گرافیک معاصر ایران سابقه ی طولانی ندارد. در واقع این هنر به معنی امروزی اش از زمان تأسیس دانشکده های هنری در ایران مطرح شده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
43 صفحه
کد:
79 mt
تعریف نقش مایه
در نهایت می توان واژه ی نقش مایه را این گونه معنا کرد: بنیاد نقش و یا ریشه و اصل تصویر در دایره المعارف ها و فرهنگ اصطلاحات هنری، اصطلاح نقش مایه را معادل واژه لاتین موتیف قرار داده اند. موتیف به معنای انگیزه، درون مایه (باطنی، 1388، 960) و همچنین به معنای عامل، علت، موضوع اثر هنری، مایه اثر هنری (کاظمی اسفه، 1379، 991).
واژه ی موتیف در موسیقی کاربردی فراوان دارد و به مفهوم کوچکترین واحد قابل تمیز یک ملودی، یک تم یا نظایر آن ها از طریق توالی صداهای معین و ریتم مشخص به کار می رود (انواری، 1381، 7462). به این تعبیر که آن را عنصر یا عناصری می دانند که در یک ترکیب بندی تکرار شده و مایه اصلی و بارز یک اثر هنری است؛ عنصر منفرد و قابل تجزیه در یک طرح، همانطور که غلامحسین صدری افشار در کتاب فرهنگ فارسی در «نقش مایه» را این گونه معنا کرده است: عنصر معمولا نمایان و تکرار شونده ای در زمینه یا مایه ی اثر هنری یا ادبی، موتیف (صدری افشار، 1388، 2063).
در این نقل قول نویسنده نقش مایه را موضوع بن نما و یا نقش و نگار می داند. به عبارتی «کار مایه ویژه در ترکیب بندی» را تعبیر نقش مایه دانسته است. نقش مایه یا «بن نگار» را مجموعه ی ریز نقش هایی معرفی می کنند که مایه و تشکیل دهنده ی نقش اند (دانشگر، 1372، 541). علی حصوری نیز نقش مایه را این گونه تعبیر می کند: نقش تکرار شونده برابر موتیف. در برخی از آثار «فارسی مایه» و در برخی «بن مایه» و« بن نگار» نامیده شده است (حصوری، 1371، 11).