، موتیف (صدری افشار، 1388، 2063).

در این نقل قول نویسنده نقش مایه را موضوع بن نما و یا نقش و نگار می داند. به عبارتی «کار مایه ویژه در ترکیب بندی» را تعبیر نقش مایه دانسته است. نقش مایه یا «بن نگار» را مجموعه ی ریز نقش هایی معرفی می کنند که مایه و تشکیل دهنده ی نقش اند (دانشگر، 1372، 541). علی حصوری نیز نقش مایه را این گونه تعبیر می کند: نقش تکرار شونده برابر موتیف. در برخی از آثار «فارسی مایه» و در برخی «بن مایه» و« بن نگار» نامیده شده است (حصوری، 1371، 11).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.