یکی از همین نمونه ها گنجعلیخان و پسرش علی مردان خان بودند. گنجعلیخان از 1005 ه- ق تا 1034 ه - ق حاکم کرمان بود و پس از او پسرش نیز حکومت کرمان را در دست داشت.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
29 صفحه
کد:
61 mt


قسمت هایی از این مقاله:

کاروانسراي گنجعليخان

در طرف شرق میدان گنجعلیخان، کاروانسرای بزرگی به طول 5/31 متر و عرض 23 متر وجود دارد، شکل معماری دو طبقه با حجرات متعدد است بهمین دلیل برخی پژوهشگران حدس می زنند که این محل در ابتدا مدرسه بوده و بعداً به کاروانسرا تبدیل شده است. متأسفانه کتبیه سر در این ساختمان فرو ریخته اما براساس روایات یاد شده به خط (علیرضا عباسی) خطاط مشهور زمان صفوی بوده و تاریخ 1007 ه.ق بر آن نقش بسته بوده است. در دالان کاروانسرا یک تکه سنگ مرمر وجود دارد که با خط نستعلیق نام گنجعلیخان بر آن نقش بسته، ظاهراً مربوط به یک کتیبه، مفصل بوده که اکثراً، ریخته و برای اینکه نام بانی آن از بین نرود، دوباره آن را در جایی نصب کرده اند. تمام کتیبه های این محل بخط علیرضا عباس بوده که بر اثر جنگهای زمان آقامحمدخان قاجار خصوصاً گلوله اندازی توپهای او به خانه ها و سردرهای بلند که پناهگاه مدافعان داخلی بوده فرو ریخته است.

کاشیکاری نمای داخلی و خارجی مدرسه از نوع معرق و معقلی است و دارای مقرنس کاریهای ارزشمندی است که در حال حاضر قسمت کمی از آن باقی مانده و در اثر بی توجهی، این بنا بتدریج دچار فرسایش شده است. طاق بالای سردر دارای نقوش قرینه کاشیکاری معرق می باشد که شامل نقوش حیوانی و انسانی و گل و بته های اسلیمی است و نقش یک اژدهای بالدار کاملاً به سبک چینی و مغولی بر کاشی رنگین نقش بسته است. داخل کاروانسرا بر پیشانی بنا روی دو طاق روبروی هم نیز، نقش سیمرغ و اژدها بصورت کاشی معرق آورده شده که این نقشها بر زمینه لاجوردی کار شده است. در داخل یک ترنج که بصورت قرینه در گوشه ها آمده نقش انسان بالدار (فرشته) را می بینیم، اگر چه این نقوش دارای مفهوم و نماد خاص خود در فرهنگهای مختلف هستند اما گمان می رود استفاده از آنها در این بنا فقط جنبه تزئیناتی داشته و بعنوان پر کردن زمینه کای ها از آنها استفاده شده نوع طراحی و بکارگیری نقش سیمرغ و اژدها در این بنا منحصر بفرد است.(شكل 3-1)

شیر، بز و نقوش شکارگاه، از دیگر طرحهای مورد استفاده است که در کاشیکاری کلیه طاق نماها، یا ایوانچه ها و ورودیهای اطاقها از آن استفاده شده (شكل 3-2)


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.