جدیدترین موضوع پایان نامه روانشناسی درباره اختلال یادگیری با موضوع بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی کودکان دارای اختلال خواندن و نوشتن.

مریم مجموعه علائمی از بی توجهی، اضطراب، افت تحصیلی، روابط محدود با همسالان و اعتماد به نفس ضعیف که باعث تنش و اختلال عملکرد روزانه اش شده بود را بروز می داد. از نظر زیست شناختی هم أو یک دوره تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ را پشت سر می گذاشت. از نظر روان شناختی مریم با باور مفید نبودن به دلیل مشکلات به وجود آمده در مدرسه در حال دست و پنجه نرم کردن بود. از نظر رشدی، به لحاظ رشد عاطفی، هم سطح همسالانش در مدرسه بود و از نظر اجتماعی نیز خانوادهای حمایتگر داشت که گاهی مخل استقلال فردی و خود مختاری وی می شدند و این در حالی بود که سیستم آموزشی آن میزان از حمایت را برای موفقیت مریم فراهم نمی کرد مشکلات تحصیلی مریم را می توان بر اساس اختلال یادگیری وی در زمینه ریاضیات توجیه کرد او در این زمینه مشکل جدی داشت که به وسیله آزمون های انجام شده مشخص شد که توانایی و سطح هوشی او در زمینه ریاضیات از سن تقویمی اش کمتر است. سایر یافته های تحصیلی او متناسب با سنش بودند که بیانگر این مطلب است که هوش کلی و عملکرد او قابل قبول و ترمال بوده و هیچ گونه اختلال عقلانی سازی ندارد. تمایز بین اختلال های خلقی و اضطرابی در کودکان هم سن و سال مریم دشوار است.

در این مورد اختلال های اضطرابی بیشتر قابل قبول به نظر می رسند؛ زیرا علائم، برعکس اختلال های خلقی، حالت دوره ای ندارند. اندوهگین بودن مریم مربوط به احساس شکست و نگرانی وی ناشی از عدم توانایی برای شرکت در رقابت هاست. از سوی دیگر با در نظر نگرفتن اختلال خوابی که عارض شده، مریم در سایر علائم نورووژتاتیو نرمال بوده است. اختلال خواب او را می توان بر اساس اضطرابش در مواجهه با مسائلی از جمله ناتوانی در تعاملات اجتماعی، عدم توانایی در برآورده کردن انتظاراتی که در مدرسه از او دارند و واکنش بیش از حد در مواجهه با وظایف ناخوشایند توجیه کرد. به نظر می رسد مریم علاوه بر اضطراب، با احساس ناامنی نیز مشکل دارد که خود را به صورت ظاهر سر سخنش نشان می دهد. او اضطرایش را از طریق اجتناب با کنترل کردن فعالیت ها مدیریت می کند. البته بعضی از نگرانی های او نیز می تواند در زمینه اختلال اضطراب جدایی با اختلال اضطراب اجتماعی باشد؛ با این وجود، نگرانی های او فراتر از این حوزه هاست.

بهترین تشخیص بر مبنای اضطراب فراگیر او و متناسب با آن می تواند اختلال اضطراب منتشر (GAD) باشد اختلال اضطراب منتشر، خود را به صورت اضطراب و نگرانی مفرط و مداوم نشان می دهد. علائم آن شامل بی قراری، تمرکز ضعیف، تحریک پذیری، تنش عضلات، اختلال خواب و به راحتی خسته شدن است. در بالغین شش معیار برای طرح این تشخیص لازم است، در حالی که در کودکان یک معیار به علاوه نگرانی و اضطراب بیش از حد، تشخیص را قطعی می کند از سوی دیگر اختلال های اجتماعی در کودکان و بالغين شایع هستند که زمینه آنها مشکلات روان پزشکی فرد است، مشکلات اجتماعی مریم نیز در زمینه اضطراب ناشی از تمایل به رقابت داشتن و دوست داشتی بودن، بوده است، مسائل و مشکلات تحصیلی و اضطراب ساختار یافته، رشد وی را تحت تأثیر قرار داده و او را از نظر احساسی و اجتماعی نابالغ ساخته است.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 345) :

بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی کودکان دارای اختلال خواندن و نوشتن