برای سرآغاز بحث در ابتدا با مراجعه به دایره المعارف هنر تعاریفی کلی از واقعگرایی در هنر آورده میشود، که بدان میپردازیم.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
18 صفحه
کد:
40 mt
زمینه و واقعیت
از آنجاکه در موضوع واقعگرایی از مهمترین موارد ارتباط تنگاتنگ جامعه و هنرمند در اثر است. برای درک بهتر در ابتدا به تشریح و تعاریف مقوله واقعیت و واقعگرایی، زمینههای آن در جامعه و آرای متفکران در این زمینه میپردازیم.
هیچکس ارتباط متقابل هنرمند و جامعه را منکر نیست، هنرمند بر جامعه متکی است- لحن و آهنگ و قوت احساسش را از جامعهای که در آن زندگی میکند میگیرد. ولیکن جنبهی فردی اثر هنرمند به بیش از این عوامل بستگی دارد این جنبه وابسته است به امری که عبارت است از ارادهی معطوف بهصورت، که نیرویی است در درون شخصیت هنرمند، و بدون این درک شهودی از صورت متناسب هیچچیز مهمی نمیتواند به وجود بیاید. ممکن است چنین به نظر بیاید که این نکته ما را دچار تناقض خواهد کرد. اگر هنر تمام محصول شرایط محیط نباشد و بیان یک ارادهی فردی باشد. البته ارزشهای نهایی هنر از حدود فرد و زمین و شرایط محیط او فراتر میروند. ( رید، 1374، 223 و 224)
احمدی عنوان میکند: اگر برای شناخت ارتباط زیبایی شناسانه دقت خود را بر زمینهی آن متمرکز کنیم، یعنی پیام را در گام نخست محصول، و سپس وابسته به زمینهی تاریخی و اجتماعیای بدانیم که در آن پدید آمده، و چنین بیانگریم که به دلیل تعلق به این زمینه است که دلالتهای معنایی میابد، آنگاه با کارکرد تازهای از فر ارشد ارتباط آشنا میشویم که رومن یاکوبسن در مورد خاص ارتباط زیبا شناسانه آن را (( کارکرد ارجاعی)) خوانده است. ( احمدی، 1380)