بررسی نمودارهای توصیفی داده ها : در این سایت با انواع نمودارهای توصیفی داده ها آشنا می شویم.

بررسی داده ها به شکل نمودار، اطلاعات بصری جالبی فراهم نموده و به سهولت در درک توزیع داده ها کمک شایانی می کند.

هر چند که برخی از این نمودارها که در این سایت ارائه می شوند از نظر ساختاری متنوع می باشند، ولی معنای قابل درک آن ها یکسان است.

بنابراین، اغلب این سلیقه ی پژوهشگر است که در انتخاب نوع نمودار نقش تعیین کننده دارد.

 

نمودار میله ای :

در نمودار های میله ای شاخص آماری مربوط به یک یا چند متغیر را در ارتباط با یک یا چند متغیر مقوله ای (جنس، رشته و ...) ارائه می کند.

این نوع نمودارها از نظر معنایی که منتقل می کنند همانند گزینه های آمار توصیفی هستند و تنها تفاوت آن ها در اطلاعات دیداری آن ها می باشد.

در مقاله پیش رو به بررسی تک تک این نمودار ها پرداخته می شود.

فرض کنید می خواهیم یک شاخص آماری از یک متغیر (در مثال حاضر روان نژندی) را به شکل میله ای برای دانشجویان دختر و پسر و در سطوح یک متغیر طبقه ای دیگر مثل بومی بودن و غیر بومی بودن نشان دهیم. برای تهیه نمودار مذکور، مراحل زیر را دنبال کنید.

ضمناً در شکل 12 کادر ارتباطی نمودارهای میله ای و در خروجی 11 اطلاعات گرافیکی ارائه می شود.

- از سربرگ Graphs گزینه ی Legacy Dialogs و از انشعابات آن گزینه ی Bar را انتخاب کنید.

- از کادر ارتباطی نمودارهای میله ای بر روی شکل Simple کلیک کنید و پیش گزینده ی Summaries for groups of cases را علامت نگه دارید و بر دکمه ی Define کلیک کنید.

- گزینه ی Other statistic (e.g , mean) را علامت دار کنید و سپس متغیر مورد نظر خود را که می خواهید میانگین آن به صورت میله ای ترسیم شود را به جعبه ی Variable انتقال دهید. اگر می خواهید شاخص دیگری به جای میانگین نمایش داده شود، بر گزینه ی Change Statistic کلیک کنید و شاخص آماری دیگری تعیین کنید.

- متغیر جنسیت را از جعبه ی سمت چپ به جعبه ی به جعبه ی Categori Axis و متغیر local (بومی و غیر بومی) را به جعبه ی Rows منتقل کنید (این متغیرها مربوط به مثال حاضر هستند). جهت دیدن نمودارها بر گزینه ی Ok کلیک کنید.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

همان گونه که در خروجی شماره 11 ملاحظه می شود، در محور (y) که محور عمودی می باشد، نمره ی روان نژدی و در محور (x) که محور افقی می باشد، متغیر جنسیت و در سمت راست نمودار دو گروه Local (بومی) و non local (غیر بومی) نمایش داده می شود برای نمونه، با مشاهده ی این خروجی می توان دریافت که معدل روان نژدی زنان در مقایسه با مردان کمتر است و این اختلاف برای گروه بومی و غیر بومی یکسان است.

توجه کنید که اگر متغیر local در جعبه ی Rows قرار نمی گرفت، نمودار تنها برای زنان و مردان ارائه می شد و اگر یک متغیر مقوله ای دیگر در جعبه ی Columns قرار می گرفت، نمودار مذکور صفت مورد نظر را با توجه به سه متغیر طبقه ای نشان می داد.

در این مقال، متغیر سطوح مدرک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس) در جعبه ی Columns قرار می گیرد و در خروجی 12 می توانید تفاوت آن را با خروجی 11 بررسی کنید.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

همان گونه که در خروجی 12 مشاهده می شود، نمره ی روان نژندی زنان غیر بومی از مردان غیربومی (در سطح دیپلم) بیشتر است.

ولی در سطوح دانشجویان بومی نمره ی روان نژندی مردان و زنان (در سطح دیپلم) بیشتر است.

همان گونه که ملاحظه می کنید، خروجی 12 وضعیت روان نژندی را با توجه به سه متغیر جنسیت، بومی و غیر بومی و سطح سواد ترسیم نموده است.

برای نشان دادن دو متغیر به شکل نمودار میله ای، تنها می توان از دو متغیر مقوله ای استفاده کرد.

برای آشنایی با روند اجرایی نمودار میله ای با دو متغیر وابسته و دو متغیر طبقه ای، کافی است به جای روند اجرایی پیشین که در آن از گزینه ی علامت دار Summaries for Groups of Cases استفاده شد، از گزینه ی Summaries of Separate Valiables استفاده شود.

در شکل 13 و خروجی 13، کادر ارتباطی و اطلاعات نمودار میله ای نمایش داده شده است.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

همان گونه که در شکل 13 ملاحظه می شود، جعبه ی Bars Represent گنجایش بیش از یک متغیر را دارد.

در سمت راست نمودار خروجی 13 عبارت مردان در بالا و زنان در پایین و در بالای نمودار دو عبارت local و non local از چپ به راست نوشته شده اند.

تقاطع سطر و ستون، نمره های دو متغیر را برای آن ها نشان می دهد.

برای نمونه، نمره ی زنان بومی در صفت روان نژندی تقریباً برابر 20 است ولی مردان بومی در همین صفت اندکی بیشتر از 20 می باشد.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

اگر در روند اجرایی پیشین به جای کیک بر روی نمودار میله ای (simple) بر روی نمودار خوشه ای (Clustered) کلیک شود، نمایش داده ها به شکل دسته بندی متغیرهای طبقه ای فراهم می شود که در ادامه به طور مختصر به روند اجرایی آن اشاره می شود.

- از سربرگ Graphs گزینه ی Legacy Dialoge و انشعابات آن گزینه ی Bar و سپس بر نمودار Clusters و بعد برگزینه ی Define کلیک شود.

- دو متغیر مقوله ای را یک در Category Axis و دیگری را در جعبه ی Define Clusters by قراردهید و با فعال نمودن گزینه ی other statistic (e.g, mean) متغیر وابسته را در جعبه ی variable قرار دهید و بر گزینه ی Ok کلیک کنید.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

همان گونه که در شکل 14 ملاحظه می شود، علاوه بر انتخاب دو متغیر طبقه ای، می توان در قسمت panel by دو متغیر طبقه ای دیگر تحت عنوان ردیف (Rows) و ستون (Columns) نیز گنجاند.

در خروجی 14 نمودار خوشه ای را ملاحظه نمایید.

آموزش رسم نمودار میله ای در spss

 

همان گونه که در خروجی 14 ملاحظه می شود، میانگین روان نژندی برای دانشجویان بومی و غیر بومی با جنسیت مرد و زن به شکل میله ای دسته بندی شده ارائه شده است.

از این نمودار می توان استنباط کرد که میانگین روان نژندی برای زنان غیر بومی بیشتر از زنان بومی می باشد.

اگر پژوهشگر بخواهد دو صفت وابسته را به شکل خوشه ای ترسیم کند، باید در روند اجرایی پیشین از گزینه ی Summaries of Separate Variables استفاده نماید.

نمودار میله ای سه بعدی (Three Dimension Bar) : نمودارهایی که تا کنون ترسیم شدند، شاخص های آماری را برای متغیرهای طبقه ای به شکل دو بعدی نشان می دهند.

شکل دیگری از نمودارهای میله ای وجود دارد که متغیرهای وابسته را با توجه به متغیر های طبقه ای و به شکل سه بعدی ترسیم می کند.

هر چند اطلاعات حاصل از این نمودارها بیشتر از نمودارهای دو بعدی نیست، اما از نظر بصری شاید اقناع کننده تر یاشند.

برای آشنایی با نمودارهای میله ای سه بعدی روند اجرایی زیر را دنبال کنید.

ضمناً کادرهای ارتباطی و خروجی آن ها در شکل 15 و 16 و خروجی 15 ارئه می گردند.

- از سربرگ Graphs گزینه ی Legacy Dialogs و از انشعابات آن گزینه ی 3-D Bar را انتخاب کنید. بر گزینه ی Define از کادر ارتباطی (شکل15) کلیک کید.

- دو متغیر طبقه ای (در این مثال جنس و بوی، غیر بومی) را تک به تک از جعبه ی سمت چپ انتخاب کنید و ...

ادامه دارد ...


 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.