ایده های جدید موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی

ایده های جدید برای انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی به صورت ارائه متغیر و توضیحات در رابطه با آن ایده هاست.

در این مقاله به چند ایده بسیار خوب و عالی پرداخته ایم که پیشنهاد می شود با ما همراه باشید و همه این ایده ها را مطالعه کنید.
موضوعات پایان نامه روانشناسی (ایده شانزدهم) :  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و نظريه قاب بندی ارتباطی
براساس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و نظريه قاب بندی ارتباطی، شیوع گسترده درد و رنج انسانی مسئله ای شگفت انگیز نیست. به نظر می رسد جانوران غیرانسانی به پیشرفت بسیار اندکی نیاز دارند و نسبتا راضی به نظر می رسند، زیرا به غذا، آب، گرما، سرپناه و اندکی تماس فیزیکی نیاز دارند و مورد سوء استفاده جسمی قرار نمی گیرند.
نظرية قاب بندی ارتباطی چیست؟
نظريه قاب بندی ارتباطی نشان می دهد که چگونه فرایندهای عادی زبان انسان، به طور بنیادین تجربه انسانی را تغییر می دهند که به توانایی ارزیابی سریع و مداوم تقریبا تمام جنبه های آن به صورت منفی منجر می شود. به محض اینکه انسان ها توانایی کلامی منحصر به فرد را به منظور تأمل در مورد موجودیت خود به دست می آورند، هدف نهایی آن را مورد توجه قرار می دهند، آن را با آرمان های  فرض شده مقایسه می کنند: معايب  فردی را شناسایی کرده و این معایب را به عنوان نشانه  عدم ارزشمندی  استفاده می کنند. به نظر می رسد قابلیت اضطراب روانی به صورت خارق العاده ای افزایش می یابد .
 بسیاری از جنبه های این ساختارهای کلامی به صورت لفظی ایجاد می شوند و به عنوان انعکاس تغییرناپذیر واقعیت عمل نمی کنند).


موضوعات پایان نامه روانشناسی (ایده هفدهم) : رابطه قاب بندی ارتباطی با رفتار اجتناب تجربی
 براساس نظريه قاب بندی ارتباطی، فرض می شود که این توانایی کلامی انگیزش و قابلیت اجتناب تجربی را ایجاد می کنند (هيز و همکاران، ۱۹۹۹: ۵۸-۶۹) که این اجتناب به معنای تلاش به منظور اجتناب از خاطرات، عواطف و افکار ناخوشایند و سایر تجارب فردی است قابلیت انسان از نظر اجتناب تجربی حداقل به دو دلیل معنا دار است؛ اول اینکه بسیاری از رفتارهای اجتناب تجربی سبب ایجاد آسيب جسمی می شوند یا مشکلات ایجادشده در وهله اول را وخیم تر می سازند. نوشیدن، استعمال مواد مخدر، خوردن بیش از حد و انجام ندادن تمرینات، مهم ترین نمونه های اجتناب تجربی خطرناک جسمی اند.


موضوعات پایان نامه روانشناسی (ایده هجدهم) : رابطه اجتناب تجربی با اضطراب و افسردگی و معنی داری زندگی
رفتارهایی که مستلزم تعلل و اجتناب از تضاد سازنده اند، اغلب سبب وخیم تر شدن اضطراب فزاینده می شوند. به عبارت دیگر، بسیاری از نمونه های اجتناب تجربی نشان دهنده بهبود اولیه اند، اما در طولانی مدت موجب وخیم تر شدن مشکلات و اضطراب می شوند. دوم اینکه بسیاری از نمونه های اجتناب تجربی سبب می شوند که نتوانیم از زندگی معنادار، هدفمند و سرزنده برخوردار شویم. اگر فردی رابطه نزدیک، دلسوزانه و دوست داشتنی را ارزشمند بداند اما هنگام بروز احساسات ناخوشایند همیشه ارتباط خود را با والدین قطع کند، ایجاد و حفظ این رابطه غیرمحتمل خواهد بود.


موضوعات پایان نامه روانشناسی (ایده نوزدهم) :  تلقین درمانی و بیماری های روانی
بدون توجه به شخصیت بیمار، سازوکارهای تلقین را برای کسب تأثيرات ملموس معینی به کار می بریم؛ برای مثال رفع نشانه های ویژه، عوارض جسمی و بهبود خواب. ما بیمار را برای تلقین یا در وضعیت خواب  یا در وضعیت بیداری آماده می کنیم و او را به آن چه می خواهیم دست یابیم تشویق می کنیم. همه چیز وابسته است به قوت و صراحت و تأثیرگذاری اندیشه هایی که بتوان در بیمار ایجاد کرد و نیز حضور حیاتی نیرومند فرد تلقین گر اعتقاد بیمار و این فرض که نتیجه خوب به سرعت حاصل می شود، به همه این موارد کمک می کند. گرچه پزشک و بیمار همیشه هم از این امر آگاه نیستند، اما تأثير تلقین ضمن شمار زیادی از روش های دارویی، درمان برقی و دیگر روش هایی دیده می شود که در طول اعصار با موفقیت های چشمگیری برای درمان افراد مبتلا به بیماری های جسمی و عصبی به کار رفته اند. این موضوع همیشه یکسان است، چه پزشک آب قند یا آب رنگی و قرصهای تقویتی تجویز کند؛ یا واقعا یک جریان گالوانیک را به داخل بدن بفرستد یا به کمک دستگاه های پیچیده فقط تظاهر به این کار کند. موضوع مهم آن است که بیمار باید به اهمیت آن چه انجام شده است، متقاعد شده باشد.


موضوعات پایان نامه روانشناسی (ایده بیستم) :  هیپنوتیزم درمانی و خودافشایی و درمان اختلالات روانی
اگر بیماران گرفتار درد حسی تجربیات زندگی هستند و نشانه های ویژه آنان تظاهری از اینهاست، آن عواطف و هيجاناتی که منبع این مشکل هستند باید با استفاده از روش هایی بیرون ریزی شوند. هیپنوتیزم درمانی یکی از این روش ها به شمار می آید.  این نوع از درمان روان - تحلیلی به صورت یک روش به وسیله برویر و فروید ایجاد شد. از آنجا که ما فقط با اصل زیربنایی سروکار داریم نیازی نیست جزئیات پرطول و تفصیل بعدی فروید را بپذیریم. به این معنا که ما به بیماران اجازه می دهیم درددل کنند، هنگامی که به نظر می رسد موضوعات مهم پنهان مانده اند، مکالمه را هدایت می کنیم، تفاهم خود را به نمایش می گذاریم و این اطمینان را می دهیم که ما قضاوت های اخلاقی درباره آنان به عمل نمی آوریم. اعترافهایی از این دست اغلب سبب تسکین و آرام سازی می شود. مواردی وجود دارد که تجارب کاملا فراموش شده مجزا شده را می توان به امری خودآگاه بدل کرد و این امر منجر به ختم مستقیم یک نشانه نابهنجار جسمی یا روانی می شود. فرانک، روشی را برای فراخواندن تجارب فراموش شده در سیریک حالت نیمه خواب هیپنوتیک و سپس پالایش آن ها ابداع کرده است.