در این فصل به چگونگی شخصیت پردازی كاراكتر حامی اشاره شده است و همینطور به نقش شخصیت پردازی به عنوان یكی از عناصر مهم روایت داستان پرداخته شده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
23 صفحه
کد:
21 mt
شخصیت و رفتار
شخصیت داستانی یك اثر هنری است، استعارهای است برای ذات و طبیعت بشر، ما به گونهای با شخصیتها ارتباط برقرار میكنیم كه گویی واقعیاند اما در واقع فراتر از واقعیتاند.» (مك كی، 1378: 245)
همانطور كه میدانیم ما چند نوع شخصیت به لحاظ پیچدگی داریم. در شخصیتهای ساده یا تك بعدی معمولاً یك یا چند صفت مشخص وجود دارد و نحوة شخصیت پردازی به دور از پیچیدگی است. معمولاً برای شخصیتهای فرعی از این نوع استفاده میشود و البته این یك اصل ثابت نیست و بسته به نقش شخصیت در داستان در نظر گرفته میشود. اما در شخصیتهای چند بعدی پیچیدگیهای زیادی وجود دارد شخصیت دارای چندین مشخصه هماهنگ و یا حتی متناقض است و شخصیت پردازی او چند بعدی یا چند لایه است با این حال حتی در شخصیت های چند بعدی، یكسری خصوصیات ویژه غالب است كه محور شخصیت را تشكیل میدهد.
«بعد ناشناختهترین مفهوم در بررسی شخصیت داستانی است. یكی از اصول نظری مشهور میگوید كه مشخصه شخصیتهای خوب، داشتن یك شخصیت بارز است.» (مك كی، 1378: 247) سیگر هم درباره محور شخصیت یا شخصیت بارز آن میگوید كه شخصیتها باید ثبات خلق و خو داشته باشند. مفهومش این نیست كه قابل پیش بینی یا تیپ باشند، بلكه به این معنی است كه مانند مردم عادی، محور خاصی دارند كه مشخص میكند چه نوع آدمی هستند و چه توقعات خاصی را باید از طرز عمل آنها داشته باشیم. اگر شخصیتها از این محور منحرف شوند، احتمالاً باور ناپذیر به نظر میرسند و عملشان بیمعنی یا چسباندنی خواهد شد. (سیگر، 1380: 43)